Politiets twitter-meldinger fra bilsporten som er til å få fnatt av
To ganger på en uke presterer ulike operasjonssentraler å bruke begreper som er med på å skape unødvendige usannheter i mediebildet.
Mange i bilsportmiljøet oppriktig hater de gangene sporten får negativ omtale i mediene. Da gjerne snakk om ulykker hvor man notorisk frykter for sportens framtid, i stedet for at media har en lavere terskelen ordinær og eventuelt positiv omtale av bilporten. All form for personskade, og til og med dødsfall de gangene det svært sjeldent skjer, gir mange bilsporttilhengere og bilsportaktive frysninger på ryggen når dette omtales i media.
Jeg vet ikke om det ligger gammelt av fra rallystoppens periode på 70- og 80-tallet, eller om man ikke vil stimulere til eventuelle politiske diskusjoner mot diverse bilsportmotstandere og andre som vil knytte bilsport negativt opp mot bil, sikkerhet og miljø.
PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.
Men om vi legger frykten for eventuelle kompromissløse og stalinistiske statsrådhoder og andre bilmotstandere til side, så skal vi faktisk være svært glad for all omtale av motorsporten som dukker opp i større og mindre overskrifter, også av de negative og brutale sannhetene. Korrekt informasjonsflyt er det viktigste vi kan be om, uansett som den er positiv eller negativ.
Problemet er bare når politiet sjøl finner på å villede mediene, som dermed bidrar til en noe unødvendig, for ikke å si feilaktig omtale. Selv om det er det enkelte mediets og den enkelte redaktørs ansvar i hvor stor og bred grad ulykker fra bilsporten skal omtales, så skal vi samtidig ikke forvente at de kan altfor mye om både begreper, rutiner og andre sammenhenger som knyttes til motorsporten.
Oppi dette er politiet medias primærkilde i krim- og ulykkessaker, naturlig nok, og det er helt på sin plass at mediene gjør sine vurderinger basert på informasjonsformidlingen fra politiet som en offentlig ansvarlig myndighet i disse sammenhengene. Men på desken er ofte en politi-tweet synonymt med breaking news, hvor tweetens innhold nærmest ukritisk gir en automatisk nyhetsverdi.
Grunnen til at politiet bruker Twitter som informasjonskanal er at dette er en mer direkte og effektiv kommunikasjonsplattform enn de gammeldagse politiloggene som redaksjonene enten ringte etter annenhver time, eller som politiet sendte ut på e-post en sjelden gang eller to gjennom dagen.
[gallery ids="14723,14722" td_select_gallery_slide="slide" size="large"]
Men når politiet presterer å tweete om «ulykke under NM i motorcross for biler» og «trafikkulykke med to personer i bilen», så setter dette i gang umiddelbar forvirring som potensielt kan framprovosere altfor mange høns og eventuelle unødvendige bekymringer før mer fakta foreligger. Selv om denne faktaen kan skaffes på null komma niks for både politi og medier, dersom de hadde en salgs kontroll og innsikt på hva de faktisk omtaler.
Det verste stempelet bilsporten sånn sett kan få, er at rallyulykker uriktig sammenliknes direkte med trafikkulykker, og at krasjer som krever legesjekk og videre medisinsk behandling framstilles som så farlige og dramatiske at de faller innunder blålys-fanen med én gang.
Selv har jeg jobbet i ulike nettredaksjoner, og generelt har jeg erfart at noen «desker» er mer publiseringskåte enn andre hva gjelder å ha lav terskel med blålys-nyheter for å være raskt ute med nyhetsformidling som må nå folket umiddelbart. Alt fra tragiske dødsulykker til en liten bakfanger-bulk i lyskrysset ved den lokale «Super’n». I utgangspunktet viser dette gode rutiner og gode egenskaper at man er på «alerten», men for mange redaksjoner skal dette raskest mulig ut uavhengig av alvorlighetsgrad og alternativ research utenom de offentlige instansene, da gjerne basert på politiets og brannvesenets Twitter-aktivitet.
