Silly season:
Presset Perez kan bli erstattet
En stadig uforutsigbar silly season byr stadig på nye tvister, og den siste ukens utvikling kan være godt nytt for Daniel Ricciardo og Carlos Sainz.
FORMEL 1: I lørdagens kvalifisering gikk det ikke Red Bulls vei. Max Verstappen ble slått av de fire førerne i Mercedes og McLaren, men mye verre gikk det for Sergio Perez som røk ut i Q1 etter å ha kjørt ut i grusfella.
Meksikaneren har lenge slitt med å holde følge med Max Verstappen, men noen oppturer førte til at han likevel fikk en toårig forlengelse.
Men siden den gang har ikke prestasjonene blitt noe bedre. Medregnet sprint-kvalifiseringene er Sergio Perez den eneste føreren på årets Formel 1-grid som ikke har slått teamkameraten sin i kvalifisering. I førermesterskapet har han falt fra andre- til femteplass, og det ser ut til å bare være et spørsmål om tid før også Piastri, Russell og Hamilton passerer ham.
Kan bli erstattet
At prestasjonene ikke bedres passer dårlig for Perez som nå er under økt press til tross for at han nylig signerte en forlengelse med teamet.
Den anerkjente og normalt godt informerte avisen Auto Motor und Sport rapporterer at det er tydelige prestasjonsklausuler i meksikanerens kontrakt. Om Perez fortsatt ikke presterer godt nok samtidig som at Ricciardo fortsetter en oppadgående trend de neste løpene kan det være Ricciardo som kjører sammen med Verstappen i 2025.
– Vi får vite mer innen sommerpausen, forteller Red Bulls mektige rådgiver Helmut Marko.
Tidligere har Helmut Marko uttalt at de snart må signere en ung fører til Visa RB, og at den føreren vil bli Liam Lawson. Skal vi tro rapportene er et sete i Red Bull Ricciardos eneste håp for å bli værende på Formel 1-griden neste sesong.
Mange lurer naturlig nok på hvorfor ikke Yuki Tsunoda vurderes til det potensielt ledige setet i Red Bull. Resultatene er bedre enn Ricciardos, og mye tider derfor på at det handler om hans oppførsel. Om det er en rettferdig eller god vurdering av Red Bull er noe flere medier nå sår tvil om, men det virker uansett å være tilfelle.
Sainz til Mercedes?
En annen fører mange ønsker å se i Red Bull er Carlos Sainz, men historikken mellom Verstappen og Sainz familier (les fedre) skal ifølge rapportene medføre at det nok ikke vil bli en realitet.
Men Sainz har likevel flere muligheter. Williams og Sauber er svært interesserte, og mange i paddocken trodde at Sainz ville signere for nettopp Williams. Denne uken har italienske Gazetta dello Sport også rapportert at Alpine stiller sterkt i kampen om spanjolens signatur.
Det handler først om fremst om to ting: Flavio Briatores retur til teamet og en ryktet overgang til en kundemotor fra Mercedes. Mye tyder på at Alpine vil gå bort fra sin egen motor, og det ryktes at Mercedes ligger best an med tanke på 2026-motoren.
Men Sainz kan ha enda flere alternativer for hånden. Etter at Andrea Kimi Antonelli har hatt en vanskelig start på sesongen er Mercedes nå mer åpen for å signere en rutinert fører mens Antonelli tilegner seg mer erfaring, enten i Formel 2 eller i Williams.
– Jeg tror vi har begrenset antallet førere vi ønsker å jobbe med i fremtiden, og vi ønsker å ta en beslutning til fordel for hva Mercedes kan ha de neste fem-seks årene. Kimi og George har vært juniorførerne våre i lang tid, og jeg vil gjerne være tro mot programmet. Når det er sagt, med Carlos har du et sikkert kort, spesielt i et veldig tett mesterskap neste år. Du har en annen fører som kommer til å være veldig konkurransedyktig, som, hvis bilen vår er god, kan hjelpe oss i konstruktørmesterskapet, sa Wolff til spanske Mundo Deportivo.
Hvor lenge sitter Sargeant?
Uansett om Williams tiltrekker seg Carlos Sainz, signerer Andrea Kimi Antonelli eller henter tilbake Valtteri Bottas (som virker å være en plan B for flere team) virker det å være nesten garantert at noen skal inn for Logan Sargeant.
Og det kan skje allerede i sommer. De tidlige rapportene om at Andrea Kimi Antonelli kan erstatte Sargeant innen kort tid har riktig nok roet seg ned betraktelig, men spekulasjonene rundt at det kan komme inn en erstatter har likevel ikke død ut.
– Det vil settes en strek i sanden når vi skal ta en avgjørelse, både for 2025 og kanskje for i år, men vi er ikke der i dag, forteller teamsjef James Vowles.