Christian berget sitt eget skinn i andre stint: – Aldri følt meg så dårlig i en bil

Det lå an til en mareritthelg for Christian Krognes. Men han skjønte at eneste løsning var, på en god gammaldags måte, å skjerpe seg.

Publisert

(LAGUNA SECA): Det ble en åttendeplass for Walkenhorst Motorsport i åttetimersløpet på Laguna Seca i California. I alle fall langt bedre enn resultatet fra Australia for to måneder siden, der det ble brutt i sesongåpningen av Intercontinental GT Challenge.

(LAGUNA SECA): Det ble en åttendeplass for Walkenhorst Motorsport i åttetimersløpet på Laguna Seca i California. I alle fall langt bedre enn resultatet fra Australia for to måneder siden, der det ble brutt i sesongåpningen av Intercontinental GT Challenge.

For Christian Krognes ble det etterhvert et lettelsens sukk da han kom inn i pit etter andre stint og dermed fullført arbeidsoppgave. For hadde han ikke fått opp farta i denne perioden, så ville denne helgen skrevet seg inn som en mørk helg rent kjøremessig for 28-åringen fra Hamar.

– Dekkene var helt ferdig. Det første stintet var helt jævlig. Jeg tror jeg aldri har følt meg så ræva i en racerbil. Jeg kjente etter to runder at dette ikke var dagen min, sier Christian Krognes ærlig og åpenhjertig få minutter etter at han var ferdig med arbeidsoppgavene.

https://parcferme.no/racing/hadde-stod-kurs-mot-ny-seier-sa-sa-det-brastopp-for-dennis/

Overkompenserte

Det var en vesentlig mer lettet Krognes vi fikk pratet med her. For andre stintet hadde gått mye bedre. Første tur hadde han tapt flere plasseringer og ødelagt dekkene med en gang. Han var redd han var i ferd med å spolere det som kunne bli et langt bedre resultat enn ventet.

– Jeg manglet flyt over hodet. Jeg koste meg ikke i det hele tatt. Jeg starta altfor tregt for å ta vare på bakdekkene, som har vært problemet vårt i hele helgen. Jeg kjørte med understyring, men så fort jeg begynte å overkompensere, så forsvant bakdekkene. Dette har de to andre gutta mestret bedre enn meg, fortsetter Krognes.

Mikkel Jensen og Nick Catsburg holdt farta oppe i bilen når det var på tide med andre stint. Dermed lå presset på Christian igjen for at de ikke skulle tape nye plasseringer.

Heldigvis skjerpet Christian seg.

– Det var et stort steg for min del. Da jeg gikk ut av bilen var jeg raskeste fører på bilen igjen, sier Krognes lettet og fornøyd.

Kjempet om pallplass

De kunne komme seg i posisjon for pallplass, selv om Krognes dro sitt stint veldig langt ut, der de tapte nye plasseringer til biler med færre pitstoper helt på tampen av hans stint. Men det var planen, for kanskje å kunne ta dem igjen på slutten.

– Vi kjempet om topp tre, sier Krognes, som uansett er fornøyd med poengfangsten etter at de måtte bryte sesongåpningen.

En drive through-straff gjorde at de tapte 30 sekunder, etter at forrige pitstop var akkurat ikke innenfor regelverket på minstetiden som er satt, og dermed fikk de straff.

Christian Krognes på vei inn mot den legendariske Corkscrew-svingen på toppen av banen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det ble til slutt en åttendeplass på Krognes og Walkenhorst Motorsport. For Krognes var det viktigste å vise at han kunne snu en dårlig trend og levere gode arbeidsoppgaver etter starten på en dårlig dag.

– Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort dersom andre stintet hadde blitt like dårlig. Da hadde jeg nok bare tatt hjelmen og gått. Neida, men det er viktig å glemme det som har skjedd å begynne på nytt. Selv om det ikke er så lett. Men sier du det til deg selv nok ganger, så fungerer det nok. Faktisk, sier han.

Dennis Olsen og Christian Krognes i samtale på startgriden før løpsstart lørdag morgen amerikansk tid. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS