Dennis rett før Daytona-debuten: – Vi vil jo vinne det jævla løpet

Under ett av de større enkeltløpene på ett av de største bilsportanleggene i verden, skal Dennis Olsen få en ilddåp for en særdeles innholdsrik 2019-sesong.

Publisert

Han skal i utgangspunktet ikke kjøre IMSA-løpene i USA, men 24-timeren på Daytona er symbolet på det internasjonale startskuddet for sesong blant mange av de største bilsportprofilene i verden.

Dennis Olsen (andre fra høyre) sammen med teamkollegene Zacharie Robichon, Lars Kern og Scott Hargrove foran ett av verdens største bilsportanlegg. (Foto: Lenssen Photo/PFAFF Motorsport)

Han skal i utgangspunktet ikke kjøre IMSA-løpene i USA, men 24-timeren på Daytona er symbolet på det internasjonale startskuddet for sesong blant mange av de største bilsportprofilene i verden.

Fernando Alonso, Juan-Pablo Montoya og Rubens Barrichello er bare tre eksempler på store bilsportnavn som skal vise seg fram foran mengder med tilskuere de neste 24-timene fra og med klokken ni lørdag kveld norsk tid.

I GTD-klassen, som består av ordinære GT3-biler, skal Dennis Olsen få rast fra seg i Porsches aller nyeste 911 R. Nordmannen representerer PFAPP Motorsport sammen med tre andre førere, og Porsche har sendt ham over dammen for å få bilen så høyt på resultatlistene som mulig.

https://parcferme.no/racing/dennis-og-teamet-har-litt-a-jobbe-med-for-24-timeren/

Åttendetid på kvaliken

De har dog litt å hente, selv om åttendeplass av 23 biler på kvalifiseringen betyr godt inne på øvre halvdel av resultatlistene. Om de mangler litt til de raskeste bilene, så kan de trøste seg med at de er beste Porsche av de fire nye bilene som er på startstreken.

– Det er bare å gjøre den beste jobben som mulig. Jeg føler vi gjør alt vi kan. Vi skulle gjerne vært høyere opp, men bilen har heller ikke vært den mest optimale. VI har slitt litt litt med oppsettet, sier Olsen på telefon fra Florida til Parc Fermé.

På enkeltrunder er han likevel fornøyd med hva han leverer selv. Og i og med at løpet tross alt varer i 24 timer, så er det ikke den beste enkeltrunden som avgjør. Mye kan skje, og det skal tilbringes mye tid i piten i tillegg at det er mye trafikk å ta hensyn til hver eneste runde.

– Vi er ganske raske fra første til sjette sving. Der er vi innenfor tidelet på bestetiden i klassen. Men fra sving seks, da vi er ute på ovalbanen, så taper vi i hvert fall halvsekundet til de raskeste bilene, sier Olsen.

– Gøy å komme igang

Dennis Olsen langs det berømte ovalpartiet på Daytona-banen. (Foto: Lenssen Photo/PFAFF Motorsport)

Vinnerinstinktet er imidlertid på topp. Han ser frem til det neste døgnet.

– Dette blir det første ordentlige langløpet for bilen, og det er gøy å komme i gang, og være en av de første som får komme igang og jobbe med bilen også. Og selv om det er mye som er viktig å ta meg ser herifra, så vil vi jo vinne det jævla løpet også, sier Olsen, som ikke helt kan si hvordan han ligger an i forhold til de andre teamkollegene på bilen.

– Vi har alltid kjørt på forskjellige dekk og ikke hatt noe direkte godt nok sammenlikningsgrunnlag, sier 22-åringen.

Powered by Labrador CMS