Petter mener elbilene må avklares så raskt som mulig
Skal Volkswagen stille lag i 2019, så må elbil-planene til verdensmesterskapet allerede være klarert i god tid før tidsfristen.
Det siste døgnet har det versert sterke rykter om at Volkswagen som fabrikkspartner slår følge med Audi og Peugeot i døra på vei ut av Rallycross-VM. Dette basert på indisier uten noen form for bekreftelser fra offisielt hold.
Til avisen Autosport har Petter Solberg nå åpnet om statusen til Volkswagen. Og selv om han er langt unna å konstatere at de er ferdige med rallycross, så er han tydelig på kravene som settes. Peugeot har allerede trukket seg ut fordi prosessen har gått for sent etter at elbilene ble utsatt med ett år, og nå kan Volkswagen slå følge.
– Det må være rimelig klarert at vi skal satse elektrisk. Tiden flyr, og ting må skje raskt med forpliktelsene og det er det eneste som kan berge framtiden. Det må skje, enkelt og greit, sier Solberg til avisen.
Han har ikke besvart Parc Fermés henvendelser denne uka, og er i disse dager opptatt med Gymkhana Grid-showet som skal avholdes i helgen hvor både han og sønnen Oliver skal delta.
Solberg forklarer videre at selv om fristen for å forplikte seg til elbiler i 2021 er 29. mars 2019, så må formalitetene være klare lenge før dette. Og nå presser Volkswagen og PSRX til å få dette opp på bordet og få landet nok fabrikanter til at elbilene kan sikre framtiden for mesterskapet.
– Ting må være klart før fristen, det er helt klart. Skjer det ingenting før slutten av desember, så blir det annerledes. Som jeg sa, neste år handler om det som skjer rundt det elektriske, og det er nøkkelen for framtiden, sier Solberg.
Han blir også spurt om hva han tenker om førerkabalen i mesterskapet generelt for neste år. Tidligere har han også fortalt at 2019 fint kan fullføres som et ordinært mesterskap selv om fører- og teammarkedet mildt sagt har svingt i alle retninger denne høsten.
– Alle sporter har sine oppturer og nedturer, og nedturene kommer i blant. Det må man akseptere. Det viktigste er å tenke på framtiden og gjøre en god jobb selv om ting ikke alltid ser like bra og lyst ut, sa Solberg til Parc Fermé tidligere i høst.
Han utdyper følgende overfor Autosport:
– Det er mange gode førere og det viktigste er å sikre seter og få tatt over biler slik at de kan fortsette. De neste ukene er kritiske for å se hva som skjer og hvor folk ender opp, om de kan fortsette med sine egne team. Loeb og Hansen har man allerede, og Ekström vet du aldri med. Han har jo biler, så forhåpentligvis skjer det ting ser også, sier han.