Overlegen seier til Max Verstappen
Ingenting kunne stoppe den overlegne VM-lederen fra Formel 1-sirkuset var tilbake etter sommerpausen.
FORMEL 1: Gridstraffen som følge av motorbyttene felte ikke Max Verstappen. På bare syv runder tok han seg opp til tetposisjon, og derifra og ut trengte han ikke snu seg tilbake. I mål var han 17 sekunder foran teamkamerat Sergio Perez, mens pole-sitter Carlos Sainz tok tredjeplassen.
Med det har Verstappen vunnet 9 av 14 løp hittil i sesongen. Med det øker han også mesterskapsledelsen ytterligere ettersom Sergio Perez nå også tok seg forbi Charles Leclerc sammenlagt. Monegaskeren kjørte egentlig inn til en femteplass, men rett etter mål ble det klart at Leclerc hadde kjørt for fort i pit og med det fikk han en fem-sekunders straff.
Mer rot fra Ferrari
Men Verstappen startet altså fra 15. startposisjon, med Leclerc like bak, men det ble to helt forskjellige løp for det som tidlig i år var de to store mesterskapsrivalene. Men der Verstappen kjapt og effektivt klarte å klatre seg opp i feltet og sikre seg en romslig ledelse, så ble det mer kludrete for Leclerc.
Ferrari hadde heller ikke farten som Red Bull på overlegent vis kunne vise denne helgen, men Leclerc var aldri i nærheten av verken seier eller pall. Teamkamerat Carlos Sainz jr. holdt seg høyt oppe fra sin pole position, men måtte også holde unna for George Russell, mens Leclerc tok et ekstra pitstopp på slutten for å sikre løpets raskeste runde med nye soft-dekk.
Men Leclerc fikk dårlig tid, og havnet plutselig i duell med Alonso på de siste rundene. Dette førte også til den nevnte tidsstraffen fordi Leclerc kjørte over fartsgrensen i pitlane, og dermed var det siste forsøket i løpet totalt bortkastet. For Leclerc klarte heller ikke sette den raskeste runden, samtidig som tidsstraffen sendte ham ned fra femte til sjetteplass, og med det gikk ytterligere to poeng tapt.
Hamilton-Alonso-drama
Løpet utviklet dog rolig for seg, men vi fikk dramatikk helt i starten - anført av de to veteranene og tidligere teamkameratene Lewis Hamilton og Fernando Alonso. Side om side etter Kemmel-raken valgte Hamilton å gå på yttersiden av Alonso. Briten la seg dog litt for langt til høyre hvor Alonso hadde innersvingen.
Hjulene hektet og Hamilton spratt høyt opp i været, etterfulgt av en knallhard landing. Bilen ble påført såpass store skader at Hamilton måtte bryte.
Og like etterpå, i samme svingkominbasjon, var Nicholas Latifi så vidt utenfor banen og mistet kontrollen på bilen. Det førte til at han så vidt touchet borti Valtteri Bottas, og det var finnen som kom verst ut av det ved at han ble stående i sandfella - mens Latifi kunne komme seg videre.