Bli med på tidenes raskeste runde rundt verdens lengste racingbane

Med en snittfart på 235 kilometer i timen satte Porsche ny banerekord med nesten ett minutt.

Publisert

Det tok 35 år før banerekorden rundt legendariske Nürburgring Nordschleife ble slått. Ikke fordi det har vært fysisk umulig i mellomtiden, men Porsche bestemte seg denne fredagen at det nå er på tide å vise hvor fort det er mulig å kjøre rundt verdens lengste og muligens farligste bane.

Det tok 35 år før banerekorden rundt legendariske Nürburgring Nordschleife ble slått. Ikke fordi det har vært fysisk umulig i mellomtiden, men Porsche bestemte seg denne fredagen at det nå er på tide å vise hvor fort det er mulig å kjøre rundt verdens lengste og muligens farligste bane.

De har de siste månedene gjort seg bemerkede med LMP1-bilen de brukte i fjor, ved at de har fullspekket den utenfor WEC-regelverket for å se hva som er fysisk mulig å få ut av bilen.

Dette ble dokumentert nå ved å kjøre på oppsiktsvekkende 5:19,546, noe som gir en snittfart på over 235 kilometer i timen. Den forrige rekorden til Stefan Bellof med sin Porsche 956 Gruppe C-bil stod på 6:11,13, og ble dermed slått med over 50 sekunder. Tidligere i år klarte de også å ta Formel 1-rekorden rundt belgiske Spa-Franchorchamps.

I videovinduet øverst kan du sitte på med Porsche-fører Timo Bernhard, som nå får æren av å inneha den historiske rekorden.

Rekorden går ikke upåaktet hen i miljøet. Flere norske Nürburgring-profiler hyller den nye banerekorden.

– Det virker superurealistisk med nesten 300 kilometer i timen i «Schwedenkreutz» og over 300 kilometer i timen ned «Füchsröhre». Nesten mer skummelt enn hva jeg selv ønsker, sier VLN-fører Oskar Sandberg til Parc Fermé.

Formel 1-kommentator og kjent bilsportekspert Atle Gulbrandsen kjører også aktivt med sin racingkarriere på den legendariske banen i Sør-Vest-Tyskland, og innrømmer at han er litt overrasket over at rekorden nettopp er slått.

– Det er gøy, men litt overraskende. Jeg trodde rekorden til Bellof var hellig. Både Nick Heidfeld og Michael Schumacher har kjørt F1-oppvisning på banen, og kunne ha tatt ny banerekord, men gjorde ikke det. Det var da rykter om at de ikke gjorde det av respekt for Bellof, men det er kanskje litt annerledes når det gjelder Porsche. Det blir spennende å se om noen F1-team tar utfordringen, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

En nordmann som har hatt en uoffisiell banerekord på Nürburgring inkludert deler av GP-banen, er norske Christian Krognes, som i sin tid hadde en snittfart på 185 kilometer i timen.

I kvalifiseringen til 24-timeren i år, som inkluderer da hele GP-banen, ble det satt en rekord på 186 kilometer i timen i snitt, men Krognes håper nå at det vellykkede rekordforsøket kan få positive følger for GT3-klassen - som han mener kan utfordre gamle rekorden til Bellof på ren snittfart rundt Nordsløyfa.

– Jeg håper det demper alt pratet om at GT3 går for raskt. Jeg skulle gjerne sett at vi fikk tilbake standard GT3-oppsett med lavere biler, mer aerodynamikk og samme power som i Blancpain GT. Da hadde vi i hvert fall ligget nærmere Bellofs gamle rekord, sier Krognes, som samtidig hyller både Porsche og Bernhard for den nye rekorden.

– Det er sykt kult. Jeg skulle ønske de slapp til LMP1 på banen på fast basis. Tiden er helt syk, men man har jo ingen referanse til andre lignende biler. Om det er helt i grenseland med tanke på hva som går an, vet bare Timo og Porsche selv. Jeg trodde nesten de skulle komme nærmere fem minutter, men de måtte sikkert gjøre ekstremt mange tilpasninger som går på bekostning av ytelsen, sier Krognes.

Powered by Labrador CMS