Parc Fermé har vokst og vokst i to år - nå vil vi sikre framtiden vår
Vår suksess er ene og alene takket være våre fantastiske lesere. Vi trenger nå din feedback for å kunne sikre framtiden og opprettholde kvaliteten.
Etter snart to år i drift kan vi konkludere: Parc Fermé vokser og vokser, behovet er absolutt til stede, tilbakemeldingene fra dere lesere er helt enestående og vi ser fortsatt for oss en svært lys framtid. Vi har enormt mye mer å gå på og få utløp for.
2018 har vært et brakår for Parc Fermé. Nå er vi godt over 25.000 faste lesere hver måned, vi runder to millioner sidevisninger i disse dager, det produseres flere artikler enn noen sinne og vi har reist på utallige billøp nasjonalt og internasjonalt for å formidle de beste historiene hjem til Norge. Dette er vi svært ydmyke over, og vi føler oss takknemlige og privilegerte som får være i denne posisjonen.
Innimellom alt dette ligger det inntektsmuligheter som Parc Fermé som nettsted og etterhvert eget selskap ikke lenger har råd til å skyfle unna. Samtidig har vi enda mer å skape for dere lesere. Annonsemarkedet er fortsatt viktig for oss, men det er ikke det som sikrer oss en forutsigbar framtid.
Det har utvilsomt vært et utfordrende år, men samtidig inspirerende og givende for undertegnede som gründer, redaktør, journalist og driftsteknisk ansvarlig for nettsiden. Det er investert enorme mengder med timer, energi, privatliv og forsakelse av andre gode jobbmuligheter for å holde dette gående.
Som du skjønner - det er en vanskelig oppskrift for langsiktigheten som vi nå er nødt til å lande. Alternativet er å trå mer og mer på bremsepedalen. Det er jo uaktuelt, er det ikke? Det er bilsport vi snakker om, og da er det selvfølgelig høyrepedalen som gjelder.
Navnet på den høyrepedalen heter «leserne av Parc Fermé». Mange omtaler kjernen av dere som «menigheten av norsk bilsport», men vi vil fortsatt mette enda flere som er involvert i bilsporten.
For at høyrepedalen skal gi effekt for framdriften av Parc Fermé, så må vi finne løsninger som gjør at vi kan garantere å opprettholde verdien av innholdet vårt. Siden januar 2017 har vi åpent gitt ut 1560 egenproduserte artikler, reportasjer og kommentarer. Dette tempoet er vanskelig å holde vedlike uten at vi må tenke nytt.
Norges største aktør på digitale betalingsmuligheter, Vipps, har overfor oss nå vist en oppriktig positiv velvilje til i å legge dette unikt til rette for Parc Fermé. Den muligheten vil som nevnt sette standarden for Parc Fermé, og det er en standard dere lesere vil skape en umiddelbar påvirkning av.
Modellen er ganske enkel, og vi vil være blant de første - om ikke den første - i Norge med denne løsningen. Framgangsmåten vil i så fall bli slik:
• Ved å bruke Vipps kan du enkelt, og svært billig, betale for tilgang til det som foreløpig blir per artikkel, per hele måned med alt åpent, heller hele året åpent for alt. Det vil fortsatt være åpne artikler - vi vil finne en god og ærlig balansegang.
• Hovedpoenget er at det er tommelen på telefonen som gjør jobben, ikke en manuell brukerregistrering med passord, kortnummer og bekreftelse på e-post, dersom vi skal tørre å ta betalt for mye av innholdet.
• Tilgangen vil skje ved å bruke mobilnummeret og godkjennelse med et Vipps-varsel. Ikke noe mer komplisert enn det.
• Prisene vil ligge langt under det veiledende prisnivået som riks-, regions- og lokalaviser benytter seg av i dag - fordi vi vil gi faste lesere et godt tilbud over tid samtidig som vi ikke vil ekskludere de som ikke har behov for å lese mer enn det de faktisk kommer over av nysgjerrighet.
Du har garantert opplevd på nettet at du vil lese en artikkel, men du må opprette og registrere et abonnement for å lese den. Og det er gjerne kostbart, eventuelt en useriøs lokkepris for å få deg innenfor muren, men først og fremst tungvint og lite fristende å bruke tid på for den éne saken. Ville du heller lest artikkelen om du tastet inn mobilnummeret og godkjente med tommelen umiddelbart? Og at du i praksis ikke føler at du betaler noe særlig.
Når Vipps ønsker å forsøke seg på dette hos Parc Fermé etter at vi selv har tenkt ut denne ideen, så har vi nå en unik mulighet til å sikre framtiden dersom dere lesere synes dette er et mye bedre alternativ enn de «gammeldagse» brukerprofilene. Tre millioner nordmenn bruker Vipps. Det er en naturlig vei å gå, men vi vil også forsøksvis utarbeide alternative løsninger for dem som mot formodning ikke har Vipps.
Hvis dette ikke skremmer deg vekk, noe vi virkelig ikke håper, så vil akkurat du kunne bidra til å sikre framtiden for Parc Fermé, og ikke bare for undertegnede som redaktør og skrivende journalist. Overfor en lojal leserskare som føler at Parc Fermé er verdt å betale en svært rimelig sum for, så vil vi garantere at det bidrar til en sinnssyk utvikling på denne måten:
• Økt omsetning gir muligheter for ansettelser og andre større samarbeid.
• Dette vil igjen føre til mer produksjon av innhold, og mer godt og eksklusivt innhold for leserne.
• Parc Fermé vil med flere ressurser kunne være til stede på flere arrangementer og reportasjer samtidig.
• Flere ressurser og eventuelle ansettelser vil gi større dekning og prioritet der vi ikke har kapasitet og prioritet i dag, hva gjelder både grener og enkeltutøvere.
Nå trenger vi din ærlige tilbakemelding. Og forhåpentligvis har dere de samme positive framtidsdrømmene som oss, da alternativet om dagens gratismodell vil skape mye større usikkerhet for oss i framtiden. Men hva skal det koste, hvordan er brukermønsteret ditt opp mot de ulike prisløsningene, og ikke minst - hvordan forventer du at Parc Fermé vil bli enda bedre?
Summa summarum: Vi vil aldri kreve at du lager en bruker og logger inn. Du bruker kun telefonen, forutsatt at du har Vipps, noe tre millioner nordmenn har per i dag. Ingen andre medier benytter seg av denne modellen enda. Så håper vi at du fortsatt vil sette pris på innholdet vi lager, og ikke minst at du vil oppleve enda større utvikling og føle at du har bidratt til at Parc Fermé kan enda nyere høyder.