Baneanlegget som skal utvikles etter moderne miljøstandarder

Når spaden settes i jorda på sørvestlandet, skal det bygges rundt en miljøprofil få - om noen - bilsportanlegg har lagt vekt på i nyere tid.

Publisert

– Når anlegget står ferdig, skal KNA Raceway være Norges mest moderne racinganlegg, beliggende i spektakulær natur, sier styremedlem Knut Christensen.

Oversiktsgrafikk over KNA Raceway i Sokndal på sørvestlandet. (Skisse: KNA Raceway)

– Når anlegget står ferdig, skal KNA Raceway være Norges mest moderne racinganlegg, beliggende i spektakulær natur, sier styremedlem Knut Christensen.

Prosjektet ved Sokndal i Rogaland har en historikk som strekker seg helt tilbake i 2004, men som mange baneprosjekter har erfart, så er det ikke bare å knipse med fingrene å få et bilsportanlegg opp å gå.

Nylig har vi omtalt anleggsplanene i Telemark, øst for Notodden, og rett før jul fikk også baneprosjektet Fjord Motorpark ved Karmøy - ikke langt fra Sokndal og KNA Raceway - et politisk gjennomslag som ga prosjektet ny medvind etter mye motstand.

https://parcferme.no/racing/bli-med-pa-en-runde-rundt-norges-kanskje-nye-racingperle/

15 år langt prosjekt

KNA Raceway har imidlertid holdt på siden midten av 2000-tallet, og 2019 skal være året der nesten 15 års arbeid skal begynne å realiseres på tomta lokalisert mellom Flekkefjord i Vest-Agder og Egersund i Rogaland. Starten på prosjektet på sørvestlandet ble kalt for West Rock Motor Center, før aksjeselskapet KNA Raceway AS ble opprettet i 2008.

– Åpning av racingbanen med bygningsmasse er planlagt til vår/sommer 2020. Motorcrosshallen har sesong på vinteren, og er planlagt klar til høsten i år. Rekker vi ikke dette, blir det høsten 2020, sier Christensen.

Og han vil heller ikke legge skjul på at prosjektet på ingen måte har vært noen dans på roser gjennom årenes løp.

– Vårt prosjekt, i likhet med andre prosjekter, ble oversolgt på et for tidlig tidspunkt. Det er farlig å selge skinnet før bjørnen er skutt. Prosjektet hadde tidlig tomten på plass, men det tok lang tid å fylle ut fyllingen. På et tidlig stadium ble dette arbeidet undervurdert, erkjenner Christensen om ett av eksemplene på utfordringer de erfarte på et tidlig tidspunkt.

Miljøprofilen

Dog har ildsjelene bak baneanlegget stått i stormen, beholdt troen og snudd hver eneste stein for å holde liv i prosjektet. Og de har en tydelig vri og profil på hvordan de skal legge til rette for langsiktighet med den revolusjonen bilsporten er iferd med å møte når det kommer til både teknologi og miljøfokus.

– Anlegget vil være forberedt for kommende elektriske grener, med kraft rett fra vindmøller og vannkraft. Det vil også implementeres miljøløsninger som håndtering av mikroplast og gjenbruk av vann. Når dette står ferdig vil anlegget være et grønt anlegg, bare ved å foredle fyllingen fra gruven, sier Christensen.

Selve banetraseen for bil og motorsykkel blir 2324 meter lang. Kjøreretningen er mot klokka, altså mot venstre, med 14 svinger og en høydeforskjell på 23 meter.

(Skisse: KNA Raceway)

I tillegg er det prosjektert en egen dragracingstripe og en egen hall for motocross som er del av flerbruksmodellen. Det samme er også gokartbane og områd for offorad-kjøring.

Men det er altså miljøprofilen på hele anlegget som blir ett av de viktigste identifikasjonsfaktorene for KNA Raceway, som med dette også håper på internasjonal oppmerksomhet for sin moderne måte å konstruere et bilsportanlegg på.

– Å ha en miljøprofil er viktig. KNA Raceway er allerede et miljøtiltak, fordi vi skaper en aktivitetspark på deponiet til en gruve. Stedlig natur er tapt under fyllingen uansett, men nå bringer vi aktivitet og grøntarealer tilbake til fyllingen, sier Christensen.

Spillentusiast Erik Hanøy har kjørt en spillmoddet versjon av banen som er lagt ut på YouTube. En virtuell kjøreopplevelse av banen kan du se under:

https://www.youtube.com/watch?v=s0_KPlm7RVw

137 millioner i første omgang

Banen bygges over flere trinn. Første steget har en budsjettramme på 137 millioner kroner, og det ligger en stødig plan til grunn med flere sterke investorer i bakgrunnen for å sikre økonomien i prosjektet.

– For å komme i gang med aktivitet på banen, vil kostnaden være cirka 85 millioner. Men servicebygg, pitgarasjer og fasiliteter i depoet, og treningsbane til gokart og depot for offroad, krever cirka 38 millioner. Dette løfter summen til 123 millioner. Motorcrosshall er et eget prosjekt, selv om den plasseres tett på depoet. Denne krever alene en investering på ca 14 millioner, sier Christensen om budsjetteringen.

Støtten og pågangsmotet har også vært uvurderlig for prosjektet, og det er styremedlemmet veldig tydelig med å understreke. For det å være så nærme en realisering av et nytt bilsportanlegg har vært en tøff kamp og en tålmodighetsprøve, hvor de også har vært avhengig av god støtte i lokalområdet.

– For KNA Raceway har realiseringen handlet om en hard kjerne, med stor tro på en mulig gjennomføring, og en svært seig styreformann i Hans Arve Pedersen. Det trengs stødige personer for å stå igjennom en del av utfordringene som har kommet underveis.

– Vi har vært heldige og hatt politisk medvind hele tiden. Samtidig er store motorsportanlegg kompliserte i reguleringsfasen, og det er få andre kommuner som har gjort tilsvarende anlegg. Så da må man ha god kommunikasjon for å løse utfordringer, oppsummerer Knut Christensen.

Powered by Labrador CMS