Mallorca-nyheten dementeres fra manageren – og derfor skulle vi heller ikke omtalt det


DEL
(Faksimile: L’Illustre, Foto: Motorclan/Flickr)

Det er en god grunn til at vi sjeldent skriver om spesielle nyheter fra Formel 1-sirkuset før Autosport selv har skrevet det.

Og denne gangen gikk vi på en smell. Derfor tenkte jeg å forklare litt hvordan arbeidsmetoder man har fra kontoret som journalist, og hvilke feller man bør passe på å holde seg unna.

For å ta det først som sist: Gårsdagens nyhet om at Michael Schumacher skal flytte til Mallorca, den stemmer ikke.

Det er det avisen Autosport som i dag bekrefter, etter å ha snakket med hans manager Sabine Kehm. Derfor må vi også være like raskt ute med å avkrefte gårsdagens nyhet.

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.

Dette var altså noe som ble spredt over det ganske internett i går, og nådde flere etablerte medier. Deriblant valgte også vi å omtale det. Det stemmer forøvrig at familien har kjøpt palasset til 300 millioner kroner – noe som flere medier omtalte tidligere i sommer. Men det betyr ikke at han flytter dit på fast basis, noe ordføreren hadde misforstått før sin uttalelse.

For jeg skal si at jeg kjente på et lite snev usikkerhet av det som ble skrevet. Det skal jeg åpent og ærlig innrømme. Årsaken er: Fordi Autosport ikke hadde vært på banen. Ei eller den tyske storavisen Bild som jeg vet har tette bånd inn til Schumacher-leiren. Var det da riktig vurdering av oss å sitere det sveitsiske mediet L’Illustre?

- ANNONSE -

Åpenbart var det feil, og vi gikk i baret. Ikke for å spre sensasjonelle Schumacher-nyheter, som vi ellers har vært bevisst svært selektive til å gjøre. Vi har blant annet valgt ikke å omtale noen form for spekulasjoner rundt Michael Schumacher og hans helsetilstand før det kommer fra offisielt hold. Det vil si først og fremst kona Corinna eller manager Sabine Kehm, eventuelt andre offentlige og bekreftende kilder.

Men vi, eller jeg altså, vurderte å betegne en lokal ordfører som en offentlig og troverdig kilde, spesielt når flere medier også valgte å gjøre det vi gjorde – å sitere magasinet som hadde intervjuet ordføreren.

Sannelig tok vi feil. Fordi Autosport nå demanterer det hele, fra den beste Schumacher-kilder selv, og forklarer dette som en åpenbar oversettings-misforståelse fra ordføreren selv.

Derfor er dette et eksempel på at mer enn halvparten av Formel 1-nyhetene vi omtaler utenom løpshelger eller andre offisielle nyheter blir sitert fra Autosport. Ikke fordi det er den kjappeste veien til nyheter – men den mest troverdige kilden av alle å henvise til.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here