I år blir det gratis Porsche-kjøring på Nürburgring for Oskar

Oskar Sandberg tar nytt steg i karrieren uten å betale en krone.

Publisert

Han har fått et godt fotfeste i Tyskland de siste årene, og det har båret frukter for Oskar Sandberg fra Nes i Akershus.

Porsche Cayman GT4 fra Teichmann Racing, her fra VLN-runden i august i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han har fått et godt fotfeste i Tyskland de siste årene, og det har båret frukter for Oskar Sandberg fra Nes i Akershus.

Han «melder overgang» fra Sorg Rennsport til Teichmann Racing, og med det blir det ny klasse for Sandberg. For han går fra V4-klassen i en relativt standard BMW 325i til en fullblods Porsche Cayman GT4 i VLN, det tyske langdistansemesterskapet.

Da snakker vi topphastigheter på over 270 kilometer i timen, og rundetider som er minuttet raskere enn hva han har kjørt i dag. Men 2018 blir ikke nødvendigvis året hvor Sandberg skal vinne løp på løp.

Oskar Sandberg. (Foto. Teichmann Racing Gmbh)

LES OGSÅ: Tårevåt seier på Nürburgring for de norske Audi-gutta

LES OGSÅ: Slik fikk disse gutta muligheten til å kjøre helt gratis

Han har nemlig fått et par spesielle oppdrag på vegne av Teichmann, da han også har erfaring som coach ved siden av å være sjåfør.

Føler GT4 er riktig steg

– Det er to andre førere som blir med på bilen som er eldre enn meg, men de har ikke samme tempo. Men de er ikke treige heller, vet du. Derfor skal jeg bruke min kunnskap til å lære bort. Disse to betaler fullt, og sammen med sponsorer betaler disse for at jeg skal kjøre gratis. Målet er å luke ut noen sekunder på runden. Per nå er de cirka 5-6 sekunder bak meg, sier Sandberg til Parc Fermé.

Han føler GT4 er et viktig og riktig steg for ham nå. Aller helst ville han sett seg selv i en GT3-bil, altså toppklassen i VLN, men der er kostnadene annerledes i forhold, og han ser en trend i at stadig flere team skaffer seg GT4-biler.

Samtidig var det ingen selvfølge at han skulle få kjøre GT4 i år. Og det handler litt om tilfeldighet, samtidig som det var Teichmann som tok det første initiativet.

– Jeg hadde et tilbud på bordet fra Sorg som ikke var signert. Teichmann kom bort og viste interesse, og de sa at ville dekke kostnadene for å ha meg med å ha meg som førstefører og samtidig lære de to andre å kjøre fort. I 2019, da skal det toppes, sier Sandberg.

LES OGSÅ: Nå skal Marcus kombinere TCR-kjøring med GT-racing i Europa

LES OGSÅ: Anerkjent internasjonal racingklasse skal innføres for fullt i Norden

Stolt Porsche-fører

Dermed han kan slå seg på brystet over å få til nok en sesong uten å være bekymret for økonomien. Lønna får han ved å være coach utenom for Boes Motorsport. Han er fastboende i Tyskland og lever helt og holdent av bilsport, både på og utenfor banen.

I tillegg føler Oskar at han får en annen fjær i hatten ved å bytte bilmerke.

– Det hjelper å komme under Porsche-navnet. Du vet, i Norge så vil jo alle kjøre Porsche nå om dagen. Og det gir deg også status og et navn her i Tyskland. Det blir noe annet med Porsche enn BMW, liksom, innrømmer 25-åringen.

Powered by Labrador CMS