Petter er den siste ikke-franske mesteren: – Det er jo egentlig bare helt forferdelig

Søndag kan et 16 år langt kapittel være slutt, etter at den boka startet med å velte Petter Solberg ned fra tronen.

Publisert

Siden 2004 har det vært fransk. Fransk, fransk og atter fransk. Og ikke bare fransk, men Sebastien over hele fjøla. Først ni år på rad med Loeb - kanskje den største kongen inn i evigheten av internasjonal rallysport - før navnebroren ved etternavn Ogier tok etter sin o’store læremester gjennom 2000-tallet.

Petter Solberg, her fra VM-runden i Wales der han vant WRC 2-klassen i sitt aller siste løp. (Foto: Timo Anis)

Siden 2004 har det vært fransk. Fransk, fransk og atter fransk. Og ikke bare fransk, men Sebastien over hele fjøla. Først ni år på rad med Loeb - kanskje den største kongen inn i evigheten av internasjonal rallysport - før navnebroren ved etternavn Ogier tok etter sin o’store læremester gjennom 2000-tallet.

Skal det skje på søndag at det ikke lenger er fransk og Sebastien på toppen av adelskalenderen? At det er Estland og Ott Tänak som tar over stafettpinnen? Denne tabellen viser at det skal svært, svært mye til om Sebastian-regla ikke har nådd slutten.

Ogier-skryt

I så fall vil det være første gang siden 2003 at gullet havner noe annet sted enn i Frankrike. Og hvor var det sist? Jo - her hjemme i gamlelandet, signert Petter Solberg.

Derfor tenkte vi det var på sin plass å lufte ut tankene til Petter Solberg selv om hva han tenker om helgens potensielle scenario.

– Det er jo egentlig bare helt forferdelig da. Har jo bare vært franskmenn. Men det er jo sånn det er. De har jo vært best. Ogier har jo vært jævlig god da, og han har tross alt gått skolen til Loeb. De fikk mye erfaring sammen fra Citroën, og de lærte hverandre den samme filosofien, sier Petter Solberg til Parc Fermé, på spørsmål om hvordan det er å være den siste ikke-franske mester i Rally-VM.

Men han er ikke i tvil om hvem han mener fortjener VM-tittelen i år.

Petter Solberg gjorde rent bord under Idrettsgallaen da han ble verdensmester i rally i 2003. (Foto: Øystein Sørensen/Smaalenenes Avis)

– Helt klart Tänak. Uten tvil. Han har kjørt veldig bra, og har nå klart å komme seg unna til tross for uhell med bilen. Men han viste jo i fjor at han var rask da, og. Da ble det jo sagt at så lenge han unngår problemer, så tar han det, sier Solberg videre.

Å miste triumfer på uhell utenfor egen kontroll ble etterhvert en del av Solbergs tunge erfaring med å være en etablert VM-fører med høy status, høy lønning og derav høye forventninger.

2004 bedre år enn 2003

Dersom Sebastien Ogier må sprute champagne i ansiktet på Ott Tänak igjen på søndag, så vet vi også hvem som er årets verdensmester i rally. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Selv om det var i 2003 at han ble mester, så ser han tilbake på 2004 som en enda sterkere sesong hva gjelder innsats og mestring. Men han hadde ikke råd til mange tekniske problemer da Sebastien Loeb fant ut at det gikk an å kjøre fort på mer enn bare asfalt, samtidig som Loeb satt i en bunnsolid bil fra et bunnsolid team.

Foruten VM-poengene var tallene i sterk Solberg-favør. Han vant fem løp, Loeb vant seks. Men i etappeseire hadde Solberg 30 flere enn Loeb bare dette året. Han vant også tre løp på rad, etter at Argentina, Finland og Tyskland endte med brutt. Problemet til Solberg var bare at Loeb tok andreplassen i disse tre løpene han vant - og dermed tjente han bare seks poeng denne gangen.

– 2004 var det beste året mitt. Men det var den radiatoren som var problemet. Jævlig kjedelig. Men sånn er det jo å konkurrere i en materialsport, og også en utendørssport. Det er mange andre faktorer som spiller inn, og det må man bare akseptere skal man holde på med dette, sier 44-åringen.

Om det skulle skje uhell i disfavør Tänak til helgen, så er Solberg imidlertid ikke overrasket om Ogier sniker seg inn med et bakholdsangrep. Han mener de i denne situasjonen har gjort det meste riktig.

– Og Ogier er jo en av de beste sjåførene uansett. De har gjort jobben sin psykologisk før løpet også, med å hinte om en tredjebil i Australia. Men de startet litt sent med dette, egentlig, sier Solberg.

Powered by Labrador CMS