Bilsportgallaen 2024:
Petter avslørte hemmelig Formel 1-stunt
Den norske bilsportlegenden ladet opp til Bilsportgallaen med bilkjøring litt utenom det vanlige.
BILSPORT: For 15 år siden fikk Petter Solberg gjennomføre en real prøvetur på Ferraris egne testbane Fiarano i Maranello, da han fikk dreid flerfoldige runder i Arne Fredlys ex-Michael Schumacher-Ferrari fra 2005.
Og selv om all kjøring utenom reelle Formel 1-økter er å anse mer som shakedown enn en fullverdig testkjøring, så er likevel denne form for testkjøring relativt ekstraordinært i bilsportsammenheng.
Men da Petter fikk mikrofonen under Bilsportgallen lørdag kveld, slapp han en ørliten bombe - om ikke annet en aldri så liten kinaputt - før han skulle dele ut premier.
– Jeg kjørte Formel 1-bil i hele går. Det er andre gang jeg gjør det. Jeg kan ikke si noe mer, men det ble en full dag. Vi hadde det kjempebra. Litt PR-opplegg, sa Petter på scena.
Passet perfekt i setet
Konferansier Atle Gulbrandsen spurte kryptisk med et smil om munnen om det stod Castrol på bilen. Dette ville ikke Petter svare på, annet enn at «det kommer noe greier» litt senere. Det er i alle fall grunn til å tro at det er snakk om Petters langvarige partneravtale med Castrol og linken han har til Alpine-teamet i Formel 1 i denne sammenheng.
I fjor vinter ble Formel 1-profilene Pierre Gasly og Esteban Ocon invitert til iskjøring med Petters rallycrossbil, og under covid-perioden deltok også Petter i Formel 1s offisielle sim-løp sammen med teamet som da gikk under Renault-navnet.
– Det verste var jo - jeg har gått opp 18 kilo siden jeg var på topp av karrieren - og da jeg satte meg ned i bilen så passet jeg perfekt. Det var Kimi Räikkönen som hadde sittet i denne før, så det var helt OK, flirte Petter fra scena.
– Et kick
Selv om det er rally og rallycross som alltid har stått Petter aller nærmest, så er han ikke helt ukjent fra baneracingen. I 2009 var han svært nære en avtale om å kjøre toppklassen LMP1 under 24-timersløpet på Le Mans, men fokuset den sesongen ble i stedet full VM-satsing som privatfører etter at Subaru-epoken var over.
Han har også fått en rekke tilbud fra racingen etter at han ga seg aktivt på toppnivå i rallycross, men stått over dette. Men klart - å få kjøre en Formel 1-bil takker man naturlig nok aldri nei til.
– Det gir jo et kick. Som jeg sikkert har snakket om før, så hadde jeg sjans på Le Mans i 2009. Men når du kommer fra der vi kommer fra, fra skogen med grusveier, så er jo rally hovedgreiene. Men opplevelsen med speed, aerodynamikk, og liksom… Så klart - det er jo spesielt. Men du sitter jo på bakken. Det er litt annerledes enn hva jeg er vant til, sier Petter videre.
Han er som nevnt også hemmelighetsfull overfor Parc Fermé om hva slags prosjekt dette er, men at det blir sluppet en større visning av stuntet om ikke altfor lenge.