Dennis takker sin egen krasj på lørdag for at han tok valget som sikret seieren søndag

Da Dennis Hauger kjørte inn til karrierens første Formel 3-seier i Spania, så var det også et eksempel på at man raskt kan lære av sine egne feil.

Publisert

Lørdag ettermiddag ble en hittil knallsterk løpshelg snudd fullstendig på hodet. Han gikk fra å vinne treningen, kvalifiseringen og fra det 12. startsporet han ble tvunget til å starte i under lørdagens første løp kjørte han seg opp til gode poeng og et godt utgangspunkt med femte startspor til andre løpet.

Dette er øyeblikket som på mange måter avgjorde seieren for Dennis Hauger, der han stakk snuta akkurat ekstra de meterne han trengte for å ta ledelsen og bygge den opp under søndagens hovedløp. (Foto: Prema Racing)

Lørdag ettermiddag ble en hittil knallsterk løpshelg snudd fullstendig på hodet. Han gikk fra å vinne treningen, kvalifiseringen og fra det 12. startsporet han ble tvunget til å starte i under lørdagens første løp kjørte han seg opp til gode poeng og et godt utgangspunkt med femte startspor til andre løpet.

Her øynet Hauger sine første seiersmuligheter. Han var altså så sulten på seier at han ikke lenger kunne holde seg, slik han hadde gjort i alle andre potensielle forbikjøringsforsøk inn i første sving tidligere på dagen. Nå gikk han all-in, tok innersvingen på Matteo Nannini, men da han klipte innerkerbsen mistet han kontrollen på bilen og tok ut både Nannini og seg selv.

I sterk frustrasjon og sinne utover lørdagskvelden var han nokså ordknapp overfor det som skjedde. I pressemelding og i sosiale medier omtalte han det selv som en uheldig hendelse uten å fordele skyld. Så kom straffen fra FIA, ikke bare en ubetydelig ti-sekunder, men også to prikker på lisensen han ikke kan få ti til av gjennom sesongen. Da utestenges han også fra det neste løpet.

Risiko kontra gevinst

Derfor var det lettere for 18-åringen etter søndagens maktdemonstrasjon å reflektere utad hva han egentlig tenkte om lørdagens incident. For han innrømmer uten skam at lysten på seier tok overhånd på konsekvenstankegangen.

– I løpene på lørdag må man tenke «risk versus reward». Man må tenke på mesterskapet. Og det er jo lett å si nå i ettertid. Men jeg var nok for gira på å ta en seier. Det er en av grunnene til at jeg burde tenkt annerledes med tanke på mesterskapet. Men lysten var for stor på akkurat den seieren. Men nå har jeg fått den, og det gjør jo alt så mye lettere, sier Dennis Hauger i en lengre prat med Parc Fermé søndag kveld.

Nå omtaler han altså hendelsen utelukkende som en «feil», og ikke et uhell. Og han takker seg selv for to ting; at denne feilen kommer såpass tidlig på året at den lettere kan glemmes om ikke samme tilfeller gjentar seg. Men også at feilen han gjorde styrket vurderingsevnen hans i hans aller viktigste øyeblikk i søndagens løp.

For der fikk han en dårlig start fra pole position. Flere kom bak som et olja lyn, og da det skulle bremses inn i første sving var det på et tidspunkt hele fire bilder i bredden. Hauger ble presset inn i midten som en kylling i en club sandwich, og tankene fra lørdagens hendelse kom brått

Men på en positiv måte. For nå skulle Dennis gjøre det han ikke gjorde dagen før.

– Etter at jeg fikk ut frustrasjonen min på lørdag, så analyserte vi nøye hva som skjedde og hvordan jeg skulle taklet det annerledes. Vi landet på at jeg var altfor lite bestemt da jeg skulle forbi Nannini. I stedet ble det halvveis. Så det vi konkluderte med at jeg ikke gjorde under løp to, det skulle jeg gjøre i løp tre. Derfor var jeg bestemt inn i svingen, i stedet for å låse meg fast. Og det gjorde at jeg kom først ut, sier 18-åringen.

