Bare to elementer trengs for å bli Formel 1-hekta: Senna og Monaco


DEL
Foto: Benjamin A. Ward
Foto: Benjamin A. Ward

Mens mange mente at Formel 1 var blitt kjedeligere enn noen sinne, skulle det svært lite til for at jeg på nytt ble bitt av basillen.

Det er rart med det, hvordan tilfeldigheter på kalenderen og plutselige uoppdagelser kan revolusjonere en hel motorsporttankegang, hos en som allerede konsumerer mer enn nok motorsportinnhold.

PS! PF-bloggen er spalten hvor grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i bilsport-samfunnet.

Men vi skal tilbake til 2014, altså ikke mer enn drøye tre år siden. Det er 1. mai og jeg har en fridag fra min arbeidsplass hos lokalavisa Lierposten. Det er attpåtil en torsdag og med innklemt fredag så var langhelga i gang for fullt.

Jeg registrerer at det er 20 år siden Ayrton Sennas fatale ulykke på Imola-banen, og på det tidspunktet siste gangen en fører omkom under et Grand Prix-løp. Samtidig tok jeg meg sjøl i aldri å ha sett Senna-dokumentaren som ble lansert fire år tidligere. En synd og skam for en som hevder å være ganske så motorsport-interessert.

Jeg hadde et Formel 1-gen liggende latent i meg, men dette genet hadde gått sakte men sikkert i dvale fra starten på 2000-tallet, da Michael Schumacher herjet som verst og jeg som kommende tenåring ikke hadde mer tålmodighet å se på 20 biler etter hverandre på en asfaltbane i nærmere to timer.

Sendeplan for Monacos Grand Prix:

Sponset av Viasat

Torsdag 25. mai
09:55: Fritrening 1
13:55: Fritrening 2
Lørdag 27. mai:
10:55: Fritrening 3
13:40: Kvalifisering
Søndag 28. mai:
13:15: Race (Viasat 4)

Formel 1-interessen i barndommen hang nok sammen med min stefar som ihuga McLaren Mercedes-supporter, og spesielt et iboende håp om Mika Häkkinen-suksess, mens jeg hadde vokst opp med at Ferrari var den råeste bilen og derfor var Michael Schumacher min ubestridte ener. Resultatlistene talte også for det på den tiden. Stefattern kunne også komme hjem fra Formel 1-turer med sigarettpakkene «West» som jeg trodde var sponset av McLaren-teamet, og ikke motsatt – for som en liten guttunge er det bilene, førerne og det som skjer på banen som betyr noe. Økonomi, politikk, strategier, intriger og skandaler er ikke noe en 8-10-åring enser å forbinde med Formel 1.

LES OGSÅ: Over åtte milliarder kroner deles ut til Formel 1-teamene

Men mens man vokser til, så forstår man og lærer seg at Formel 1 plutselig handler om mer enn de beste førerne, de raskeste bilene og de kuleste dekorene. Og litt etter litt faller man av lasset.

Inntil begynnelsen på femte måned i 2014.

Foto: Red Bull Content Pool
Foto: Red Bull Content Pool

Senna-dokumentaren vekte både interessene og minnene av hva Formel 1 egentlig dreier seg om, men samtidig hvordan økonomi, politikk, strategier, intriger og skandaler likevel spiller en vesentlig rolle i Formel 1-sporten. Sennas kamp mot dette, for ikke å snakke om den historiske rivaliseringen mot Alain Prost, og ikke minst all den gode racingen man hadde glemt (eller aldri fått med seg), og plutselig kom tanken om at «Hmmm, Formel 1 er jo ikke så gær’nt likevel. Hvor ble det egentlig av de siste 10 årene?».

I denne perioden hadde jeg ikke fått med meg mer enn at det hadde vært en ny suveren tysker på topp de siste fire årene, at det var enda flere gummiblandinger å spille på, en eller annen DRS-funksjon på bakvingen, forbud mot drivstoffylling og dette året – mindre motorer med turbo og enda kjedeligere lyd. Likevel velger jeg altså å hoppe på lasset igjen.

LES OGSÅ: Her koser Fernando Alonso seg i over 350 kilometer i timen

Uka etter gikk Spanias Grand Prix, men med Rally Sørland å prioritere, så falt Spanias Grand Prix bort, og litt etter litt glemte jeg denne personlige F1-renessansen jeg var i ferd med å oppleve.

- ANNONSE -

Inntil jeg to uker etterpå leste at Monacos Grand Prix gikk gratis på TVen igjen, for en gangs skyld (med unntak av oppsummeringene, men jeg er slik at idrettsbegivenheter sees live). Viasat sender akkurat dette løpet på Viasat 4 som en frikanal én gang i året. Kanskje det var på tide å gi Formel 1 en ny sjanse? Jeg hadde jo tross alt fått en viss peiling igjen etter inspirasjonen fra Senna-filmen. Og uansett hvor kjedelig det ble uttalt at 2014-sesongen hadde blitt, så tenkte jeg som så at Monacos Grand Prix i alle fall er en OK start å bli kjent med Formel 1-sporten på igjen.

