Derfor drømmer ikke norske førere lenger om en F1-karriere


DEL
Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Flere norske racingførere gidder ikke lenger drømme om et sete i Formel 1. Nå er det en helt annen bilsportgren som gjelder.

Vi har hørt om historiene, om drømmene, om de hårete målsetningene om en dag å sitte i et fast Formel 1-sete. Noen må jo bli den første tenker vi, når vi aldri har hatt en nordmann i verdens mest populære og glamourøse bilsportgren.

Og nylig omtalte vi, via en stor reportasje i Dagens Næringsliv, om 14-årige Dennis Hauger som er vårt neste håp. En unggutt vi håper ikke havner på samme lista som en rekke andre nordmenn havnet på – nemlig listen over mislykkede Formel 1-forsøk. Enn så lenge ser det meget lovende ut.

I mellomtiden har Parc Fermé tatt en sjekk med fire store racingtalenter som nå ser bortifra Formel 1-drømmen. Vi vil neppe vite hvor godt de ville hevdet seg, da kombinasjonen av penger, kontaktnett – og litt tilfeldigheter – ofte spiller vel så stor rolle til tross for kjøreferdigheter på høyt nivå. I stedet er det GT-racing, og drømmen om Le Mans – og større sjanser for et fabrikksete – som gjelder.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Dennis Olsen

Dennis Olsen er én av dem som har havnet her. Vårt ferskeste tilfelle av ungguttene som innså at det kom til å bli for tøft å komme seg inn i F1-sirkuset, talent og resultater til tross. Og når muligheten bød seg til å bli Porsche-junior, så var valget like enkelt som det var vanskelig. For Olsen ser nemlig muligheten i å leve bra internasjonal GT-racing.

– Det var et vanskelig valg å ta, ettersom Formel 1 alltid har vært drømmen. Men det er blitt for mye politikk og for mye penger der, og det er snakk om så store summer at vi uansett ikke klarer å få det inn, sier Olsen.

- ANNONSE -

Derfor var det ikke spesielt tungt å innse at han ikke klarte det erkerivalen i gokart, Max Verstappen, fikk til.

– Man må bare akseptere det og finne andre måter å leve av racing på. I GT-racing er det flere ledige seter, og klasser som vokser. LMP1 i Le Mans for eksempel bare vokser og vokser og flere fabrikker vil inn dit, sier 20-åringen.

Pressefoto
Pressefoto

Marcus Påverud

Et annet ungt talent vi har, er Marcus Påverud. Han er bare 16 år, men skjønte egentlig for lenge siden at Formel 1 ikke har vært noe vits å prøve seg på når man er så langt unna økonomisk å hevde seg. Derfor skal Påverud i år måle krefter i internasjonal TCR-racing gjennom flere 24-timersløp på høyt nivå.

– Noen lurer sikkert på hvorfor jeg ikke satser på formelbil, men nåløyet er så utrolig lite og prisen så enormt høy om du skal lykkes internasjonalt. GT-racing har en helt annen prislapp, men samtidig er det den typen bilsport som øker mest i internasjonal sammenheng. Mitt langsiktige mål er å kunne kjøre en prototype i 24-timers løpet på Le Mans, kanskje verdens mest berømte billøp, sa 16-åringen tidligere i år.

Pressefoto
Pressefoto

Marius Nakken

Ålesund-gutten Marius Nakken har også kommet seg ut av redet i Norge og skal i år den tyske Carrera-cupen, samme serie som nevnte Olsen sikret bronsemedaljen i fjor.

– Formel 1 har aldri vært min konkrete målsetning. Internasjonal GT-racing har hatt en enorm vekst de siste årene når det gjelder antall fabrikksteam og andre profesjonelle team. Dette gjør at GT-racing er en vei å gå for å få seg en profesjonell karriere som bilsportsutøver. Mens det kun er færre førere som klarer å leve av formelbil-racing, rally og rallycross, så er det for eksempel mange flere profesjonelle GT-førere i verden, sier Nakken til Parc Fermé.

Pressefoto
Pressefoto

Aleksander Schjerpen

Nylig ble det også kjent at Aleksander Schjerpen, i likhet med nevnte Påverud, skal kjøre en rekke 24-timersløp dette året. Nærmere bestemt skal Schjerpen kjøre serien Creventic 24-hour Series, i en fullblods Lamborghini Hurácan med 620 hestekrefter. Men akkurat som Nakken og Påverud, så innså han for lenge, lenge siden at Formel 1 kom til å bli for vanskelig – uansett hvor stor drømmen har vært. For Schjerpen er det også GT-racing for alle penga.

– Jeg har alltid vært interessert i GT-racing, fra jeg var liten og satt å så på Le-Mans på TV. Jeg personlig liker atmosfæren på løpene, og den litt annerledes konkurranseformen som vi kjører. Jeg tror at flere norske førere ser at det også er større muligheter innen GT-racing.  F1 er noe jeg så opp til da jeg drev med gokart, men målet var aldri å komme til F1. Jeg har alltid vært avhengig av sponsorer og partnere så lenge jeg har drevet med motorsport, og F1 er urealistisk med tanke på budsjett, konkluderer Schjerpen overfor Parc Fermé.