Pengene tok slutt – stor fare for at EM-gullet ryker
Starten på drømmesesongen i Rally-EM er blitt til et mareritt for Ola Jr. Nore. – Jeg føler jeg sitter på en gode som jeg rett og slett bare må gi bort.
RALLY: Det sier en nokså nedbrutt Ola Jr. Nore når Parc Fermé tar kontakt etter at den nedslående nyheten sprakk onsdag. Budsjettmangel gjør at den norske unggutten må trekke seg fra den kommende tsjekkiske EM-runden i rally.
To seire på rad fra Latvia og Polen gjør at ledelsen i Junior-EM fortsatt er i hans hender, til tross for «bare» en sjetteplass i den svenske runden i sommer, etterfulgt av fjerdeplassen i Roma.
Mye fra egen lomme
For fem dager siden varslet han teamet sitt at det ikke er midler til å betale neste runde. Et valg Ola selv har tatt. Eller på mange måter følt seg tvunget til å ta.
– Det er sjukt dette med sponsorer. Jeg jobbet hardt nå med å få inn penger før Tsjekkia og det siste løpet i Ungarn. Men jeg fikk rett og slett ikke inn nok. Når det er sagt er jeg kjempeglad og veldig takknemlig for alle som har hjulpet meg, sier Nore.
The Barum Czech Rally Zlín is coming up, unfortunately I will not be on the start list as planned. I feel very sad, and...
Posted by Ola Jr Nore - Mr. NOREfjell on Wednesday, August 16, 2023
Sponsorfinansiering til tross; det må spises fra egen lommebok, i tillegg til god støtte fra familien. Men på et tidspunkt må krana skrus igjen, og det valget tok han på egenhånd - i stedet for å ta risikoer han ikke ønsker.
– Vi må ofre mye sjøl. Og så langt har vi ofret det vi kan. Og nå måtte vi rett og slett si stopp. Egentlig er det jeg som sier stopp, og det gjør veldig vondt. Men når du vet hvor mye du tar fra egen lomme... Det kunne svidd noe jævlig. Og jeg har ikke lyst til å ødelegge for meg. Hvis jeg hadde skrota bilen på test, hvor forsikringen ikke gjelder, så hadde jeg vært ferdig, slår 23-åringen fast.
Fra kaos til kontroll
Valget kommer på et tidspunkt det gjør enda vondere med tanke på den suksessen han har oppnådd så langt i år.
Men først kan vi skru klokka først tilbake til 2021. En sesong som framstår rotete og kaotisk. Ola kjører fort, men kanskje litt mye over evne. Det vrakes bil etter bil, enten det er på test eller ute på løp.
Han settes tilbake, men gjør noen enkeltløp i Norge med en nyinnkjøpt Ford Fiesta Rally4. Men denne selges, og inn mot 2023 tennes en ny mulighet for å kjøre EM.
Det går på skinner, med to seire på to forsøk. Det er ikke tilfeldig at Ola har et internasjonalt tempo i kroppen som gjør man en gullkandidat verdig i Junior-EM.
– For det første, så har man fått mye erfaring. En annen type erfaring. Utover mer erfaring innen motorsport, så har jeg fått mye mer livserfaring. I Toksport i 2021 var det ikke liksom ikke så farlig om jeg vraket en bil, for det stod alltid en ny klar. Men når man da har vraket to-tre biler på et par måneder, så får man plutselig mye mer respekt og ser den brutale realiteten. I tillegg tjener man ingenting på vrake, foruten at det er dyr læring. Men du taper mesterskap og løp. Til slutt må man bli mer seriøs, noe jeg er blitt i år. Jeg skulle gjøre det ordentlig og bevise at jeg kunne komme i mål, sier Noresund-gutten.
Det meste har framstått mer på stell i år. Han har kommet i mål, han har etablert et godt samarbeid med Rune Eilertsen som kartleser, og fikk også en svært god opplevelse da helprofesjonelle Torstein Eriksen steppet inn i Rally Liepaja i Latvia.
En kvart million kroner
Foruten at han nå leder EM og er i en enorm flytsone, til tross for at de to siste løpene endte utenfor pallen, så sitter det svært, svært dypt å kaste inn håndkledet kanskje for resten av sesongen.
– Du føler det, at - du har noe som noen andre bare tar fra deg. Jeg føler jeg sitter på en gode nå, liksom. Som jeg rett og slett bare må gi bort. Det er noe av det verste. Man har selvfølgelig jobba hardt for det. Vi brukte jo 40 timer bare på notetrening før det ene løpet, sier Ola.
Han legger ikke skjul på hva som mangler hvis han skal kunne berge EM-finalen i Ungarn i oktober. En drøy kvart million kroner, altså et sted mellom 250.000 og 300.000 kroner må inn. EM-sirkuset koster dyrt.
Ola har ikke gitt opp, og har et håp om at det er mulig å skaffe. Selv om han heller ikke kan regne med noe annet enn at EM-eventyret i 2023 nå har nådd sitt punktum.
– For fem dager siden ringte jeg teamet og sa at det ser dårlig ut. Men de ikke blir sure. De har forståelse. Og jeg skal prøve alt for å få til Ungarn. Det kan skje noe med de andre førerne, og da har vi fortsatt muligheter.