Dennis kan være på vei til DTM eller Langdistanse-VM for Porsche i 2021
Dennis kan være på vei til DTM eller Langdistanse-VM for Porsche i 2021
Han går inn i sin fjerde sesong som betalt Porsche-fører i internasjonal GT-racing, og med det kan Dennis Olsen fortsatt slå seg på brystet over å leve ut guttedrømmen ved å kjøre fort med bil verden rundt - uten å tenke på lommeboka. Samarbeidet og tilknytningen til Porsche har også på mange måter bare vokst og vokst med årene, selv om mange hevet på øyenbrynene over at 24-åringen fra Våler i gamle Østfold ikke stod på den offisielle fabrikkførerlista for 2020.
Nå har imidlertid Porsche kuttet ned antallet fabrikkførere enda flere, men det betyr ikke at det er vesentlig færre på lønningslista. Sammen med Matteo Cairoli hadde Olsen i fjor en like godt betalt kontrakt som tidligere selv om han ikke ikledde seg Porsche Motorsport-jakka, og denne sesongen er det ytterligere flere førere som kjører med samme type kontrakt.
Det innebærer at de får betalt av Porsche og reiser rundt til kundeteamene i ulike GT-mesterskap verden over på vegne av Porsche Motorsport for å hjelpe teamene høyt opp på resultatlistene.
– Jeg vet ikke helt hva tittelen på denne kontrakten der. Forutsetningene er på mange måter ganske likt som da jeg var «young professional», og for meg er ikke situasjonen noe annerledes enn for de som står oppført som fabrikkførere. Kanskje du kan kalle meg for en slags «programfører» for Porsche, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.
Han kan ikke bekrefte hvilke løp det er snakk om med den forlengede kontrakten. Det vil si, det er faktisk ikke satt enda heller da det fortsatt hviler stor usikkerhet på hvor de ulike kundeteamene melder seg. Men Dennis har høy prioritet fra Porsche.
Prestisjefylte mesterskap som DTM, Langdistanse-VM og Intercontinental GT Challenge er relativt aktuelle å plassere 24-åringen i, der Olsen ble kåret som en uoffisiell verdensmester i sistnevnte kategori. DTM har gått vekk fra sitt Class One-reglement over til ordinært GT3-reglement, mens det i Langdistanse-VM brukes GTE-biler, kjent fra Le Mans - der Porsche sin utgave kalles for RSR.
Det blir i så fall GTE Am-klassen som Olsen skal kjøre, for å hjelpe kundeteamene i den såkalte amatør-klassen som i regelverket både kjører med biler som har gått minst én sesong, og at en fører skal være bronsegradert hos FIA.
– Det er fortsatt litt fram og tilbake, så jeg vet ikke helt sikkert hva det blir til. Men det blir kjøring i hvert fall. Det kan nok tenkes at det uansett blir en del kjøring på Nürburgring, men hvilke andre mesterskap er ikke satt enda. Jeg tar det jeg får, og enten så blir det en vanlig travel sesong, eller så blir det en veldig, veldig hektisk sesong, sier Olsen.