Noen må våkne - for vi kan ikke akspetere at bakkeløp skal dø ut

PF-bloggen: Det er et paradoks å se at noe «så enkelt» som bakkeløp skal vise seg å være «så vanskelig».

Publisert

55 deltakere i bakkeløp denne helgen, hvor kun 40 stilte til start til slutt. Det er maks én fjerdedel av en NM-runde i rally og rallycross til sammen. Hvor blir resten av?

Bakkeløp-NM fra Hunderfossen forrige uke. (Foto: Sondre Sundstuen/SHS Motorfoto)

55 deltakere i bakkeløp denne helgen, hvor kun 40 stilte til start til slutt. Det er maks én fjerdedel av en NM-runde i rally og rallycross til sammen. Hvor blir resten av?

Neida, førerne skal ikke kritiseres direkte. Folk har sine grunner til at de ikke melder seg på, og årets NM-åpning kom meget brått på både for Norges Bilsportforbund som organ og for NMK Sør-Gudbrandsdal som arrangør.

[xyz-ihs snippet="PF-bloggen"]

Først og fremst skal NMK Sør-Gudbrandsdal ha så mye klapp på skuldra slik at de får blåmerker. Ikke bare har de en helt fantastisk bakke, men det at de klarer å stille opp på så kort tid - og med en sen vinter til tross (jada, vi har hatt fint vær i Norge de siste ukene, men hvem kan forutse det, journ.anm.) så holdt de respiratoren gående for Bakkeløp-NM.

For det er det jeg nå frykter. At bakkeløp skal dø helt ut, i alle fall som et mesterskap. Det er ikke særlig motiverende å se en slik utvikling, og jeg forstår godt at det sitter langt inne for bilsportforbundet å gi NM-status til en så uforutsigbar gren.

Alt henger sammen her. Arrangørene må vite at de kan stille løp fordi det blir deltakere nok, deltakere må vite at det blir løp hvis de skal prioritere bakkeløp inn i sine stramme kalendre og budsjetter, og bilsportforbundet må vite at både arrangører og førere er klare for å stille opp.

Dette burde gått av seg selv, men i stedet er akkurat dette blitt en enormt ond sirkel.

Vi mener i hvert fall at bakkeløp som gren fortjener livets rett, men da må noen sørge for å holde liv i det. Og da må man snakke sammen. Og helger må for all del ikke krasje med hverandre, selv om man kanskje har maksimalt 30 uker å velge mellom i barmarksesongen.

Bakkeløp skal ikke være av den kostbare sorten, spesielt for førerne, men det er mulig at «kilometerprisen» blir noe høy for arrangører kontra hva førere er villige til å betale for knapt en drøy halvmil med fart i løpet av en helg. Det skal jo gjerne være et skikkelig arrangement, både trasémessig og fasilitetsmessig.

Men det er jo noe vakkert med bakkeløp; den eneste grenen der spesielt to bilsportgrener - rally og rallycross - samkjøres, der rallycrossførerne får nye utfordringer ved å kjøre aleine på smalere veier, og der rallyførerne får utfordringer ved å kjøre på helt på grenser og marginer kun ved å huske veien og treffe på hver eneste meter man kjører.

Og selv om bilene er ulike, så er det likevel morsomt å kunne sammenlikne med en kitcar med en supernasjonal, eller en R5- eller WRC-bil med en Supercar. Hvor tjener man og hvor taper man? Bakkeløp er stedet hvor alt dette møtes. Og tradisjonene er enorme her i Norge.

Og det må jo være gøy å kjøre bakkeløp, lite kjøring til tross? Det er bokstavelig talt kjemping om hundredeler, og et drømmescenario med mange biler i hver klasse, så har du alltid noen du kan måle deg opp mot, selv om du ikke måtte kjempe om gull.

Vi kan mene hva vi vil om bakkeløp, men i noen klasser er gullmedaljen av den svært enkle sorten på grunn av redusert deltakerantall, men man ser at det ikke skal altfor mye til før det faktisk er nettopp disse hundredelene som skiller gullvinner fra en femteplass.

Sånn skulle det vært i alle klasser.

Sånn skulle det vært i alle løp.

Mer enn to løpshelger. Fire løp totalt. Det er altfor lite.

En gren som kan være den desidert mest spennende hva gjelder kamp om medaljer, er blitt den grenen som knapt fortjener en NM-status. Til det er deltakerantallet for uforutsigbart.

Folkens. Førere, arrangører og bilsportforbundet. Snakk sammen. Start NÅ, for 2019. For faen.

Powered by Labrador CMS