Dennis konstaterer at 2021 vil bli en avgjørende sesong for hans karriere

Han har signert for det store toppteamet og beholder en svært viktig link til Red Bull. Men nå er det alt eller ingenting for Dennis Hauger.

Publisert

– Jeg «aimer» for seier, jeg. Det må jeg gå for nå. Jeg sitter i toppteamet og testene gikk veldig bra. Jeg vet jeg må gjøre det bra, så dette blir en avgjørende sesong for meg.

Dennis Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg «aimer» for seier, jeg. Det må jeg gå for nå. Jeg sitter i toppteamet og testene gikk veldig bra. Jeg vet jeg må gjøre det bra, så dette blir en avgjørende sesong for meg.

Hauger legger like gjerne presset gjerne på seg selv med en gang når vi spør han åpent om hvilke forventninger vi egentlig skal ha til ham i 2021. I dag kom altså nyheten som mange forventet, men samtidig håpet - om at han skal få kjøre for Prema i FIA Formel 3 neste sesong.

Mindre Red Bull-støtte

I 2020 hadde man et stort håp om at han kunne bevise det talentbildet som er skapt rundt ham de siste årene. I stedet ble debutsesongen i Formel 3 hans svakeste år rent sportslig kanskje noen sinne.

Men selv om det lå mye bak de svake resultatene, så er det også resultatlistene det eneste som betyr noe - spesielt for et team som Red Bull som nå har hatt Hauger i sitt juniorprogram de siste tre sesongene. Og det er alt annet enn en selvfølge at de ville beholdt Hauger neste år.

Når det er sagt så er de inne med det som beskrives som en «betydelig» mindre pengesum enn tidligere. Det har samtidig gitt apparatet rundt Dennis, fortrinnsvis bestående av pappa Tom Erik og manager Harald Huysman, større valgfrihet av team. Og når Prema åpner døra for Dennis, så var valget enkelt, gitt at man da har et budsjett som strekker til.

– Mer enn bare penger

– «Alle» vil jo kjøre for Prema. Det sier seg selv med suksessen de har hatt. Jeg vet de har hatt en lang «check list» med førere de kunne velge fra. De kunne egentlig velge hvem som helst.

– Og av alle de kunne velge mellom så er altså du én av tre…

– Ja, de har hatt et øye med meg helt siden Formel 4, egentlig. Da var vi konkurrenter, men vi hilste ofte på hverandre, og de var spente på hva jeg kunne levere før testene. De sa etterpå at de virkelig ikke skjønte hva som hadde skjedd denne sesongen, så det er en kul bekreftelse at de vil sette meg inn i teamet, sier Hauger.

– Red Bull har heller ikke kastet deg ut. Hva tenker du om den tilliten?

– Det viser at de får med seg hva som skjer bak kulissene. De har vært informerte hele veien om hva som var problemene i år. Samtidig leverte jeg veldig godt i 2019, noe som nok fortsatt betyr mye. Så nå handler det om å motbevise alt som har vært i år. Jeg er veldig takknemlig for å kunne være i apparatet deres fremdeles. Det handler om mye mer enn bare penger, konstaterer 17-åringen, som fyller 18 i midten av mars neste år.

Teamkompis med Formel 1-stjernas lillebror

Dennis Hauger får Arthur Leclerc (høyre) som teamkompis. Her fra Formel 4-runden på Hockenheim i 2019 hvor han blant annet slo monegaskeren som er lillebror til Formel 1-stjernen Charles Leclerc. (Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool)

Han kaller situasjonen nå for litt «deja vu» fra 2018 og 2019. I 2018, debutsesongen i Formel 4, var heller ikke helt knirkefri. Noen enkeltseire riktig nok, men også mange utfordringer og problemer underveis som forble interne diskusjoner.

Han måtte derfor bevise i 2019 at han hadde noe i formelbil å gjøre, noe han gjorde ved å ta gull i Italia og sølv i Tyskland. Så nå kan altså Hauger «reise kjerringa» igjen.

– Dette med press tenker jeg ikke så mye på. Det ble vel sagt at jeg ikke klarte å takle presset i år, men det handler ikke om det. Får jeg press så bruker jeg det til noe positivt, sier Hauger, som blant annet vil være i et annet søkelys ved at han nå vil direkte sammenliknes med sin nye teamkompis, Arthur Leclerc, lillebror til Formel 1-stjerna Charles Leclerc.

Lillebror Leclerc kjenner Hauger dog godt. Han var jevnt over en god del sterkere enn monegaskeren i Formel 4 i 2019, og denne farten har han beholdt når de er blitt sammenliknet nå på tester denne høsten.

– Vi testet samme GP3-bil på Paul Ricard-blant annet, etter at vi hadde den offisielle F3-testen. Der var jeg jevnt fem-seks tideler raskere enn han, så jeg føler jeg foreløpig har overtaket på ham, sier Hauger.

Prema har altså dominert flere formelbilserier under Formel 1-nivå de siste årene. Slår man sammen Formel 3-EM og de siste to sesongenes nye FIA Formel 3, så har Prema vært på topp i samtlige sesonger siden 2014. De har også årets Formel 2-mester i Mick Schumacher, og Gianluca Petecof og Arthur Leclerc har også dominert Formula Regional European denne sesongen - mesterskapet som tok over den europeiske statusen etter at Formel 3-EM og GP3 ble slått sammen til FIA Formel 3.

Powered by Labrador CMS