Qatar Grand Prix:
Piastri og Verstappen byttet plass på pallen
Max Verstappen markerte ikke overraskende sin tredje VM-tittel på rad med nok en seier, mens McLaren fortsetter å imponere med to nye pallplasser.
FORMEL 1: Max Verstappen ble lørdag verdensmester for trejde år på rad, men han ble også slått av McLarens Oscar Piastri i sprintløpet. I søndagens hovedløp startet nederlenderen i pole position, og Red Bull-føreren så seg aldri tilbake.
Like bra gikk det ikke for Mercedes-førerne George Russell og Lewis Hamilton som startet fra andre og tredje startposisjon bak Verstappen. Begge to fikk en god start og nærmet seg Verstappen, men så kjørte de to i hverandre, noe som sendte Hamilton ut i grusfella og følgelig ut av løpet. Russell kunne fortette løpet, men han måtte en tur innom pit for reperasjoner på bilen. Etter løpet tok en skuffet Hamilton fult ansvar for hendelsen.
Nye utfordringer for førerne
Russells tidlige pitstopp var det første av mange både for han og for de andre førerne. Nye dekkregler som ble innført spesielt for dette løpet førte nemlig i praksis til at førerne måtte gjennomføre minst tre pitstopp i løpet, noe som ga en rekke ulike strategivalg.
Grunnen til den spesielle situasjonen er at man på Lusail-banen i Qatar har en type kerbs, såkalte pyramide-kerbs, som har vist seg å slite spesielt mye på dekkene. Av sikkerhetsgrunner har man derfor flyttet banegrensene lenger inn i sving 12 og 13 i tillegg til å sette en maksgrense for 18 runder per dekksett. Med et løp på 57 runder førte det altså til at førerne måtte bytte dekk minst tre ganger for å være innenfor regelverket.
I tillegg til å holde styr på antall pitstopp måtte førerne konsentrere seg for å holde seg innenfor banegrensene. Sergio Perez, Lance Stroll, Pierre Gasly og Alexander Albon fikk alle straffer for å ha vært for mange ganger utenfor banegrensene. Om ikke en gang var nok fikk Perez, Stroll og Gasly faktisk straff to ganger.
En annen utfordring var den tidvis ekstreme varmen i Qatar. For Logan Sargeant ble varmen så krevende at han til slutt kastet inn håndkleet etter 42 runder. Amerikaneren som er under press for å beholde setet neste sesong var tydelig irritert over seg selv når han kom inn i pit for å parkere bilen for dagen, men han maktet rett og slett ikke å fullføre løpet under de krevende forholdene.
McLaren fortsetter å imponere
Etter at Oscar Piastri tok seieren i lørdagens sprintløp med Lando Norris på tredjeplass var utgangspunktet vanskeligere i søndagens løp fra 6. og 10. startposisjon, men de to hadde tidlig avansert til henholdsvis 2. og 6. plass. Utover i løpet avanserte Norris yttelrigere i feltet, og McLaren kunne til slutt feire med to førere på pallen for andre løp på rad. Norris tar sin tredje pallplass på rad, mens også Piastri noterer seg for tre på rad om man velger å telle med lørdagens sprintløp.
I tillegg til å imponere med godt løpstempo satte også McLaren en ny standard i pit med et pitstopp på kun 1,8 sekunder, noe som er sesongens klart raskeste stopp.
I konstruktørmesterskapet er avstanden mellom de to teamene i kampen om fjerdeplassen har denne helgen blitt redusert fra 49 til 11 poeng. For Aston Martin var Fernando Alonso den eneste som tok poeng med sjetteplass i løpet, mens Lance Stroll ble nummer 11. Mellom de to sikret både Valtteri Bottas og Guanyu Zhou poeng, noe som er en etterlengtet opptur for Alfa Romeo.