Ble vraket til fabrikkstallen hos Porsche – likevel øyner Dennis sjanser på Le Mans

Selv om det på papiret ikke så spesielt lysende ut at Dennis Olsen ikke fikk fabrikksete i Porsche i år, så begynner 2020-sesongen virkelig å komme på plass for 23-åringen.

Publisert

Det ble tidlig kjent at han får full sesong i den prestisjefylte IMSA-serien i USA. Det er også grunn til å tro at det blir mange løp i den tyske langdistanseserien på Nürburgring, og slik Parc Fermé forstår det kan også den europeiske World Challenge-serien, tidligere kjent som Blancpain, stå for døren for Olsen.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det ble tidlig kjent at han får full sesong i den prestisjefylte IMSA-serien i USA. Det er også grunn til å tro at det blir mange løp i den tyske langdistanseserien på Nürburgring, og slik Parc Fermé forstår det kan også den europeiske World Challenge-serien, tidligere kjent som Blancpain, stå for døren for Olsen.

Mest av alt lurer mange likevel på om det i det hele tatt blir noe kjøring på 24-timersløpet på Le Mans for Dennis denne sesongen. Fabrikkoppstillingen er allerede satt, uten nordmannens navn på lista, noe som betyr at det primært er i GTE Am-klassen det vil være en plass for Olsen.

God erfaring med amatørklassen

– Jeg venter svar i disse dager, da det er en team som vil melde meg på. Så det er muligheter for det. Selvfølgelig er det kjipt ikke å få være med i GTE Pro med fabrikken, men til syvende og sist er det en god mulighet bare for å få kjøre der. Å kjøre GTE Am vil være en fin mulighet for meg uansett, og det er en god erfaring å ha som gjør det lettere å komme tilbake igjen, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

I amatørklassen, hvor reglen er at det må være minst én bronsegradert fører - ofte kjent som såkalt gentlemenfører - og maks én gullgradert fører. Olsen tilhører sistnevnte kategori og vil på mange måter være den som setter standarden for en mulig topplassering for teamet.

Dersom det blir Le Mans-kjøring på ham denne sesongen, så er det tre GTE Am-Porscher som driftes av private team; Proton-Dempsey, som Olsen kjørte for i ELMS i 2018, Team Project 1, som blant annet finansieres av «norske» Egidio Perfetti hvor Marius Nakken også kan være aktuell, samt Gulf Racing.

Duket for flere 24-timersløp

Dennis Olsen på en av sine aller først runder på Le Mans-banen i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferrmé)

Olsen vil ikke kommentere hvilket team det eventuelt er snakk om, men han er optimist med tanke på sjansen. Og ikke minst at det kan bli mange andre legendariske 24-timersløp å kjøre på.

– Du kan godt skrive at jeg skal kjøre 24-timeren på Nürburgring i år. For Falken-teamet, sier Olsen.

Dermed blir det nye dueller mot landsmannen Christian Krognes, slik de konkurrerte i IGTC i fjor. Uten at Olsen kan bekrefte VLN-kjøring ligger det altså dermed an til mye kjøring også der. Og om antakelsene om World Challenge Europe stemmer, så ligger 24-timersløpet på Spa-Francorchamps også i potten - samme løp som Krognes totalvant i 2018.

Olsen er trygg på at kalenderen fylles opp. Og det ble han på mange måter lovet av Porsche, selv om han ikke fikk en formell fabrikktillitt denne sesongen. Han er langt fra ute av Porsche-systemet.

– Det virker som det blir veldig mange løp også i år. Neste er 12-timersløpet på Sebring, som også er et stort langdistanseløp med høy prestisje i USA. Porsche lovet meg et bra opplegg i år, og derfor har jeg beholdt roen og følt meg trygg. Og nå ser jeg at mulighetene dukker opp, sier 23-åringen.

Powered by Labrador CMS