Dennis får guttedrømmen oppfylt - klar for 24-timersløpet på Le Mans

Nordmannen danker ut Le Mans-veteranene Timo Bernhard og Romain Dumas.

Publisert

– Nei, det er ikke akkurat noen smågutter. De er legender begge to. En stor ære, og selvfølgelig skal vi representere det så bra som mulig.

Dennis Olsen. (Foto: ELMS)

– Nei, det er ikke akkurat noen smågutter. De er legender begge to. En stor ære, og selvfølgelig skal vi representere det så bra som mulig.

Det sier en mildt sagt glad Dennis Olsen etter at Porsche Motorsport annonserte 24-timers-lineupen deres for 2019. Der stor norske Olsen på lista, på samme bil som tyske Sven Müller og franske Mathieu Jaminet.

Tror på seiersmuligheter

Sistnevnte vant GT Masters i år, mens Müller har etablert seg godt i Porsche de siste årene. Jaminet og Olsen erstatter dermed Bernhard og Dumas, begge med flerfoldige seiere på 24-timersløpet.

https://parcferme.no/racing/slik-forklarer-dennis-22-hvorfor-toppresultatene-har-manglet-i-ar/

De skal oppskriftsmessig kjøre en Porsche 911 RSR, samme type bil som Olsen har kjørt i den europeiske Le Mans-serien i år. Men nå får han et langt mer profesjonelt opplegg enn hva han har gjort for kundeteam i år.

– Dette er jo drømmen. Det kommer til å bli helt sinnssykt. Jeg tror jeg kommer til å «pushe» meg sjøl nesten over grensa, men ikke sånn at man ødelegger det. Vi skal gjøre alt vi kan. Vi kan jo ha gode sjanser på å vinne, selv om det skal sies at vi er på en mer uerfaren bil enn mange andre, sier 22-åringen.

Tøff konkurranse

Beskjeden han nå har fått har han ventet på helt siden han ble en offisiell Porsche-junior i 2016. To år senere kjørte han sin første betalte sesong under en såkalt «Young professional»-kontrakt, som innebærer lønn - men ikke de mest lukrative Porsche-jobbene, relativt sett.

Nå får han kjøre verdens største enkeltløp i kanskje den desidert hardeste klassen. LMGTE Pro-klassen består av en rekke bilmerker og fabrikkførere verden over, og det er ofte mange biler på samme runden når målflagget veives etter et døgn med kjøring. Faktisk kan det være snakk om sekundstrid helt til siste slutt.

– Det er kult å kjøre det er det rikelig med konkurranse. GTE er sinnssykt kult. Førerne er helt på topp og fabrikkene er mange. Per dags dato er nok denne klassen den råeste, mener Olsen.

Powered by Labrador CMS