Avkjøringen på Konsmo der Herbjørn Haug dro rett i autovernet og ble sendt til sykehus etter blant annet smerter i nakke er ikke en spesiell ekstraordinær ulykke i bilsportsammenheng, og derfor er det forståelig at man stusser over krigsoverskriftene i flere riksmedier når en så «vanlig smell» i bilsporten får denne oppmerksomheten. I tillegg ble Erik Svartås sin andre krasj i løpet - ikke den første - også gjenstand for en politi-tweet, selv om han rutinemessig riktig ble undersøkt av ambulanse på stedet og ikke trengte umiddelbart sykehusbesøk. Noe for så vidt alle utøvere er pliktige til å gjøre ved smeller, til og med om man bare har vært opp-ned en liten tur.
Overskriftene kom ene og alene takket være politiet i Agder som fant det svært viktig å tweete umiddelbart fra smellen og dermed bidra til usikkerhet rundt helsetilstanden til Haug, samtidig som hundrevis av vitner og en godt organisert arrangørstab handlet etter gode rutiner og i så måte hadde god oversikt over Haugs tilstand der og da.
Faktisk skal vi være glad for at han ble sjekket grundig etter en smell i så høy fart, men fordi det får politiets oppmerksomhet på Twitter, så medfører det altså overskriftene man fra et bilsportståsted finner svært unødvendig. Meldingene om luftambulanse forsterket den tilsynelatende dramatikken ytterligere, selv om det aldri framkom i tydelighet at luftambulansen ble tilkalt mer av praktiske årsaker enn akutte årsaker - og det faktum at Haug likevel ble sendt i ordinær ambulanse på veien, da helikopteret plutselig fikk et viktigere oppdrag. Nå er jo dette en sykdom i alle redaksjoner uansett, at ambulansehelikopter er ensbetydende med forsterket dramatikk - noe det på ingen måte er.
Uansett, man kan rive mer hår av seg av det Sør-Øst politidistrikt fant ut at de skulle melde i forbindelse med avkjøringen til Thomas André Imingen og Dorthe Gunnerød i forbindelse med sprintrallyet på Revetal. For så vidt er en tweet helt på sin plass da det var snakk om en rimelig stygg ulykke som kunne endt verre. Vi snakker kraftige fysiske skader i form av brekt rygg og kragebein på kartleser og brekt kragebein på fører, så at etappen ble stoppet og at nødetatenes oppmerksomhet hadde stor prioritet på denne hendelsen skal vi bare være glade for.
Men så meldes det altså som en ordinær «trafikkulykke» hvor «det er to personer i bilen som har kjørt av veien». Det tok samtidig 4,5 time før operasjonssentralen registrerte på sin Twitter-kanal at dette var «i et organisert billøp» og at det ikke var snakk om noen ordinær trafikkulykke i utgangspunktet. Som om politiet ikke kunne oppfatte ved første melding at dette var snakk om en vei som var stengt for nettopp rallyløp.
Her er forskjellen ganske stor, for forskjellen på en trafikkulykke og rallyulykke er at det er ambulanser i umiddelbar nærhet, den nærmeste AMK-sentralen skal alltid være informert, og det ligger allerede forberedelser i at ulykker kan skje - hvilket skaper bedre forutsetninger å kunne håndtere slike situasjoner når uhellet først er ute sammenliknet med ordinære trafikkulykker.
Hvorfor tweetes det i det hele tatt, kan mange lure på. Joda, det er offentlige arrangementer som har offentlig interesse, og ulykker og konsekvenser fra disse har derfor en allmenn interesse hvor folket har behov for informasjon. Og aller helst skal vi være glade for informasjonen vi får fra politiet, som gjerne følges opp av pressen, for å få faktaen vi har krav på.
Det bare ser så fryktelig dumt ut når dette formidles på en så lite troverdig eller korrekt måte. Og derfor får hendelsene en større uønsket oppmerksomhet enn hva som er «vanlig».
Bilsportarrangementer og andre idrettsarrangementer opplever ulykker og skader rett som det er. Det er en del av «gamet» som vi må akseptere, og som alle arrangører har gode rutiner for å håndtere. Risikoen for å utøve idrett er alltid til stede, en risiko alle involverte også er kjent med, også i idretter hvor høy fart og mye energi spiller en sentral rolle.
Samtidig er det forståelig at det er vanskelig å stole på både politi og medier når vi ser hvordan hendelser og ulykker blir videreformidlet uten at man har helt koll på det man faktisk omtaler.