Alderen hindrer ikke læring og progresjon – Inge fortsetter utenlandsdrømmen

Selv om man har bikket det magiske 30-tallet i antall leveår, så betyr det ikke at progresjonen stopper som racerfører. Det har i alle fall Inge Hansesætre fått oppleve.

Publisert

I samtlige fullførte løp i fjor kom han på pallen i klassen CUP5 i tyske VLN, en klasse med helt identiske biler i form av BMW M235i.

I samtlige fullførte løp i fjor kom han på pallen i klassen CUP5 i tyske VLN, en klasse med helt identiske biler i form av BMW M235i.

I år får klassen og bilene en oppgradering i form av BMW M240i. Og oppgradering får også premiepotten i den særegne cupen i regi av BMW Motorsport. Denne cupen har et litt annet poengsystem enn CUP5, som er VLN-klassen - men deltakerne og bilene er de samme.

100.000 euro i potten

Sammen med sitt team Sorg Rennsport, og nå med attpåtil norske Sindre Setsaas som teamkompis, skal Inge Hansesætre (32) og resten av teamet være med og kjempe om gjeve premiepenger som kommer godt med i en ellers kostbar satsing.

Totalt 100.000 euro skal fordeles på de fem beste teamene etter endt sesong. Hansesætre håper selvfølgelig å stå overst.

Slik ser årets biler ut fra Sorg Rennsport som Inge Hansesætre og Sindre Setsaas skal kjøre. (Foto: Sorg Rennsport)

– Konkurransen er beinhard. I toppen av klassen er vel de fire-fem beste bilene mer eller mindre helt like. Det er nesten like tilfeldig hvem av oss som vinner. Men fjorårets sesong var bra. Så får jeg bare håpe på en enda bedre sesong i år, sier Hansesætre til Parc Fermé.

https://parcferme.no/racing/inge-31-med-full-vln-satsing-etter-flere-kjente-videoklipp-pa-nett/

Han har en litt annen bakgrunn enn mange etablerte bilsportutøvere. Familien hans har ingen spesielle røtter i bilsporten, og selv begynte han seint. Først i en alder av 26 år begynte han å konkurrere her på hjemmebane.

Videre ble han kjent for en rekke YouTube-videoer fra Nürburgring etter at han tok med seg bilen sin til Tyskland, før han i 2017 klarte å finansiere tre løp i VLN som sine første i konkurranse på den verdensskjente banen.

I 2018 fikk han til flere løp, og i 2019 blir det full sesong for Sorg Rennsport.

Permisjon fra jobben

– Jeg jobber jo i Nordsjøen og har derfor aldri kunnet delta i en full sesong. Nå har jobben vært så behjelpelige med å ordne permisjon fra de løpene som kolliderer. Det er jeg veldig takknemlig over å få muligheten til, sier østfoldingen.

Som nevnt, en alder av 32 år stopper ham ikke fra å leve ut guttedrømmen. Hansesætre kan sånn sett være et bevis på at man kan gjøre stor utvikling fra ren hobbykjøring til å kjempe i toppen i en klasse med tett nivå blant de beste, og det med førere på tvers av flere nasjonaliteter.

– Selvfølgelig har jeg en drøm om å klatre i klassene, og jeg ønsker jo å utvikle meg mest mulig. Det er jo ikke alltid lett å skaffe penger til det, så da er det viktig at man kan vise til noen gode resultater. Vi får se hvordan det går i år. Jeg er ganske realist på de midlene jeg kan bruke, sier 32-åringen, som har klart å få med seg en rekke flere sponsorer i år enn i fjor.

24-timersdrømmen

Inge Hansesætre fra sekstimersløpet på Nürburgring i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

For selv om han kanskje har mindre erfaring enn mange førere i tidlig 20-årene, om ikke yngre, så føler han at alderen han dra med han noen andre fordeler.

– Selv om jeg kanskje ikke har så mye erfaring, så er jeg sikkert litt kaldere i hodet enn en 20-åring. Men jeg leter fortsatt etter ting å bli bedre på, og jeg analyserer alt som her. Så føler jeg også at jeg har framgang for hver gang jeg setter meg i bilen, sier Hansesætre.

En stor, men nokså fjern drøm er kanskje 24-timeren på Le Mans. I mellomtiden er 24-timeren på Nürburgring det neste store på «bucketlista». Han lar seg også inspirere av Christian Krognes, som har gjort suksess på Nürburgring og nå får gratis sete for å kjøre verden rundt i en annen internasjonal serie.

– Jeg håper jo å kunne kjøre 24-timeren her en gang. En eller annen gang må jeg få til det. Jeg får til det neppe i år, da det kun er penger det står på. Men jeg håper å være i posisjon til det en dag, sier han.

Powered by Labrador CMS