Petter gjør WRC-comeback – seks år etter at han la opp som rallyfører
Volkswagen ønsker nordmannens tjenester når deres nye rallybil skal lanseres.
Petter Solberg og Rally-VM hører definitivt sammen. Seks år etter at han ga seg med rally til fordel for rallycross, blir 43-åringen å finne i en VM-runde igjen.
I Rally Spania i slutten av oktober skal Petter Solberg stille til start i en Volkswagen Polo R5 i WRC 2-klassen. Dette er løpet hvor denne bilen skal lanseres, og Volkswagen Motorsport har derfor bedt Petter stille opp i denne bilen.
– Dette har vært klart en stund, men det har kommet an på formen min, sier Petter Solberg til Parc Fermé.
Tar med sønnens kartleser
For snart to uker stod han fram med lungesykdommen som har plaget ham det siste året. Formen er på bedringens vei, og han har nå fått grønt lys til å kjøre en VM-runde i rally.
Det er han naturlig nok i fyr og flamme over.
– Når jeg fikk spørsmålet, så tenkte jeg med en gang hvor stor glede det er i å få en slik mulighet. Dette blir vanvittig moro. Nå skal jeg komme i mål, og ha det gøy, sier Solberg
Han tar med seg Veronica Engan som kartleser. Hun leser til vanlig for Petters sønn Oliver, men han fant det naturlig å bruke henne i den spanske VM-runden som kjøres både på asfalt og grus.
– Det er jo fint å kunne være med å utvikle norske kartlesere også, når jeg har muligheten. I tillegg kjenner hun systemet mitt godt, sier han.
Imponert over storebror
Forrige uke la en hel rallyverden merke til storebror Hennings innsats i Rally Tyrkia. 45-åringen klinte til med en sjetteplass etter rask og smart kjøring på de røffe veiene, og dette i en Skoda Fabia R5, en bil som Petters Polo R5 vil sammenliknes direkte med.
Lillebror tar av seg hatten for Henning, samtidig som han understreker at han selv ikke kommer til å levere i nærheten av det samme resultatet.
– Resultatet til Henning kan jeg ikke slå uansett. Når det er sagt var det vanvittig imponerende det han gjorde. Veldig, veldig bra. Selv må jeg være realist. Rally blir veldig annerledes igjen etter så mange år med rallycross. Det skal kuttes på asfalt, farten skal holdes oppe og det er noter og alt dette der igjen, sier spydebergingen.
Petter Solberg kjørte Rally-VM hvert år fra 1998 til 2012. Mesteparten av karrieren dreide seg om fabrikksatsingen til Subaru, hvor VM-tittelen fra 2003 er det store høydepunktet. Etter at Subaru trakk seg ut i 2008, valgte Petter å gå solo med privatsatsing i Citroën Xsara, C4 og DS3 før han kjørte for fabrikktaemet til Ford i sitt siste år i 2012.