Dennis (16) mener at han har to-tre ekstra tideler på lager

Dette tenker Red Bull-junioren om sin første offisielle Formel 3-test, tre uker før det braker løs for alvor.

Publisert

Han klokket inn til en fjerde tid under alle siste treningspass på banen i Bahrain, og samlet sett endte han på en 12. tid av samtlige bestetider til førerne. For Hauger var det en godt vellykket test, og han var også andre raskest på bilen.

(Foto: Carl Bingham / LAT Images / FIA F3 Championship)

Han klokket inn til en fjerde tid under alle siste treningspass på banen i Bahrain, og samlet sett endte han på en 12. tid av samtlige bestetider til førerne. For Hauger var det en godt vellykket test, og han var også andre raskest på bilen.

Vi har tatt en prat med 16-åringen for å høre hvilke svar han fikk i den siste testen før de sesongåpner på samme bane 21. og 22. mars.

God progresjon

(Foto: Joe Portlock / LAT Images / FIA F3 Championship)

– Teamet var veldig fornøyde, og vi fant ut at når jeg fikk tryggheten, så var jeg der oppe med en gang. Det handler om å stole på downforcen og bare pushe det lille ekstra man får med mer kjøretrening, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

– Hvor fornøyd er du med egen kjøring?

– Jeg er fornøyd. Det er alltid rom for forbedringer, og ting å jobbe med. Men jeg følte jeg fikk en god progresjon gjennom testen, og jeg fikk mer og mer «confidence». Også har jeg funnet noen ting å studere før løpsuken både med meg og bilen, sier 16-åringen fra Aurskog. 

– Hva må du jobbe mer med?

– I første sektor kan jeg på «første push» joobbe mer med å være trygg på dekkene og satse med en gang, mens i andre- og tredje sektor var bra. Men jeg har litt å hente der på kvalifiseringen og noen taktiske ting for løpsfarta, sier han.

Bane som er sulten på dekk

(Foto: Carl Bingham / LAT Images / FIA F3 Championship)

De hadde først og fremst fokus på den såkale «race pacen», og prioriterte dette framfor å tyne ut de beste enkelttidene. For Hauger var det viktig å oppleve progresjon i bilen, noe både han og teamet bekrefter.

– Teamet var veldig fornøyde med proogresjoonen og hvordan jeg klarer å forbedre både meg selv og bilen. Så båndet til teamet blir sterkere hele tiden, sier han.

Banen i Bahrain er kjent for å spise dekk. Også dette er en ny situasjon for Hauger, som ellers er vant til knallharde dekk fra Formel 4. I Formel 3 kjører de med vesentlig mykere gummiblanding fra Pirelli, så både oppvarming og generelt håndtering av dekk blir en stor utfordring denne sesongen.

(Foto: Carl Bingham / LAT Images / FIA F3 Championship)

– Fordi steinene på asfalten har store mellomrom, så er denne veldig hard mot dekkene. Så dekkene fungerer best på «første push». Så er det en kombinasjon av svinger i både lav og høy hastighet, så banen har litt av alt som gjør den krevende. Men krevende er alltid gøy, smiler Hauger.

Før han helt på tampen legger til et ekstra skudd fra hofta etter at han har oppsummert testingen.

– Jeg har litt i bagen før løpshelgen, som er noe jeg ikke tar opp. Men jeg har to-tre tiendeler ekstra jeg ikke kunne gjøre noe med på testen, men det er fordi det bare er test. Så dette ser positivt ut, legger han til.

Powered by Labrador CMS