Kjenner på en større ro

Dette er øyeblikket som på mange måter avgjorde seieren for Dennis Hauger, der han stakk snuta akkurat ekstra de meterne han trengte for å ta ledelsen og bygge den opp under søndagens hovedløp. (Foto: Prema Racing)

Og for de som fulgte hele løpet søndag, så er resten historie. Det ble knapt noe TV-tid for Dennis, ettersom han stakk i front i ensom majestet. Han økte etterhvert med både to, tre og fire sekunder. Han roet ned når han måtte og fikk fortløpende oppdateringer på konkurrentene.

Han visste hele veien at den raskeste rundetiden han satte tidlig i løpet aldri ble truet, så han trengte heller ikke forsvare den. Heller trengte han ikke overkjøre dekkene, og uten konkurrenter rundt seg så ble det bokstavelig talt en søndagstur i front for Hauger.

Utladingen etter målpasseringen kom dog kjærkomment for en unggutt som har gjort alt han kan for å legge 2020-sesongen bak seg, selv om det ikke er lett å unngå å spørre seg selv flere ganger hva som egentlig skjedde i fjor. For året før, i både italiensk og tysk Formel 4, så krydde det av seiere ala det Hauger leverte søndag.

– Men dette satt lenger inne. Og det føltes enda bedre. Det er en stund siden jeg har kjent på at jeg har vært så keen på komme helt i toppen. Spesielt når jeg var så nære i går også. Nå kjenner jeg at jeg får enda mer ro i meg selv. Og en enda større bekreftelse. Det er en god start på sesongen. Det bygger opp selvtilliten. Så da må man bare fortsette og jobbe hardt, sier han.

Sanket nyttig erfaring over nytt format

Dette er øyeblikket som på mange måter avgjorde seieren for Dennis Hauger, der han stakk snuta akkurat ekstra de meterne han trengte for å ta ledelsen og bygge den opp under søndagens hovedløp. (Foto: Prema Racing)

Og han vil understreke at det ikke var like enkelt å komme seg så ryddig og helskinnet i mål som det kanskje framstod på TV.

– Nei, det var ikke enkelt, egentlig. Det var sinnssykt hardt og mye ratting i den bilen. Spesielt slik jeg har satt opp bilen, så er det lett å gjøre feil også - selv om jeg har fått den som jeg vil. Men det ser bra ut foreløpig. Vi er raske som et team, selv om jeg føler det er ekstremt jevnt i hele feltet nå.

Hauger har også fått kjenne på det spesielle løpsformatet som Formel 3, og også Formel 2, har fått dette året. To løp på lørdag med et helt annet utgangspunkt enn hva man skaffer seg under kvalfiiseringen, ved at du starter som nummer 12 under første løp dersom du er raskest på kvalifiseringen.

Måten løpene legges opp på gjør at man også vinner mindre poeng i lørdagsløpene kontra søndagens ene løp, som tar utgangspunkt i kvalifiseringen. Da belønnes man også med 25 poeng for seier, framfor 15 på hvert av lørdagens løp. Totalt endte Hauger opp med 34 poeng, og leder således Formel 3 etter første løpshelg. Han ser nå hvor viktig det er å skrape sammen alt man kan av poeng.

Om han hadde holdt hodet kaldt og sikret andreplassen under lørdagens andre løp, så hadde han fått med seg ytterligere 14 poeng og allerede etter ett løp dannet seg et skikkelig gap.

– Joda, jeg har tenkt på det - men det kaster jeg ikke unødvendig energi på. Det er bare å se hvor sykt jevnt det er etter første helg nå, på grunn av formatet som det er. Så det blir så sykt viktig å ikke gjøre feil, og ta med seg alle poengene. Da kan du også se hvor lett man kan lage seg en luke hvis man klarer å være smartere enn alle andre. Lørdagen handler bare om å sanke de poengene man kan. Og nå har jeg lært hvordan jeg skal tenke under det andre løpet på lørdag, oppsummerer han.

Powered by Labrador CMS