Over seg av begeistring etter å ha ha testet legendarisk Gruppe B-bil

– Det er jo helt galskap det de holdt på med før i tiden, sier Mads Østberg etter å ha fått en eksklusiv prøvetur i en Audi S1 Gruppe B-bil.

Publisert

Han er født i 1987, året etter at de villeste monstrene av noen rallybiler ble bannlyst for godt. Derfor har Mads Østberg, i likhet med de fleste av dagens profesjonelle rallyførere, ingen førstehåndsopplevelse med disse bilene.

(Foto: Privat)

Han er født i 1987, året etter at de villeste monstrene av noen rallybiler ble bannlyst for godt. Derfor har Mads Østberg, i likhet med de fleste av dagens profesjonelle rallyførere, ingen førstehåndsopplevelse med disse bilene.

Men igjen i likhet med de fleste rallyfans så fratar det ham ikke fascinasjonen basert på videoklipp, TV-sendinger og historier og anekdoter om Gruppe B-bilene. Og helt siden Østberg begynte å kjøre rally på midten av 2000-tallet har han drømt om å få kjøre den Gruppe B-bil.

– Hestekreftene kom brutalt

Denne uka gikk drømmen i oppfyllelse, på et islagt vann i Sälen i Sverige. I en Audi Sport Quattro E2, også kjent som Audi S1.

– Man kan trygt si at dette ikke har noe med WRC-bil å gjøre. Det var ekstremt heftig. Det var noe å bli vant til. Litt «lag» i motoren hvor det tok litt tid før man fikk snurr på hestene. Men når de kommer, så kommer de brutalt, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Det var polske Grzegorz Olchawski som stilte bilen til disposisjon. Han driver en R5-bil for en polsk rallyfører som Østberg har coachet litt ved siden av rallykjøringen, og det var denne kontakten som ga ham muligheten til å teste bilen.

– Jeg ble først invitert til verkstedet hans i Polen for å se på bilen. Så fikk jeg senere en invitasjon til Sälen hvor jeg kunne få lov til å prøve bilen. Det er jo ikke veldig vanskelig å si ja til noe sånt, sier 32-åringen.

– Og hvordan var opplevelsen? Langt unna dagens WRC-standard regner vi med?

– Nei, altså det er jo helt galskap å sammenlikne dette med dagens WRC-biler. Selv om vi kjører fortere med R5-bil i dag enn man gjorde med Gruppe B på den tiden, så er det galskap å tenke på hvordan de pushet grenser på den tiden og holde på slikt med disse bilene. Jeg tenkte jeg bare skulle sladde i noen svinger og være litt forsiktig, men det tok ikke mange turene før jeg ble fristet til å bruke den ordentlig. Og det fikk jeg lov til, sier Østberg.

https://www.instagram.com/p/B9Fhdk0AY6J/

Takknemlig

Han understreker at bilen i seg selv er en replica, det vil si at den aldri var bygd og kjørt på 80-tallet, men at den er satt sammen i nyere tid, dog etter punkt og prikke slik bilene ble bygd på den tiden.

Østberg erkjenner at han føler seg ekstremt heldig for å få lov til å prøve en Gruppe B-bil på maks attakk.

– Det er jo begrenset hvor mange slike som fins og hvor mange igjen som får prøve en sånn bil. Dette er nok ikke bare noe alle rallyførere ville sagt ja til, men jeg tipper omtrent alle i hele verden, dersom man hadde blitt spurt.

– Glad du kjørte på isen og ikke på skogen?

– Jeg fikk lyst til å prøve mer, for å si det sånn. Men jeg er glad for at det første møtet ble på is under kontrollerte former. Jeg kjenner jeg sjøl såpass godt at det var greit at det var mulighetene som begrenset, og ikke min egen hjerne. For det blir gjerne til at man vil strekke strikken litt, sier Citroën-føreren, som forøvrig ikke skal kjøre de neste to VM-rundene i Mexico og Argentina da det ikke er en del av hans WRC 2-program.

Powered by Labrador CMS