Slik skal norsk rallysport være på sitt aller, aller beste

PF-bloggen: Kunne ikke alle bare gjort som Anders Kjær? Bygge seg en rå bil og bare kjøre grisefort…

Publisert

Vel, så enkelt er det nok ikke.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Vel, så enkelt er det nok ikke.

Men det Larvik-mannen gjør om dagen, det syns jeg representerer norsk rallysport i det nøtteskallet jeg mener norsk rally skal være. Og det på flere måter.

Først må jeg gi honnør til Kjær for hvilken vei han har valgt å gå med rallykarrieren. Han er jo av 80-generasjonen som vokste gjennom 2000-tallet med tendenser av internasjonalt kaliber, med seier i Castrol Junior Talent i 2006 (Nå kjent som Årets Bilsporttalent) og debut i WRC-bil i Rally Norway året etter. Altså var han beskrevet som et talent som gikk gradene, som vi en gang kunne håpe på skulle slå igjennom også utenfor landets grenser.

Anders Kjær. (Foto: Simen Næss Hagen)

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.

Så skjedde jo ikke det, som det dessverre gjør med så mange andre nordmenn hvis vi stikker en ærlig finger i jorda. Men det er helt greit. Den stygge saltoen i Litauen på grensen til Latvia i 2013 var det siste vi foreløpig så av Kjær i utlandet.

Men i stedet for å legge hjelmen på hylla for godt, har 32-åringen gjort noe som virkelig matcher med det en ordinær norsk rallysupporter setter aller størst pris på.

Nemlig å bygge seg en sjarmerende og hissig doning slik han selv ønsker å bygge bilen, sette seg inn i den og kjøre vanvittig fort med den.

PF-BLOGGEN: Aldri glem hvor gøy det égentlig er å drive med motorsport

Med det vekker han sjarmen som finnes med nasjonale klasser i Norge, og samtidig beviser han sitt kaliber som sjåfør ved å håndtere denne doningen som gir valuta for pengene og får enhver tilskuer til å trekke på smilebåndet litt ekstra.

Klasseseier i seks av åtte prøver, med femte totalraskest på Letmolia og sjetteplass totalt, i en ut-gammal, men hjemmelaget, Golf - det understreker at dette er vanskelig ikke å sette pris på.

Kunne ikke bare alle gjort det på denne måten? Bygge sin egen bil å kjøre som om du har «stjøli'n». Som nevnt i første avsnitt, så enkelt er det nok ikke - men tenk hvor gøy norsk rally hadde blitt, uten tanker, krav og forventninger om at alle relativt unge sjåfører på potensielt høyt nivå må ofre alt av tid og penger for å oppfylle en drøm og ambisjon svært få når igjennom med.

LES OGSÅ: Spenn deg fest og bli med når Anders Kjær bikker turtallsperra på Golfen

Fra mitt ståsted er det i alle fall høy nok status om man stiller opp som Kjær, med biler med identitet og en kjørestil og tempo man bøyer seg i hjelmen av. Framhjulstrekkere blir ikke automatisk sett på som publikumsmagneter, men få andre er morsommere å se passere enn Kjær og Golfen hans. Jeg får litt flashback til Rally Finnskog Norway 2001 med Kitcar-Saaben til svenske Per Johansson, om noen husker den.

For én ting skal jeg innrømme; norsk rally er ikke nødvendigvis alltid til å bli like klok på. Vi har et uforutsigbart startfelt, og det er en ærlig kjensgjerning at ikke alt er like spektakulært å se på der ute.

Rally både oppfattes, og er nok i realiteten, dyrere å holde med på nå kontra før med tanke på at konkurransedyktige biler stadig blir dyrere i kombinasjon med at sponsormarkedet er kanskje trangere enn noen sinne.

Det er nok en viktig årsak til at ikke alle kan gjøre som Anders Kjær, å gi maksimalt ut av seg på skogen i en bil du har skreddersydd etter eget behov over en lengre periode.

I tillegg har rallyen andre sportslige utfordringer som jeg vet rallyseksjonen med sine nye fjes nå aktivt jobber med og tar tak i. Og dette skal vi følge opp og komme mer tilbake til.

PF-BLOGGEN: Blandet drops med spor av toppidrettsutøvere på høyt nivå

Men stikkord som mer nasjonal homologering på flere bilmodeller, bedre tidtakersystem og tanker og ideer om å finne ut av en ny merkescup og liknende som kan trekke mer rekruttering, så er det ikke noe tvil om at det er et stort utviklingspotensial i norsk rally som rallyseksjonen nå for alvor vil se nærmere på hvordan kan løses.

Og det finnes definitivt mangedobbelt antall biler med vognlisens, eller er gjenstand for vognlisens, enn det vi ser blant aktive biler per startfelt løp etter løp. Etter en kort prat med rallyseksjonens nye leder Arne Ingar Stulen ute på Sigdalsrally, så kom han med det fornuftige utsagnet om at «vi har ikke så mange biler å ta av her i landet at vi skal nekte dem å kjøre helt uten videre», i samme kontekst om at Mads Østbergs 2017 WRC-bil nå er godkjent for Klasse 1, framfor at den skal kjøres på dispensasjon i Klasse 0 som det er gjort tidligere med nyere WRC-biler.

Bare dette enkle tiltaket og kvikke enigheten om at dette er greit, det vitner om en ny rallyseksjon som sitter klare og er åpne for forandringer når det trengs for å holde rallysporten i live på en god og sunn måte.

Fram til det skjer noe radikalt, la oss kose oss med biler og satsinger á la det Kjær leverer og tenk etter hvor kult norsk rally er med dette potensialet.

Powered by Labrador CMS