Populært sprintrally avlyses for tredje året på rad: – Ett av løpene avgår vel med «døden» om noen år
Men arrangøren av Hurumsprinten vil ikke skylde på datokollisjonen med Bakkeløp-NM for at de igjen tar løpet av plakaten.
I fire år på rad har Hurumsprinten vært ett av de mest populære rallyløpene utenfor NM å melde seg på. Maksgrensen på antall deltakere fylte seg ofte opp samme dag som påmeldingen kom ut, og dette har blant annet ført til lange ventelister. I år blir det nok en gang ikke noe løp på Hurumhalvøya utenfor Asker og Drammen.
De tre siste årene har løpet ligget helt i brakk. I 2019 ble løpet utsatt til sommeren på grunn av kollisjon med Bakkeløp-NM, før utsettelsen senere ble avlyst som følge av mangel på deltakere på denne tiden av året. I fjor kom koronapandemien og satte en stopper, og i år er det kombinasjonen av en fortsatt uavklart virussituasjon sammen med anleggsarbeid ved traseen som sørger for at arrangør NMK Asker (tidligere Hurum og Røyken) kaster inn håndkledet for tredje året på rad.
Dersom løpet hadde blitt arrangert som normalt ville rallyførerne - i likhet med 2019 - fått et dilemma om de skulle valgt å stille enten i Hurumsprinten 24. april eller NM i bakkeløp på Konsmo 24. og 25. april. Begge løp anses som god test og forberedelse til NM-runden på Sørlandet, og mange rallyførere har gitt uttrykk for at de gjerne vil kjøre både Bakkeløp-NM og Hurumsprinten. Samtidig bruker rallycrossførerne gjerne NM i bakkeløp også som oppvarming før sesongstart som ofte er i midten av mai.
Planlegger for løp i 2022
Sekretær ved arrangørklubben NMK Asker, Ann-Maj Walmann, vil dog påpeke at kollisjonen med Bakkeløp-NM ikke er årsaken i år, og viser til at spesielt anleggsarbeidet ved etappen har mye å si.
– Vi kjører ikke i år på grunn av to ting. Det er korona, og at demningen på Røskestadvannet bygges nytt. Da vil veien være stengt i periodevis, og at den blir åpen i uke 16 kan ikke garanteres. Ny bro er ikke ferdig før i november i år. Vi regner med at når veien er ferdig, og når kommunen sier ja til kjøring, så blir det løp igjen i 2022, sier Walmann til Parc Fermé.
Traseen som brukes i Hurumsprinten, Rødbyveien som går mellom Klokkarstua og Tofte, er en kommunal vei. Det betyr at arrangøren må søke Asker kommune (tidligere Hurum kommune) om tillatelse til å bruke veien. Tradisjonen siden 2015 har etablert seg til lørdagen i uke 16, utenom påske, en uke og helg som i tide og utide vil kollidere med helgen som rallycrosseksjonen i Norges Bilsportforbund årlig planlegger NM-start i bakkeløp - da det er rallycrosseksjonen som er tildelt ansvaret for Bakkeløp-NM.
Ettersom dette er blitt en fast helg for tradisjoner og rutiner ved arrangementet, samt i de innvilgede søknadene til kommunen, så står arrangøren på sitt at de ikke vil gi etter for Bakkeløp-NM dersom nye datokollisjoner oppstår i framtiden.
– Vi kommer aldri til å flytte løpet. Det er for mange ting vi må ta hensyn til, så da vil det heller avlyses. Vi har alltid hatt lørdag i uke 16 som vår løpsdato, så det er synd at de legger bakkeløpshelga på denne uka. Vi tror ikke det vil kunne bli plass til to løp, så ett av løpene avgår vel med «døden» etter noen år, sier Walmann fast bestemt.
Ber arrangør sjekke med seksjonene først
Parc Fermé var i kontakt med rallycrosseksjonen i forbindelse med kunngjøringen av den første terminlisten, hvor denne datoklinsjen framkom. Også der virker de ikke til å rikke når det kommer til den løpshelgen de velger å legge bakkeløpet.
– Arrangør av Hurumsprinten bør derfor sjekke med både rally- og rallycrosseksjonen før de bestemmer dato for hvert enkelt år, konstaterer Vera Bakke Andresen, sekretær i rallycrosseksjonen, overfor Parc Fermé.
Seksjonen etterstreber når de mener utøvere vil prioritere å kjøre bakkeløp, satt opp mot deres ordinære NM-kalendere hvor det tas hensyn til Rally Sørland i starten av mai, og sesongstart i rallycross som pleier å være en helg eller to etter Rally Sørland.
– Dette er samme problemstilling og spørsmål hvert år, dessverre. Bakkeløp må ta hensyn til både rallycross og rally. Vi vet av erfaring at vi må legge NM-rundene i bakkeløp i forkant og etterkant av rallycrossesongen og sommersesongen i rally. Hvis ikke blir det problemer med deltakelsen. April kan være utfordrende med tanke på sen vinter, fortsatt snø. Vi tror ikke rallycross-folket vil kjøre på snø eller is, så vi tør derfor ikke legge det tidligere. NM-runden i rally på Sørlandet går helgen etter, og første NM-runde i rallycross helgen etter det. Vi har tradisjonelt hatt den helgen som kommer før disse to løpene, litt avhengig av hvordan kalenderen ser ut, forklarer Andresen videre om de potensielle datokollisjonene som vil oppstå mellom Hurumsprinten og Bakkeløp-NM.
Mener NM-løp bør ha prioritet
Hun presiserer at det ikke er noe «første mann til mølla»-prinsipp over hvilken arrangør som søker om de ulike datoene først. Men hun spør retorisk om et NM-arrangement bør vike for et sprintrally. Svaret på dette spørsmålet kom på mange måter i 2019 da arrangøren av Hurumsprinten valgte å gi etter for Bakkeløp-NM og flytte sin egen dato. Likevel måtte de avlyse da det viste seg at en dato på sommeren gjorde løpet mindre attraktivt blant rallyførerne.
Derfor har gir NMK Asker nå uttrykk for at det blir enten står mellom løp i uke 16 eller avlysning. Samtidig er rallycrosseksjonen like klar og bestemt på at helgen før Rally Sørland blir forbeholdt Bakkeløp-NM.
– Vi mener jo at et løp med NM-status bør prioriteres foran et annet løp uten status. Vi sjekket ut NM-løpene med rallyseksjonen. Men uansett om vi hadde fått beskjed om Hurumsprinten i tillegg, så hadde vi ikke hatt noe annet valg enn å ta den valgte helgen, sier hun.