Oskars team på Nürburgring var i nød til 24-timeren – derfor ringte de etter den norske simracingmesteren
Da tyske Mühlner Motorsport hadde få timer på å skaffe seg en erstatter til 24-timersløpet sist helg, så ba Oskar Sandberg intenst om at de skulle høre på ham.
Norske racingførere har levert strålende resultater på Nürburgring Nordschleife i alle år, 24-timersløpet inkludert, og i både GT3 og GT4 hadde vi flere vinnerkandidater dette året. For toppførerne ble det dog ikke noe vellykket gjennomføring, der både Dennis Olsen og Christian Krognes var uheldige i hvert sitt team.
Olsen og hans Porsche-team Frikadelli lå an til en solid plass innenfor topp 10 før et uhell kun fem runder før slutt sendte dem ned på bruttlista. På den lista holdt også Christian Krognes og hans BMW-team Walkenhorst å havne på da teamkamerat David Pittard var innblandet i en smell etter tre runder. De kom seg dog inn i pit, tapte terreng og endte til slutt på en 15. plass.
Ble prioritert foran førere med høyere budsjett
Dermed var det i utgangspunktet Oskar Sandberg som skulle forsvare de norske fargene etter å ha flere 24-timersseire på CVen sin fra andre klasser. Sandberg har levd av kjøring på Nürburgring de siste årene, og har sikret seg en god kontrakt med GT4-teamet Mühlner Motorsport denne sesongen.
Men teamet manglet en fører på søsterbilen til blant annet Sandberg. Og nesbuen hadde én klar melding til teamet om hvem de skulle putte inn, og det var Sindre Setsaas, trønderen som er regjerende mester i simracing og kjørt i litt lavere klasser på Nürburgring ved tidligere anledninger.
– Sindre og jeg har jo kjørt i samme team tidligere, og jeg må jo holde mitt ord overfor teamet om at Sindre er den riktige, selv om det var andre førere på listen som kunne ha med seg et større budsjett enn han. Jeg tenkte at dette kunne passe Sindre bra, man vet jo aldri, men så kan det jo hende at mulighetene kommer, sier Sandberg til Parc Fermé.
Uvant opplevelse
Setsaas hadde egentlig avskrevet 24-timersløpet for lengst, mye på grunn av strenge karanteneregler. Men da et så forlokkende tilbud dukket opp, samtidig som den norske regjeringen forrige uke sakte men sikkert lettet opp på restriksjonene fra ulike land - deriblant Tyskland - så kunne han enkelt og greit ikke takke nei. Dermed bar det til Tyskland på torsdagen, samme dag som opptakten til årets største løp på Nürburgring begynte.
– Det var morsomt å prøve noe nytt, men det var utfordrende etter nesten ett år siden sist, sier Setsaas til Parc Fermé.
Han har vært mest vant til en vesentlig mer motorsvak BMW enn en illsint GT4-Porsche som han nå satt i for aller første gang. Å kjøre inn til en tredjeplass, med teamkamerat Sandberg på andreplass i klassen, kan ikke sies enn å være en stor suksess for Setsaas og teamet.
– Jeg tror denne bilen er en litt spesiell GT4-bil. Den slipper veldig fort hvis man er over grensen og kan være vanskelig å korrigere. I tillegg så føltes den veldig myk, så feedbacken man fikk av bilen var ikke like tydelig som andre biler jeg har kjørt før, sier 23-åringen.
Teamkompis Sandberg er imponert over Setsaas og godt fornøyd med hva han leverte på kort varsel.
– Innsatsen er det ikke noe å si på, han gjorde jobben sin og fant seg godt til rette før løpstart. Det viktige er ikke bare å levere levere på banen, men det handler også om hvordan man involverer seg i teamet. Det er nesten mer viktig når man får en sjanse som dette. Å bygge nettverk har jeg gjort her nede i så mange år, og det betaler seg i disse tider, sier Sandberg.
Stor krasj før rødflagget
Det ble dog ikke et løp uten dramatikk. Kun 9,5 av døgnets 24-timer ble kjørt på grunn av et voldsomt tåkehav gjennom kvelden, natta og morgentimene. Dermed fikk man ikke en fullverdig 24-timersopplevelse i så måte.
Tåka bød også på dramatikk for Setsaas, som endte med et kraftig sammenstøt han kunne komme seg videre fra. Han rakk før det å sette den raskeste runden på bilen med over ti sekunder, noe han tar med seg som en stor fjær i hatten.
– Dessverre så traff jeg en konkurrent som jeg sendte rett i autovernet få minutter før løpet ble rødflagget. Da var det så mye tåke at jeg rett og slett ikke klarte å se flaggene. Han stod på bremsene og jeg var under en meter bak, så jeg klarte ikke reagere i tide. Jeg pådro meg en lettere ryggskade i sammenstøtet, så det var ikke bra. Jeg håper det ordner seg mens jeg sitter i karantene, jeg klarte jo å kjøre ett stint etterpå så det går nok fint, sier trønderen.
Han er glad for telefonen han fikk fra Sandberg og teamet, og angrer ikke et sekund på at han takket ja. Spesielt fordi han også var ettertraktet fra andre team.
– Jeg er glad jeg hadde is i magen forrige uke og ikke kastet meg på første mulighet til å kjøre. Alle bilene jeg hadde mulighet til å kjøre krasjet, så jeg er glad jeg ventet til siste sekund for denne muligheten, sier han.