Silly season RX001: Grönholm-flørt med WRC-bil fra Hyundai


DEL
Marcus Grönholm. (Foto: Red Bull Content Pool)

Finnen skal ha latt seg inspirere av hva Volkswagen fikk til på så kort tid i VM-sirkuset.

Først tenker vi å introdusere en spalte vi ikke vet hvor lang levetid den har, men like sikkert som at potetene for lengst er dratt opp av høstjorda, så begynner også praten i kulissene om hvordan line-upen på førere, team og biler blir neste år.

Og i de tre største VM-seriene med norsk interesse, Rally-VM, Rallycross-VM og Formel 1, så er det ingenting som er 100 prosent spikret for 2018. Først ut i denne uforpliktende spalten tenker vi derfor å viderebringe en interessant spekulasjon fra ryktebørsen vedrørende et ikke utenkelig scenario i Rallycross-VM neste år.

Silly season på Parc Fermé
Vinteren kan være lang og kjedelig, og sesongene i de ulike grenene og seriene er for lengst på hell. Silly season-spalten på parcferme.no har etablert for å kaste oss litt på ryktebørsen som går i bilsportens verden, både basert på kilder vi sitter på selv men også hva som lirer av seg av det som finnes av troverdige nyheter og spekulasjoner i andre medier.

For både flere kilder vi har vært i kontakt med, og ifølge annen utenlandsk presse fra blant annet Tyskland og Finland, så ligger det ganske så tydelig i kortene at den finske rallylegenden Marcus Grönholm er i ferd med å etablere et tett samarbeid med Hyundai Motorsport vedrørende Rallycross-VM 2018. Dette er selvfølgelig ikke bekreftet fra noe offisielt hold, men det er altså å vente at dette kan bli en nyhet vi får lansert en gang den kommende vinteren. Det er det tyske magasinet «Motorsport Aktuell» som har gått lengst i antyde at Grönholm har konkrete biler klare for å se dagens rallycrosslys.

Og inspirasjonen skal ikke være tilfeldig. Etter at Petter Solberg og Volkswagen Motorsport lanserte PSRX-teamet etter en etablering på rekordtid i mars i år, så har PSRX-teamet på første forsøk levert en kombinasjon av en overlegen bil med to verdensmestere ved roret, som til sammen har gitt overlegne og banebrytende resultater man ikke har sett maken til i moderne internasjonal rallycross. Derfor skal det nå være snakk om at Grönholm skal etablere et Hyundai-team med direkte base i Hyundai i20 WRC fra 2016, også kalt Next Generation i20 WRC, og kunsten blir nå å beholde alle fordeler man kan hente fra de tunge ressursene som er brukt på rallyutvikling i tospann med hemmelighetene som trengs for å få til den optimale rallycrossbilen.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Det er ikke til å legge skjul på at det tradisjonelt sett har vært helt andre utviklingskostnader i WRC enn i internasjonal rallycross, og at rallycrossen kan dra nytte av dette har det vært ubestridt liten tvil om etter det vi har sett Volkswagen har levert både i rallycross og rally. Nå kan Hyundai gjøre det samme, om Grönholm trykker på de rette knappene.

- ANNONSE -

Da ryktene gikk vedrørende Petter Solberg og Volkswagen, var flere vi snakket med bombesikre på at det skulle baseres på den nyutviklede 2017-bilen som Volkswagen aldri fikk satt ut i levende konkurranselive. Disse ryktende var det aldri noe hold i, da det nye aeroreglementet i WRC ikke samsvarer med reglementet for karosseri i rallycross – blant annet maksimumbredden og liknende, selv om det sikkert ikke skal store kosmetiske endringene til for å få dette innenfor. Men Hyundai har mer igjen for å «bruke» opp 2016-bilen i rallycross, framfor 2017-bilen. Og derfor kan vi med stor sikkerhet si at det derfor heller ikke er snakk om en 2017-bil fra Hyundai som skal bygges om til rallycross, men at det bør ligge mer enn godt nok potensial i 2016-bilen, såfremt Grönholm også får den nødvendige støtten fra Hyundai Motorsport på samme måte som Solberg har fått fra Volkswagen.

Hvem skal så kjøre disse bilene? Du blir ikke rik om du setter pengene dine på at sønnen Niclas er en aktuell fører, men skal de konkurrere i teammesterskapet så må også en annenfører inn. Hvem er det der plass til? Kanskje et sete for Andreas Bakkerud? Eller hva med Toomas Heikkinen, hvis vi tenker hel-finsk, ettersom han ikke har levert maksimalt av hva vi kunne forvente av ham i EKS-teamet denne sesongen.

Vi har også forstått det slik at det finske rallytalentet Jari Huttunen har vært et viktig bindeledd mellom Grönholm og Hyundai. Huttunen er en av flere up-and-coming rallyførere fra Finland, og vant blant annet Hyundais shootout-konkurranse til å kjøre deres i20 R5 neste år. For de som følger rally ekstra tett, så har Huttunen hatt Grönholm som en mentor og har fulgt ham tett opp det siste året.

Om Huttunen er en aktuell kandidat i rallycross gjenstår å se med tanke på forpliktelsen til WRC 2, men slik vi har forstått så er det ikke helt utenkelig at han kan få en plass i enkelte VM-løp – dersom dette teamet blir en realitet vel å merke.

Legg inn en kommentar