Poengdrama i Bakkeløp-NM – slik var medaljekampen i samtlige NM-klasser
Det skiller gjerne tideler og hundredeler, og for mange var det enkeltomgangene som skulle gjøre det store utslaget.
Totalt syv klasser hadde NM-status under bakkeløpshelgen på Lillehammer rundt Lysgårdsbakken og den berømte «VIP-veien» som har lange bakkeløpstradisjoner fra mange år tilbake.
For å ta det kronologisk så skulle det bli desidert tøffest kamp i Klasse 1, som er supernasjonalbiler i rallycross inntil 1,6-liters motorer. Og det var klassedebutant for året, Sebastian Høidalen, som dro det lengste strået da det hjaldt som mest.
Han åpnet med tredjeplass lørdag og satte én bestenotering, men beviste sin progresjon ved å sette to bestetider og ta seieren på søndag foran Asgeir Taraldsen - og med det ta gullet fra den regjerende mesteren med ett poengs differanse. Sørlendingen Per Magne Svardal tok bronsemedaljen.
I klasse 2, supernasjonalbiler inntil 2-liters motor, var det enkelt og greit maktdemonstrasjon uten sidestykke fra totningen Emil Sivesind. I sin Audi var det få, om noen, som kunne henge på ham, og to seire og fem av seks bestetider forteller sitt. Han vant med hele 18 poengs margin på Stein Svardal, far til tidligere rallycrossmester Sivert Svardal, som tok sørlandssambygdingen Per Magne Røyrås med ett fattig poeng i kampen om sølvmedaljen.
I klasse 3, som også følger tilsvarende stige i norsk supernasjonal, viste også Frode Leirhol tilsvarende dominanse som Sivesind, med to totalseire og fem av seks bestetider. Kenneth Hansen, som ikke må forveksles med den svenske rallycrosslegenden, havnet også i et ingenmannsland på sølvplass mens det ble bronsedrama mellom Engsvik-brødrende Sander og Simen.
Begge kvitterte med hver sin tredje- og fjerdeplass, så det var omgangstidene som skulle avgjøre. Der var imidlertid lillebror Sander som trakk det lengste strået med to omgangstider som var bedre enn storebror.
I klasse 4, «store super» på folkemunne, var Fredrik Ågedal i en klasse for seg i fire av helgens seks omganger, og var også raskest da det gjaldt som mest for å sikre seg to løpsseire på to dager. Med to andreplasser for Herbjørn Haug og to tredjeplasser for Kim Åvar Meland var det lite å gjøre med omgangstidene de også satte, og medaljerekkefølgen stod seg slik til slutt.
I klassen for tohjulsdrevne rallybiler, klasse 5, ble det også dramatikk med flere løpsvinnere og omgangsvinnere. I midlertid var det Tom Kristian Lien som kunne dra det lengste strået med en seier, en andreplass og to bestetider i omgangene, fem poeng foran Olav Fredriksen. Kampen om bronsen stod mellom Jarle Lippert og Lars Morten Berntsen, førstnevnte med en heller svak lørdag før han kvitterte med totalseier søndag - og dermed tok han Berntsen med to fattige poeng.
For firehjulsdrevne rallybiler kom kanskje det mest overraskende NM-gullet ettersom det er Anders Grøndal som har vært den store kongen i denne klassen over mange år. Drammenseren måtte imidlertid se seg slått av Kenneth Johnsrød som virkelig fant flyten på den våte asfalttraseen, og med to seire til Johnsrød ble det også en sterk gullmedalje foran gullgrossisten Grøndal som måtte nøye seg med sølv.
Bronsen gikk til R5-debutant Lars Martin Stensbøl som viste en enorm progresjon i sin nyinnkjøpte Ford Fiesta denne helgen, og knep med det bronsen foran sambygding Stian Brøderud med to poengs margin.
I den utskilte Supercars-klassen, som fikk NM-status med seks påmeldte biler, var det David Nordgård som til slutt var raskest jevnt over, selv om det var Magne Gjervan som vant lørdagens runde. Sølvet gikk imidlertid til Morten Bermingrud, mens Gjervan og Ole Håbjørg havnet poenglikt. Men fordi Gjervan vant løpet lørdag, så tok han altså bronsemedaljen foran Håbjørg.