Dennis’ tanker før Le Mans-sirkuset starter: – Vi kan vinne, vi kan bli sist og vi kan bryte

Oppsettutfordringer skremmer ikke Dennis Olsen fra å levere varene i det som blir hans hittil største og viktigste arbeidsdag bak Porsche-rattet.

Publisert

23-åringen fra Våler i Østfold er nemlig første nordmann siden 1991, om vi ser bortifra Egidio Perfetti, som stiller til start i det som omtales som verdens største idrettsarrangement.

Dette bildet illustrerer hvor omfattende satsing som ligger bak Porsches Le Mans-prosjekt. Og nederst til høyre står Dennis Olsen. (Foto: Porsche)

23-åringen fra Våler i Østfold er nemlig første nordmann siden 1991, om vi ser bortifra Egidio Perfetti, som stiller til start i det som omtales som verdens største idrettsarrangement.

Det er i alle fall uten tvil verdens største enketlløp i bilsportsammenheng hva gjelder prestisje, der flerfoldige bilfabrikanter spytter inn uhorvelig mange millioner av kroner for å stille så gode biler og så godt mannskap som mulig.

Slitt med oppsettet

I én av rollene til dette sirkuset sitter altså en nordmann. Dennis Olsen er oppnevnt av Porsche stil å være 1 av 12 førere fordelt på deres fire biler i GTE Pro-klassen, den klassen som kanskje får den tetteste racingen og største dramatikken i kampen om seieren.

– Jeg er komforttabel. Vi har slitt litt med det beste oppsettet på «long runs», men egentlig får man aldri et optimalt oppsett med å lite marktrykk som vi må kjøre med. Samtidig utvikler banen seg, og bilen vil derfor forandre seg, så etter seks timer for eksempel kan ting se bedre ut, sier Dennis Olsen.

Han er forsiktig optimist, men velger ikke å legge noe større press på seg selv ettersom han sitter på bilen med minst erfaring blant førerne, i tillegg til at Porsche har fire likestilte biler med samme forutsetninger for å kjempe i toppen.

Nest sist på kvalifiseringen

Men de får sterk konkurranse fra flere andre fabrikanter. Og selv om de starter nest sist i klassen, av totalt 17 biler, så er ikke Olsen nevneverdig bekymret.

Dennis Olsen har kjørt flest av sine pass i mørket under trening og kvalifisering på Le Mans denne uken. Lørdag klokken 15:00 braker alvoret løs. (Foto: Porsche)

– Vi har kanskje ikke det beste utgangspunktet, men om vi starter 15 eller 10 eller 7 eller 8 spiller ingen rolle. Det er pole eller ingenting. Det handler om å finne det beste kompromisset på å spare bensin og dekk, treffe på gulsoner men samtidig kjøre hardt for å komme forbi, sier Olsen, mens han tar seg et lite gjesp, klar for å legge seg tidlig og være klar og opplagt.

Fast rekkefølge på bilen

Sven Müller, Dennis Olsen og Mathieu Jaminet. (Foto: Porsche)

Han anslår at rekkefølgen på bilen blir Mathieu Jaminet, Sven Müller også ham selv. Hvorvidt han da får æren av å avslutte løpet vites foreløpig ikke, men teamene pleier å rullere på en fast rekkefølge - så vil fart, strategi og løpsutvikling avgjøre hvor lange pass de kjører før de bytter fører.

Fordi Olsen sitter i en bil som kan vinne løpet, så blir det også naturlig nok spørsmål om hva han selv tenker om egne sjanser på resultattavla.

– For å være ærlig, jeg aner ikke. Har ikke peiling. Man vet aldri med tanke på krasjer, gulsoner, tekniske feil og slikt. Vi kan like gjerne vinne som vi kommer sist eller bryte løpet. Du vet aldri, sier Olsen.

God norsk TV-dekning

Han mener kvalifiseringen illustrerer også at ingenting er avgjort. Aston Martin, som tok pole position i hans klasse, har ikke vist like god fart over lengre perioder da dette ikke kan sammenliknes med én enkelt runde.

– For dem har det ikke sett lovende ut på «long runs». Mange er raske på kvalifisering uten at de trenger å være raske i selve løpet. Selv er vi nok ikke de raskeste på fart vi heller, men treffer vi på oppsett og alt dette, så er vi der, sier Olsen.

24-timersløpet på Le Mans starter klokken 15:00 lørdag. Løpet dekkes godt på norske TV-skjermer. Både Eurosport og Viasport + / Viaplay sender løpet i sin helhet. For ordens skyld har Parc Fermés redaktør et personlig samarbeid med Viasat om produksjon og kommentering av sendingen.

Powered by Labrador CMS