Presidenten med stor hyllest til rekrutteringen av norsk bilsport
Per Madsen er stolt over hva han observerer blant norske bilsportutøvere.
For 2017 har vært et ganske så sterkt bilsportår sett med norske øyne. Om det så ikke ble noe VM-gull i rally eller rallycross, prestasjoner som har vært verdsatt meget høyt i norsk bilsport tilbake i historien, så har likevel det norske flagget vist seg sterkt utenfor landets grenser dette året.
Dennis Olsen har fått sin dose oppmerksomhet, med prestasjonene som har gitt gull i den tyske Porsche-cupen og sølv i Porsche Supercup, som til slutt endte med at han nå er kåret til «Årets bilsportutøver».
STORT BILDEGALLERI: Her er høydepunktene fra Bilsportgallaen 2017
Mye oppmerksomet har også 14-årige Dennis Hauger fått med gullet i det tyske mesterskapet i gokart og Red Bull-kontrakten han har signert denne høsten.
I tillegg har Mads Emil Siljehaug prestert godt i Reiter-serien i England som har betalt seg i en gratis sesong i prestisjefylte Blancpain-serien i GT3-bil neste år.
Og nå har altså Theodor Olsen, med sine resultater i Radical både på denne og andre siden av «dammen», blitt kåret til Bilsporttalentet 2017 og går nå en meget spennende tid i møte.
LES OGSÅ: Nå starter reisen mot Le Mans-drømmen for Theodor Olsen
– Helt formidabelt
Dette, sammen med det rally- og rallycrossgutta leverer i det store utland, er noe som har imponert president i Norges Bilsportforbund, Per Madsen.
– Det er helt formidabelt. Man blir så imponert over det de får til, og dette er noe som kanskje var utenkelig for ikke altfor mange år siden. Da Petter (Solberg, journ.anm) ble verdensmester, så ble det med den ene gangen, og etterhvert har vi blitt vant til fantastiske prestasjoner hvert år. Det er viktig for bilsporten og hjemmemarkedet, og ikke minst at de får den oppmerksomheten som disse utøverne fortjener, sier president Madsen til Parc Fermé.
Med Andreas Mikkelsen og Petter Solberg som sterke gullkandidater i Rally- og Rallycross-VM neste år, så er Madsen tydelig på at norsk bilsport generelt nå har fått øynene opp også hva gjelder internasjonale racingprestasjoner med norsk flagg på sideruta.
– Du vet, den gangen Martin Schanche ble europamester i rallycross, så kan du nesten kalle det en lekegrind, selv om det var et mesterskap. Nå har verdensmesterskapet tatt rallycross videre til et høyt nivå. Men internasjonal racing, det er ganske svært i forhold likevel, sier Madsen.
LES OGSÅ: 50.000 kroner til Håkon (19): – Dette helt er rått. Fy flate
Fokus på aldersgrenser
At det stadig dukker opp yngre og yngre utøvere, og at prestasjonene gjøres i stadig yngre alder, er Madsen tydelig på at har en sammenheng med aldersgrensene som settes i bilsporten.
Grener som gokart og crosskart tiltrekker seg stadig yngre førere, og i tillegg til at gokarten nå har historisk lave aldersgrenser, så er også aldersgrensene fra og med neste år satt ned i bilcross og rallycross.
LES OGSÅ: Positive reaksjoner etter at NBF senker aldersgrensene
– Det er en sammenheng her, at aldersgrensene for første gang ble satt ned i 1986 og siden hatt en gradvis utvikling. Stadig yngre utøvere har fått prøve seg i karting, i flere ulike klasser, og de som gjør det bra i dag, de startet med gokart som barn. Så har mange av de nå vært innom juniorprogrammet vårt med Team Norway, og det er helt fantastisk den idrettstankegangen vi har tatt inn i bilsportforbundet selv om vi står utenfor Norges Idrettsforbund, konstaterer presidenten.
Dermed tror han vi bare er starten på det som kanskje kan bli en langvarig gullalder for norsk motorsport på tvers av flere grener i framtiden.
– I stedet for å bli født med ski på beina, blir man heller født med en gokart, fleiper Madsen.