Ayla forklarer hva som gikk galt - samtidig er hun innstilt på å kjempe helt i toppen denne sesongen

Tung sesongstart til tross. Ayla Ågren fikk svar på de fleste spørsmålene og usikkerhetsmomentene hun hadde før sitt første formelbilløp på fire år.

Publisert

Hun passerte målflagget på en 11. plass, men ble senere flyttet opp til 10. plass da Jessica Hawkins fikk en tidsstraff etter å ha kjørt på regjerende W Series-mester Jamie Chadwick. Men fram til da hadde Ayla Ågren hatt et problemfylt løp som begynte med clutchproblemer helt i starten.

Ayla Ågren. (Foto: Sam Bloxham / W Series)

Hun passerte målflagget på en 11. plass, men ble senere flyttet opp til 10. plass da Jessica Hawkins fikk en tidsstraff etter å ha kjørt på regjerende W Series-mester Jamie Chadwick. Men fram til da hadde Ayla Ågren hatt et problemfylt løp som begynte med clutchproblemer helt i starten.

– To svinger før vi skulle opp på startplata kjente jeg at noe ikke var som det skulle. Det var ingenting som bet på clutchen, og vi fant ut etterpå at det var årsaken. At jeg kom meg videre og kunne kjøre var ene og alene bare flaks. Men jeg visste at jeg ikke kunne stoppe igjen, sier Ayla Ågren til Parc Fermé.

Hun innrømmer at hun på et tidspunkt var redd for at hun selv hadde gjort feil som førte til den mislykkede starten. Det var mange usikkerhetsmomenter og mye nytt for henne å sette seg inn i på kort tid.

– Vi gikk igjennom alt, og vi fikk utelukket at det ikke var snakk om meg - men om en kjip mekanisk feil. Så skal man tenke på at dette også var min første stående start i formelbil noen sinne. Prøvestarter og slik har jo ikke vært noe problem i det hele tatt, men man tenker jo om det er noe man selv har gjort feil. Jeg ville i alle fall være helt sikker på det var meg eller ikke, sier Ågren, som altså ble 100 prosent frikjent fra clutchfeilen som oppstod. 

For i årets første W Series-løp på Red Bull Ring i Østerrike ble hun liggende ensom i ingenmannsland helt bakerst, før hun ble reddet av sikkerhetsbilen. Og flerfoldige sammenstøt i feltet foran etter sikkerhetsbilen gjorde at Ayla både fikk en del plasser gratis, men også fikk kjempet seg opp i feltet. I det hele fikk hun utrettet mer på de fem minuttene enn på de første 25 minuttene.

Likevel hadde hun en klar mental omstilling da hun skjønte at løpet i praksis var kjørt da hun ble stående igjen alene på startplata.

– Som de fleste vet så har jeg jo kjørt veldig lite de siste årene. Så det eneste jeg gjorde var å nullstille og fokusere på det jeg lærte under kvalifiseringen og hvilke områder jeg måtte jobbe med. Så jeg ble bare bedre og bedre gjennom løpet. Selv om det var sykt kjipt, så prøvde jeg gjøre alt ut av det som trening. Så vet man aldri om det kommer en sikkerhetsbil, sier 27-åringen.

Hun er altså blitt Norges formelbilhåp blant kvinnelige utøvere etter at W Series ble opprettet i 2019, en internasjonal Formel 3-serie hvor kun kvinner håndplukkes til å delta - med et uttalt mål om at en fører skal inn i Formel 1. Ågren har dog slått røtter i USA og har et stort nettverk i Indycar-sirkuset, og drømmer derfor om å ende opp der.

En god sesong i W Series kan spille en avgjørende rolle, og derfor er ikke ambisjonene lave - lite konkurransetrening til tross. Progresjonen var enorm fra trening til kvalifisering, og også underveis i løpet - så da W Series i likhet med Formel 1 får en ny sjanse på Red Bull Ring førstkommende helg, så stiller alle på likere vilkår.

Ayla Ågren. (Foto: Zak Mauger / W Series)

– Selv om det å vinne alltid er målet, så er nok pallen mer innenfor rekkevidde. Og det hadde nok ikke vært umulig denne helgen hvis jeg hadde klart å holde snuta ren. Å starte fra tiende startposisjon og ende opp på tiende slik løpet ble er jo da greit nok. Det poenget jeg fikk ble jo litt sånn, om ikke et plaster på såret, så er det jo greit å få noe ut av et slikt løp, sier hun.

– Hva mener du vi kan forvente av deg nå etter at første løpet er unnagjort?

– Målsetningen har ikke forandret seg. Om jeg ikke er innenfor de fem beste til helgen, så er jeg ikke fornøyd. Farten er der nå, og «racecraften» kommer mer og mer, konstaterer Ågren.

Powered by Labrador CMS