Løpet i seg selv har ikke klistret seg altfor godt i hjernebarken min, men jeg klarte å se forbi den elendige motorlyden og Mercedes-dominansen, og lærte meg raskt hvordan strategiene fungerer i den moderne Formel 1-sporten. For det viste seg jaggu at dette kan være verdt å titte på så lenge man har gode kommentatorer, varierende strategier – og spenningen om hvem som i det minste er «best of the rest».

Foto: Red Bull Content Pool
Foto: Red Bull Content Pool

Så er ikke Formel 1 like spennende hver gang. Noen løp er direkte kjedelige, men du føler du får betalt for å følge med på elendigheten når Formel 1-sporten byr på sitt beste. I 2017 har vi vært mer bortskjemte enn hva vi har pleid å være etter de fem første løpene de siste sesongene (*kremt*, som jeg har fulgt med på). Og forbikjøringene skal vi nok ikke forvente i hopetall heller i Monaco. Men alle har et forhold til Monaco, alle har et forhold til Monaco Grand Prix på én eller annen måte,  og kanskje du – i likhet med meg for tre år siden – kan se på Formel 1 fra en ny vinkel fra nettopp Monaco.

LES OGSÅ: Bernies syv villeste Formel 1-ideer som aldri fikk sett dagens lys

Formel 1 er litt som sykkelsporten, det er kanskje ikke den mest spektakulære sporten å se på hvert eneste sekund, høye hastigheter og gode kjøreferdigheter til tross, men kombinasjonen av råskapen og forståelsen for sporten gjør dette til noe av det mer interessante man kan bruke to timer av søndagen på.

For deg som ikke er overbevist om at Formel 1 er like fett som for eksempel rally og rallycross, så har du min fulle forståelse og aksept for det. Likevel vil jeg gi deg en utfordring ved å gi Formel 1 en sjanse, og fram til søndagens Monacos Grand Prix, så er følgende oppskrift verdt å følge:

1) Se Senna-dokumentaren

Da får du ikke bare innblikk i en fantastisk idrettsutøver som har satt et fotavtrykk i Formel 1-sporten som aldri vil forsvinne, men du får innblikk i hva Formel 1-sporten har å by på av sportslig og utenomsportslig dramatikk og spenning.

2) Se dramafilmen «Rush»

I motsetning til biografi-dokumentaren om Senna, så er dette en rendyrket dramafilm. Men den er basert helt og holdent på ett av Formel 1-sportens mest intense perioder i dramaet mellom James Hunt og Niki Lauda, som har sitt klimaks i sistnevntes dramatiske ulykke på Nürburgring i 1976. I likhet med Senna-filmen får du et rått og usminket innblikk i Formel 1-sporten i et høygir av spenning og dramatikk, og du blir matet med Formel 1-pensum man ikke bør være foruten.

3) Se Monacos Grand Prix

For den gjerrige så er dette en ene muligheten i løpet av året til å se Formel 1 live på en norsk gratiskanal på TVen, og det skjer på søndag. Da får du et innblikk i hvordan dagens Formel 1 fungerer, enten du ikke har interessen fra før eller om du var en som hoppet av lasset slik jeg gjorde. Selv er en TV-pakke fra Viasat eller Viaplay-abonnementet å anbefale for å få med seg hele helgen, og ikke minst kvalifiseringen på lørdag, og det skriver jeg ikke nødvendigvis fordi Parc Fermé har et samarbeid med Viasat – men da stiller du enda bedre rustet til det braker løs klokken 14.00 på søndag.

4) Finn deg en favorittfører og/eller team

Mercedes har utvilsomt kapret suksessoppskriften siden motorrevolusjonen i 2014, men nytt i denne æraen er at Ferrari er blitt minst like gode, og vi har ikke lenger ett dominerende team slik vi har hatt de siste tre årene. Og det som er så fint med Monacos Grand Prix er at dette er banen hvor motoren ikke betyr alt, noe den dessverre kan gjøre andre steder. Hva finner Red Bull på til helgen? Hva med Force India, som virkelig viser seg å være «best of the rest»? For det er også særdeles tett mellom teamene fra fjerdeplass og nedover, og ikke minst er det mange flotte førerskikkelser på hver sin måte, og kanskje helgens prestasjoner eller en enkelthendelse gir deg en favoritt å følge med på. Bli kjent med førerne og teamene, og du trenger ikke nødvendigvis være en Mercedes- eller Ferrari-fan for at Formel 1 skal være spennende. Snarere tvert imot, egentlig.

5) Spør

Er du en Parc Fermé-leser, så kjenner du garantert minst én Formel 1-fan. Ellers er treningssendingene verdt å få med seg både fredag og lørdag formiddag. Spørsmålene blir gladelig besvart av de norske kommentatorene live på TV-sendingen, og intet spørsmål er for dumt. Bare benytt deg av Facebook-sidene til Viasat Motor, eller Parc Fermé for den saks skyld, om det er noe du måtte lure på i Formel 1-sammenheng.