18 år og et førerkort rikere – men snart starter det virkelig store alvoret for 2021

2021 blir et nytt kapittel for Dennis Hauger. Én byrde er borte fra skuldrene. Nå skal den neste byrden gjøres kål på.

Publisert

Når man viser tidlig lovende takter som ung bilsportutøver, lenge før man har nådd myndighetsalder, så bygges det opp stadige forventninger som kan være krevende å håndtere. Ute på banen har dog Dennis Hauger, nå 18 år og voksen kar, vist seg å være en kald fisk.

Dennis Hauger. (Foto: Prema)

Når man viser tidlig lovende takter som ung bilsportutøver, lenge før man har nådd myndighetsalder, så bygges det opp stadige forventninger som kan være krevende å håndtere. Ute på banen har dog Dennis Hauger, nå 18 år og voksen kar, vist seg å være en kald fisk.

Samme mentalitet kom derfor til gode da han tok førerkortet 25. mars, åtte dager etter at han bikket myndighetsalder. Riktignok er det få elementer som kan sammenliknes fra formelbilcockpiten til en vanlig personbil ute i den reelle trafikken, men det ble nå omsider et førerkort på Aurskog-gutten uten store problemer. Slik man gjerne forventer fra noen som har kunnet håndtere et kjøretøy i mer enn halve livet sitt.

– Man har kanskje ikke det samme adrenalinet som før et løp, men man merker jo - om ikke nervøs - men at det kan skje noe likevel. Ikke at jeg trodde det, men det er jo typisk hvis det skulle skjedd noe. Men da jeg først satte meg i bilen, så var det ikke noe stress, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

– Fikk du noen spesielt krevende utfordringer på oppkjøringen?

– Det var egentlig ganske «straight forward». Før kjøring skulle jeg vise hvordan man sjekker at ABSen fungerer og hvordan man finner ut om bilen trekker skjevt. Ellers var det skilter man måtte følge med på, litt ulike parkeringsutfordringer, og noen blindveier her og der. Det gjaldt å følge med, men kjøringen gikk fint og hele turen var egentlig bare en hyggelig prat med sensoren, sier 18-åringen.

Tenker mer på seg selv

Stolt Dennis Hauger kunne for en drøy uke siden heve tommelen for at han endelig har fått det etterlengtede førerkortet for bil. (Foto: Privat)

Dermed er en av livets store milepæler for en bilinteressert gutt oppnådd, og han kan nå rekke blikket framover. Hjemme i Aurskog har det ikke blitt altfor mange turene på veien, utenom dagen han fikk førerkortet, og når han vender hjem til Norge har pappa Tom Erik vært tydelig på at det nå er storebror Dennis sin tur til å kjøre lillesøster Emilie dit det er nødvendig.

Men nok førerkortprat i denne omgang. For ute på banen er det lite som har forandret seg, foruten at førerkortet nå også følger lisensen hans karrieren ut. Det er fortsatt Formel 3 som gjelder, han sitter i det desidert beste teamet (Prema) gitt historikken, og alt handler nå om å bevise at han hører hjemme i toppen dersom Formel 1-ambisjonene skal fortsette å leve i beste velgående.

– Selve innstillingen mot sesongen er ganske likt som i fjor, men jeg forsøker å endre «mindsetet» mitt litt i forhold til hva jeg går inn i denne sesongen. Men det er mer for min egen del. Jeg har ikke så mye annet fokus enn meg selv og bil. Jeg vet hvor jeg ligger hen, sier Hauger, som understreker at han har én spesiell utfordring fra i fjor han virkelig har jobbet med denne vinteren.

Kvalifisering er hans største ankepunkt

(Foto: Prema)

Og det handler om kvalifiseringen. I tillegg til at det åpenbart var lite optimalt samspill mellom han selv og fjorårets team, Hitech GP, spesielt på kvalifiseringsstrategi, så har han også elementer å ta tak i selv som fører. Nå sitter han i et team man ikke kan forvente noe annet enn toppresultater av, og da gjelder også og ikke bare lene seg på dette.

Å jobbe riktig mot å yte maksimalt på kvalifisering står derfor øverst på lista, både under kvalifisering og når de første offisielle Formel 3-testene bærer i veien førstkommende helg på Red Bull Ring i Østerrike.

– Jeg fokuserer ikke så mye på de andre teamkompisene nå. Vi kjører jo mot hverandre på simulatoren og slikt, men jeg tenker kun på de områdene jeg må forbedre meg på. Det handler spesielt på kvalifisering hvor jeg må sette sammen alle sektorene på den første runden, sier 18-åringen.

Dette blir også «pri 1» på testene. Hvorvidt han skal pushe maksimalt raskeste rundetider er han dog usikker på, selv om en kvalifiseringssimulering gjerne handler om å sette de optimalt sett raskeste enkeltrundene.

Bryr seg ikke om tidene på test

(Foto: Prema)

I 2020 gikk Hauger i fella opp til flere ganger ved at han ikke hadde rukket å sette en optimal første runde, og risikoen for det skjer et gult eller rødt flagg på andre runde er stor ettersom alle tar ut det ekstra.

Og dersom man kommer inn i eksempelvis en gulflaggsone, så er man pliktig til å sakke av farten, og da er det den tiden man setter først som blir stående. Derfor er et altså denne raske «første runden» det handler om for Hauger å optimale.

– Hvilke tider kan vi forvente å finne deg på gjennom testen?

– Jeg driter litt i hvor tidene havner nå, så jeg skal bare jobbe med det vi velger på fokusere på rundt meg, uavhengig av teamkompisene og de andre. Svarene på hvor man ligger an får man ikke før første løpshelgen uansett.

– Men hvilke krav må du innfri i år, overfor både team, Red Bull og øvrige sponsorer? Du bør helst innom pallen sammenlagt?

– Det er vel ikke satt noen konkrete krav sånn sett, men vi vet jo alle hva det går i. Og vi har ett mål. Det er jo å vinne.

Powered by Labrador CMS