Dennis skjønte at løpet var kjørt før han satte seg i bilen

Alt stemte så bra at det var verdens enkleste oppgave for Dennis Olsen å kjøre fort. Det gjorde nederlaget ekstra tungt da bilen sviktet.

Publisert

Begge de norske kandidatene hadde mulighet til å snuse på pallen i årets andre runde i Intercontinental GT Challenge på Laguna Seca. Tidligere kunne vi melde hvordan Christian Krognes og hans Walkenhorst Motorsport var én drive through-straff unna en pallplass, etter deres kalkuleringer.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Begge de norske kandidatene hadde mulighet til å snuse på pallen i årets andre runde i Intercontinental GT Challenge på Laguna Seca. Tidligere kunne vi melde hvordan Christian Krognes og hans Walkenhorst Motorsport var én drive through-straff unna en pallplass, etter deres kalkuleringer.

Men en som lå enda bedre an var Dennis Olsens og hans Porsche-team Wright Motorsports, som etter en dårlig start hadde kjørt seg opp i vinnerposisjon. Og store deler av denne jobben var det Dennis selv om stod for.

Alt stemte 100 prosent

– Stintet var veldig bra. Alt fungerte, så det var ikke så vanskelig å kjøre fort. Når alt stemmer 100 prosent, så er føles det ganske enkelt. Og en bedre følelse i en bil kan man ikke ha, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Følelsen han hadde i det han skulle sette seg inn i bilen for sitt andre stint, det var ikke av den gode sorten. På vei inn til pit hadde bilen låst seg i et gir, og da Dirk Werner skulle gi plassen sin til Olsen, så skjedde dette samtidig som teamet jobbet med å finne ut av feilen.

– Det var jo kjørt når du tapte 30 sekunder ekstra i piten. Vi brukte tre timer på å ta igjen 40 sekunder. Så jeg skjønte med en gang at dette ikke gikk, sier Olsen.

– Verste måten å bryte på

Dennis Olsen satte opp en forrykende fart i sitt første stint og tok inn 15 sekunder på lederen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Naturlig nok svært, svært skuffet over at det skulle bli brutt løp, der de aller helst skulle fulgt opp seieren fra Bathurst i februar.

– Det er litt drit når det er en liten elektrisk boks som går i stykker, som vi ikke hadde deler til her og nå, sukker 22-åringen.

– Men er det ikke slik i langdistanseracing at det er bedre å bryte med teknisk enn at en av førerne kjører ut og ødelegger for teamet?

– Nei, ikke på denne måten når vi kan komme inn i pit med ledelse og ikke kan fortsette. Selvfølgelig kjipt om man bryter med førerfeil, men det er verre, synes jeg, i ledelse og ting bare stopper, sier Våler-gutten.

Dennis Olsen og lagkameratene Dirk Werner og Matt Campbell måtte følge siste halvdel av løpet fra sidelinjen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS