Årets første simulatortest er unnagjort - slik var opplevelsen for Red Bull-Dennis

Rattrust er et fremmedord for Dennis Hauger. Det skulle ikke ta lang tid før han ble varm i trøya.

Publisert

Han er ferdig i England og har siktet innstilt på nytt team i to nye land. Det tyske og italienske Formel 4-mesterskapet står for tur denne sesongen, og til det kreves det gode forberedelser.

Han er ferdig i England og har siktet innstilt på nytt team i to nye land. Det tyske og italienske Formel 4-mesterskapet står for tur denne sesongen, og til det kreves det gode forberedelser.

Hauger har allerede lang erfaring fra omfattende simulatortester hos Red Bull og sitt forrige team Arden International. Nå er det nye omgivelser hos Van Ammersfoort Racing i Nederland - men tempoet ser ut til å være det samme.

https://parcferme.no/racing/ungguttens-nye-teamsjef-dennis-trenger-all-stotte-han-kan-fa-i-norge/

Kom raskt inn i det

– Jeg kjørte to-tre timer i dag kun for å støpe setet. Men jeg kom fort opp i fart. Det er lenge siden jeg har kjørt, men det tok ikke mange rundene før jeg kom inn i det, sier Hauger til Parc Fermé.

Simulator-testen ble kjørt virtuelt på Hockenheim-banen i Tyskland, forøvrig samme anlegg på som han gjorde sine første Formel 4-tester i virkeligheten for snart to år siden. Dagens beste tid endte med to tideler bak all time high-rekorden som er satt der, noe han sier seg fornøyd med.

– Den tiden er satt av noen som hadde bodd her i flere dager og bare kjørt, kjørt og kjørt, så jeg tror dette er bra med tanke at jeg kjørte få timer. De var i alle fall fornøyde, og jeg var raskest med god margin av de jeg kjørt simulatoren med, sier 15-åringen videre.

Annerledes kjøreegenskaper

Selv om Formel 4 er Formel 4, så er det likevel forskjeller fra land til land. Vi har bedt Hauger om å forklare de mest vesentlige forskjellene på Formel 4-bilene fra Storbritannia til de landene han skal kjøre i denne sesongen.

– Dekkene gjør at man kan, på den tyske, bruke bilen mer og rotere den lettere uten å få overrotasjon. Slik kan man bruke kjøreegenskapene og ligge mer på kanten enn i den britiske. Hvis man fikk en sladd der, så jobbet ikke dekkene likt, så da var det lettere å miste kontrollen. Motoren her er også litt raskere, og oppsettet her er litt mer overstyrt, sier Hauger.

Det blir enormt med kjøring på ham i år. Hele 42 finaler og doble kvalifiseringsomganger per løpshelg skal gjennomføres, i tillegg til over 30 testdager.

Powered by Labrador CMS