Er det ikke på sin plass å dele ut tre ekstra NM-medaljer?


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Den fantastiske responsen på Bakkeløp-NM må belønnes, spesielt til én av klassene.

Da reglene og kravene for årets norgesmesterskap i bakkeløp ble satt, så var det med skyhøye krav dersom Norges Bilsportforbund ville fortsette å gi denne grenen en NM-status.

Ved siden av at arrangøren ville sikre seg minst 70 deltakere på startstreken, krevde altså rallycrosseksjonen i NBF – som har det administrative ansvaret for bakkeløp – at hver enkelt klasse måtte stille minimum 10 biler for å få innvilget NM-status neste år.

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske og internasjonale bilsportsamfunnet.

Nå er det bare én klasse, den ellers populære Supernasjonal klasse 2, som ikke innfridde antall deltakere, uten at det helt foreligger en logisk grunn til at akkurat denne klassen sviktet som aller mest.

Det spiller forsåvidt ingen rolle hvis man tenker på bakkeløpet som helhet, ved at samtlige fem andre NM-klasser bestod denne testen med glans. Det er gledelig å se at når det først kommer til stykket, og man får det meste lagt tilrette for at man enten kan kjempe om NM-gull eller i det minste får et ekstra driftsrimelig løp å rase ekstra fra seg, så stiller man opp.

Totalt 89 førere har nå meldt seg på. Det er bare å ta av seg hatten. Mest imponerende er det dog å se klasse 5, klassen for tohjulsdrevne rallybiler, som stiller med intet mindre enn 28 deltakere. Det er svært, svært imponerende!

Av historiske og naturlige årsaker har dette alltid vært en klasse med kun krav til rallybil som utgangspunkt med drift på to av hjulene, der motorstørrelse og andre spesifikasjoner ikke er tatt hensyn til. Derfor er dette en klasse hvor enkelte kjøretøyer har vesentlig større fordeler – og ulemper – satt opp mot andre konkurrenter, hvilket på papiret kan virke alt annet enn forlokkende for å stille til start. For eksempel om du har en bil av den relativt motorsvake, tunge og langutvekslede sorten.

Likevel stiller det altså opp svært mange biler i denne klassen, alt fra nokså motorsvake R2-biler, relativt sett, til blodtrimmede bakhjulstrekkere i nasjonal klasse. Det er svært gledelig å se dette mangfoldet. Samtidig utfordrer jeg nå seksjonen, bilsportforbundet og de som slenger med klubba:

Fortjener ikke denne klassen å få skilt ut to norgesmestre og fire andre medaljører, med et så fantastisk deltakerantall? Når det i rallysammenheng allerede skilles mellom eldre og nyere tohjulsdrevne biler? Og det er for så vidt allerede er satt en presedens ved at det er et forbehold om å splitte den firehjulsdrevne klassen i rally- og rallycrossbiler ved utdeling av NM-medaljer, under forutsetning av at deltakerantallet er stort nok i hver klasse.

Nå er det altså 12 biler som klasser inn i det internasjonale rallyreglementet, mens 16 biler tilhører nasjonale klasser, samlet sett i klasse 5 denne helgen. Det vil si at begge kategorier innfrir NM-kravene hver for seg med god margin.

Når arrangøren av årets mest populære sprintrally viker plass for å gi Bakkeløp-NM enda bedre forutsetninger, og deltakerne samlet sett responderer ved å berge NM-statusene til denne bilsportgrenen og hele arrangementet i seg selv, så mener i alle fall jeg at spesielt denne klassen fortjener en ekstra norgesmester når deltakelsen kvalifiserer til det – og det allerede er satt presedens for et relativt liknende tiltak i en annen klasse.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here