Det føler i alle fall Toomas «Topi» Heikkinen og Timo Scheider etter at Parc Fermé har snakket med dem om hva som skjer i fremtiden. Dette er outsidere som ikke har klart å blande seg inn i teten i VM denne sesongen, men begge kommer fra nasjoner hvor det er en generell høy interesse for bilsport.
Scheider har vært et friskt tysk pust i VM i år, og har kommet fra samme utgangspunkt og forutsetninger som Mattias Ekström hva gjelder DTM og stor stjernestatus i Tyskland. Heikkinen har også vært Finlands sterkeste alibi i internasjonal rallycross de siste årene, med sølv i 2014 som høydepunktet - før han de siste par sesongene har slitt med å være helt i toppen.
LES OGSÅ: Ingen nordmenn ble funnet plass til på anerkjent toppliste
I skyggen av Ekström
Om det er manglende toppresultater eller ikke som er årsaken, så er i hvert fall begge to samstemte om én ting: At rallycross ikke har appellert nok i hjemlandene deres i forhold til hva de mener sporten fortjener.
– Sporten er veldig bra, men skal vi være ærlige så går ikke TV-verdien og kostnadene opp i opp. Det er altfor dyrt i forhold til hvor lite vi får igjen. Sporten vokser og nivået er i verdensklasse, men det er en jobb som må gjøres for framtiden for å øke verdien på sporten, sier Heikkinen til Parc Fermé.
Han har akkurat skilt lag med Ekströms EKS-team etter to sesonger, hvor han også resultatmessig har kommet i skyggen av verdensmesteren fra 2016 og årets sølvvinner.
– Det er ingen dramatikk i det. Jeg har hatt en utrolig fin tid hos Mattias, konstaterer Heikkinen.
Det føler i alle fall Toomas «Topi» Heikkinen og Timo Scheider etter at Parc Fermé har snakket med dem om hva som skjer i fremtiden. Dette er outsidere som ikke har klart å blande seg inn i teten i VM denne sesongen, men begge kommer fra nasjoner hvor det er en generell høy interesse for bilsport.
Scheider har vært et friskt tysk pust i VM i år, og har kommet fra samme utgangspunkt og forutsetninger som Mattias Ekström hva gjelder DTM og stor stjernestatus i Tyskland. Heikkinen har også vært Finlands sterkeste alibi i internasjonal rallycross de siste årene, med sølv i 2014 som høydepunktet - før han de siste par sesongene har slitt med å være helt i toppen.
LES OGSÅ: Ingen nordmenn ble funnet plass til på anerkjent toppliste
I skyggen av Ekström
Om det er manglende toppresultater eller ikke som er årsaken, så er i hvert fall begge to samstemte om én ting: At rallycross ikke har appellert nok i hjemlandene deres i forhold til hva de mener sporten fortjener.
– Sporten er veldig bra, men skal vi være ærlige så går ikke TV-verdien og kostnadene opp i opp. Det er altfor dyrt i forhold til hvor lite vi får igjen. Sporten vokser og nivået er i verdensklasse, men det er en jobb som må gjøres for framtiden for å øke verdien på sporten, sier Heikkinen til Parc Fermé.
Han har akkurat skilt lag med Ekströms EKS-team etter to sesonger, hvor han også resultatmessig har kommet i skyggen av verdensmesteren fra 2016 og årets sølvvinner.
– Det er ingen dramatikk i det. Jeg har hatt en utrolig fin tid hos Mattias, konstaterer Heikkinen.
Lovpriser Estering som arena
Timo Scheider kommer fra et bilsportmiljø preget av baneracing på høyt internasjonalnivå, toppet med Formel 1-verdensmestere som Michael Schumacher og Sebastian Vettel. Selv om det er kultur for å se banekjøring i bilsportsammenheng i Tyskland, så har ikke rallycross nådd helt opp enda, føler Scheider.
– Sporten er jo så fantastisk, og alle jeg introduserer sporten for «freaker» helt ut. Sporten vokser, men den er ikke god nok markedsmessig enda. Vi pusher det vi kan i tyske medier, for folk fortjener å vite mye mer om rallycross, og rallycross fortjener mye mer oppmerksomhet, sier Scheider til Parc Fermé.SILLY SEASON: Flerfoldige bilfabrikanter vil inn i Rallycross-VM
At Tyskland mister Hockenheim, men beholder Estering, tror ikke Scheider vil slå negativt ut. Tvert imot er han positiv til det, selv om Estering kan oppleves som et lite og trangt anlegg når nettopp fasiliteter som Hockenheim og andre arenaer har vært en av de viktigste grunnene til at det er laget baner på slike arenaer.
– På Estering var det fullstappet med folk, og det er en skikkelig «old school» rallycrossbane. Det er det vi trenger. Hockenheim var en ny bane, men rallycrossen ble ikke tatt like godt vare på der. Til syvende og sist så trenger vi karakteristiske baner, og hvis det bare blir store baner med store avkjøringssoner og slik, så fjerner du hele karakteren bak rallycrossen, sier Scheider om sammenlikningen mellom Hockenheim og Estering.
Savner interesse fra media
Finland ble også tatt av plakaten etter ett år, i 2014. Og selv om den kuperte Kouvola-banen var godt likt av flere førere, så har ikke Finland huset noen VM-runde siden. Samtidig føler Heikkinen at media ikke henger godt nok med på rallycross, og at det er fokuset på rally og Formel 1 som følge av deres store profiler, som tar den største oppmerksomheten.
– I tillegg til at dere i Norge har gode førere, så skriver også media om det. Historien er annerledes i mitt eget land. Du har Formel 1 og rally og mange superstjerner, og det gjør det enkelt å skrive om disse. Vi har ikke journalisten eller mediet som følger rallycross tettest.– Det at jeg er ferdig i EKS var det kanskje én som skrev om. At Loeb gjør comeback i rally, derimot, det var den største nyheten over alt, sier Heikkinen, lett sukkende, om finske medier.LES OGSÅ: Slik ser Mats (26) for seg en framtid i rallycross igjen
Det samme gjelder da han ble den første sølvmedaljevinner i rallycross i 2014.
– Da jeg ble nummer to, så var det veldig lite oppmerksomhet. Men det handler ikke om sporten tror jeg, det handler nok mer om at vi ikke har journalister og mediehus som har fulgt godt nok med over disse årene. Rallycross blir større og større, så det vil ta tid, sier Heikkinen.
Anbefaler Sverige som målestokk
Samtidig erkjenner han at han selv sikkert kan gjøre en bedre jobb for å øke interessen rundt rallycrossen.
– Helt klart, jeg kan gjøre ting bedre med mediene. Men samtidig, du ser at rallycrossen ikke er helt der oppe.
Scheider vil rose dagens fans av rallycross som har en brennende lidenskap for sporten, og det er dette han håper kan spre seg ytterligere internasjonalt. Og han trekker fram Sverige som et eksempel.
– Løpet i Höljes var jo helt fantastisk. På grunn av alt sammen. Banen er svingete, men rask, og alt rundt ganske så heftig. En helt syk helg. For eksempel, så kan du ha 20.000 på Nürburgring et løp, men 50 prosent vet egentlig ikke hva som skjer der ute. Rallycross er kult, og rallycross bør være slik som det var i Sverige, sier DTM-mesteren fra 2008 og 2009.