Satte banerekord – og nå rykker nordmannen fra sammenlagt Tyskland

DEL
(Arkivfoto: Simen Næss Hagen)

– Fartsmessig har egentlig aldri følt meg så overlegen som jeg føler meg nå om dagen.

Med storeslem på kvalifiseringen, med to pole positions og attpåtil ny banerekord på den krevende gatebanen, kunne Olsen gå inn i det første løpet på Norisring med en god porsjon selvtillit.

Men så var det denne skjebnesvangre starten da. Olsen glapp clutchen, måtte holde igjen med bremsen for ikke å tjuvstarte, og da ble det litt for hett i toppen for Porsche-føreren til at han kunne få en god start.

– Jeg tapte en plassering på det, og da ble jeg liggende bak å dytte hele veien, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Helgas Porsche-løp kan bli enda mer krevende enn i Monacos gater

Det var Nick Yelloly som vant løpet totalt, godt presset av Olsen som havnet tre tideler bak i mål.

- ANNONSE -

Et actionfylt løp til stor stas for publikum, men Olsen innrømmer at det gikk hett for seg ute på banen.

– Vi var borti hverandre flere ganger, og alt var vel egentlig et kaos. Vi kjørte hardt men fair, og det var greit nok at han vant. Jeg klarte enkelt og greit ikke å komme meg forbi, sier Olsen.

Uansett, med 2. plass i løpet, og med hovedutfordrerne Michael Ammermüller og Christopher Zöchling (7. og 10. plass) enda lengre bak i feltet, så tok Olsen et ytterligere grep om ledelsen sammenlagt i cupen. Nå leder han med 26 poeng over Yelloly, som har sendt Ammermüller og Zöchling lenger bak i feltet.

Med en så solid ledelse, så tør han være ekstra offensiv innenfor søndagens kjøring.

– Teamet har gjort en kjempejobb med bilen, og jeg føler meg veldig komfortabel på banen her. Aldri før har jeg følt meg så overlegen på fart som nå. Alt fungerer topp og det er en veldig deilig følelse, sier Olsen.

Ålesund-gutten Marius Nakken startet fra 13. startspor og endte til slutt på 14. plass, drøye 28 sekunder bak Yelloly og Olsen i tet.

Bremseproblemer skal ha sørget for at Nakken ikke kom seg høyere opp på resultatlisten.

– Løpet var egentlig greit, men problemer med bremsene gjør at jeg låser opp for mye og på allerede på den tredje runden så fikk jeg en «flat spot». De to andre bilene i teamet har også slitt med det samme, kan Nakken fortelle til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Slik er den nye tilværelsen for Marius med GT-racing på heltid

Legg inn en kommentar