Dette skjer – og kommer til å skje igjen – så «deal with it»

DEL
Foto: Benjamin A. Ward
Foto: Benjamin A. Ward

«Se han er er gær’n a. Klatrer over’n slik, det er jo reint bakholdsangrep og torpedering».

Jeg siterer ingen konkret med dette, men noe ala dette har jeg ofte hørt gjennom de utallige billøpene i ulike grener jeg har vært på over to tiår, enten vi snakker bilcross, crosskart eller rallycross.

PS! PF-bloggen er spalten hvor grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.

Når vi kommer til banekjøring, så er platekontakt ikke til å unngå. I rallycross er det faktisk halve konseptet – og den eneste internasjonale bilsportgrenen som faktisk tillater litt «kos» uten at det er direkte i strid med regelverket. Uten dette mister rallycross hele sin sjarm, ja – hele sin eksistens, egentlig.

BAKGRUNN: Derfor kan Hockenheim bli et lite helvete for rallycrossførerne

Et sted går selvfølgelig grensen, men det strides de lærde om hvor mye kos og klems som er lov mellom bilene ute på banen. Og nok en gang skaper denne kosingen nok en debatt mellom det vi fikk se av Andreas Bakkerud og Petter Solberg i Q2 på Hockenheim fredag.

Begge skjønner at det endte like ille for dem, og på fredag fikk jeg inntrykk av at begge ønsket å lage minst mulig munnhuggeri mot hverandre. Mediene elsker jo slikt, og er du Solberg-fan så er du ikke nødvendigvis like mye Bakkerud-van – og vice versa. Slik skal rivaliseringen være.

Bakkerud valgte offisielt å ikke kommentere hendelsen og ville legge det bak seg, mens Solberg droppet de altfor alvorlige slengbemerkningene mot sin landsmann (annet enn han putter ham i samme bås som Timerzyanov og Baumanis, som ikke akkurat har høy stjerne hos Solberg). Uansett, taktisk klokt å lage minst mulig oppstyr av det, selv om den hardbarka Solberg-supporteren nå er posisjon til å verbalt høvle over den viltre bergenseren i Ford.

Selv har jeg studert videoklippet et utall ganger, og jeg har sett mange slike hendelser. Og uansett hva jeg konkluderer med, så vil noen være enig, og andre være blankt uenig. Luka er der, Andreas ser muligheten, holder venstre, får høyere fart, og hogger akkurat på bremsen – men da er det allerede for sent, og hjul-mot-hjul-incidenten er et faktum. Mens vi ser hva som skjer, så skal vi lytte til ett av bilsportens mest kjente sitater, signert F1-legenden Ayrton Senna: «Går du ikke for den åpne luka, så er du ikke lenger en racer-fører.»

Det gjorde Andreas Bakkerud.

Og det gjorde han selvfølgelig uten den store intensjon om å ødelegge både Petter sitt løp, for ikke å si sitt eget race. Bakkerud har i hvert fall alt å tape etter den relativt svake starten på sesongen (selv om vi ikke skal glemme 3. plassen i Barcelona), noe han vet godt selv, og da vet han også godt at han ikke skal ta unødige sjanser. Han kalkulerte nok ikke denne luka som en «unødvendig» sjanse, så får man diskutere om det er uflaks, urutinert eller ren galskap å høre på Ayrton Senna.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Om det er like lurt å praktisere hans ord i slike situasjoner, det kan alltid diskuteres – men denne såkalte klatringen eller torpederingen over bilen til Petter gjør at hele kollisjonen framstår mye mer brutal og mye mer tilsiktet fra Bakkerud sin side – hvilket han likevel ble belønnet med en tidsstraff som spiller svært liten rolle for omgangsplasseringen. Hjul-mot-hjul blir alltid dramatisk, og en side-om-side-trøkk i denne situasjonen ville vel i verste fall gitt Petter en bulk i førerdøra, og kanskje noen tapte tideler eller sekunder nedover langstrekka. Utover det ville begge mest sannsynlig hatt høy nok fart til å ta heatet hjem med grei margin til de andre i heatet.

Hadde ikke Bakkerud touchet bakre hjuloppheng på bilen til Petter, så hadde neppe like mye vært ødelagt. Men smellen får sitt klimaks når klatringen resulterer i ødelagte bremser, dempere, drivakslinger og så videre bak, i tillegg til at kanalen fikk seg en real trøkk, noe den nok ville fått uansett. Petter mener – med god grunn – at man må være tålmodig og lese feltet bedre for å unngå slike situasjoner. Det har han helt rett i, men jeg skal også gi Bakkerud forståelse for at han prøvde seg når det åpenbart var luka han hadde fokus på, og ikke de tre bilene til høyre foran ham. For han fortsetter å svinge venstre i det han bremser (eller venstrebremser) for ikke å treffe bakenden på bilen til Solberg, men når høyre forhjul trekker seg inn i venstre bakhjul – da forblir man passasjer til bilen er på bakken igjen.

Jeg har sett utallige situasjoner hvor hjul hekter, spesielt også i open-wheel-rallycross-grenen crosskart, og jeg har ditto hørt fra sidelinja hvor idiotisk det er av sjåføren som forårsaker dette – fordi det av en eller annen grunn ser kriminelt overlagt ut når det skjer. Og jo mindre opplagt hvem syndebukken er, jo større blir dramaet og bråket i depotet etterpå. Enten man er supporter eller sjåfør som ser og opplever dette, det er kanskje på tide å skjønne at hjul-kontakt forblir noe ekstraordinært, selv om tilsvarende situasjon med noen centimeter- eller desimeters margin vil få et helt annet – og mye mer harmløst – utfall. 

I en slik sammenheng velger jeg å si at «slik er rallycross», og slik må det være. Risikoen er der både for at du blir påkjørt, og risikoen er der for at det er du som forårsaker en kjedelig hendelse som går utover deg selv og en annen. «Deal with it», ellers kan du heller lytte til Mattias Ekström: «Go hard, or go home». Alt med måte, selvfølgelig.

Fordi jeg her også i stor grad frikjenner Andreas Bakkerud for overlagt usportslig kjøring, så skal jeg fortsatt gi all sympati til Petter for at dette var en tøff krasj hvor han var aller mest uskyldig og kom ut av hendelsen med størst skader. Det føles tøffere og mer urettferdig når du ligger foran med null kontroll og uten ansvar over det som skjer bak deg, så egentlig skal Petter ha all honnør for at han ikke går hardere ut enn hva han kunne, eller i hvert fall hva andre konkurrenter kunne funnet på.

- ANNONSE -

Stridsøksa er vel egentlig lagt, får vi tro – hvis den i det hele tatt har vært oppe, sånn egentlig. Men dette er først og fremst en bønn til alle supportere som enten ønsker eller mener at det nå er eskalert en ny strid mellom våre to norske rallycrosshelter. Faktumet er, slik jeg forstod det i depotet i går, at både Bakkerud og Solberg begynner igjen på blanke ark, glemmer det som skjedde – og sammen vil de nok heller gjøre det de nå makter for å få 100 prosent norsk uttelling på semifinale-plassene til søndag.