Ordknapp om hvorfor fabrikkontrakten med Skoda avsluttes før tiden

Ole Christian Veiby skifter beite, men holder kortene tett til brystet om hva som er årsaken til at han nå avbryter Skoda-forpliktelsene til fordel for Citroën.

Publisert

I utgangspunktet var den norske fabrikkføreren i Skoda, Ole Christian Veiby, påmeldt til NM-runden Rally Hedemarken denne helgen, men fredag kom meldingen om at han bryter med fabrikkteamet han har vært ansatt hos denne sesongen. Og at det ventet nye oppdrag allerede denne helgen.

Ole Christian Veiby. (Foto: Skoda Motorsport)

I utgangspunktet var den norske fabrikkføreren i Skoda, Ole Christian Veiby, påmeldt til NM-runden Rally Hedemarken denne helgen, men fredag kom meldingen om at han bryter med fabrikkteamet han har vært ansatt hos denne sesongen. Og at det ventet nye oppdrag allerede denne helgen.

Han har gjennomført fire av seks VM-runder som gir han mulighet til å score poeng i WRC 2-mesterskapet, men i de to resterende løpet på hans plan - Wales og Spania - skal foregå med et nytt team.

Tidligere erfaring med Citroën

Veiby signerte før denne sesongen en lønnet fabrikkontrakt med Skoda Motorsport med målsetning om å kjempe i WRC 2-mesterskapet. Nå skal i stedet sesongen fullføres for et konkurrerende bilmerke. Han er forøvrig ikke ukjent med Citroën, da han kjørte en R3T-utgave av deres DS3 for tre sesonger siden, blant annet i Junior-VM.

– Når det nå åpnet seg en mulighet for å samarbeide med Citroën igjen, så er det en utfordring jeg ser frem til. Jeg gleder meg til å teste bilen og bli kjent med teamet før vi skal kjøre VM-rundene i Wales og Spania, forteller Ole Christian Veiby i en pressemelding.

Parc Fermé tar kontakt med Veiby mens han er på sitt første oppdrag for det franske teamet, som i år har utviklet en helt ny R5-bil, en C3 R5 som har vist seg langt mer konkurransedyktig enn forgjengeren DS3.

Kommenterer ikke kontrakten

Under hans første test i Frankrike ønsker ikke Veiby å utdype detaljene mer bak overgangen til nytt team mens sesongen enda pågår, hvorvidt det var snakk om at Citroën tilbydde en mer lukrativ kontrakt, om det var Veiby og hans management EVEN Management som ville ut av Skoda eller om det var Skoda som selv ville bryte.

– Dette er konfidensielt av hensyn til både Skoda og Citroën, sier Veiby til Parc Fermé.

– Er betingelsene for Citroën-kontrakten de samme som det du hadde i Skoda når det kommer til lønn og kontraktslengde?

– Vi kommenterer ikke forholdene vedrørende kontrakter. Det som er klart foreløpig er Wales og Spania, sier 22-åringen.

Naturlig steg mot WRC

En åpenbar fordel for Veiby er at han nå har en tettere link til et team som leverer WRC-bil med tanke på målsetningen i framtiden om å kjøre i keiserklassen.

Ole Christian Veiby er ikke ukjent med Citroën. Her fra Junior-VM i Frankrike i 2015. (Foto: Red Bull Content Pool)

Citroën Racing er allerede proppfull av silly season-rykter med både Sebastien Ogier på vei til teamet, at Esapekka Lappi er aktuell for teamet og at det fortsatt er uvisst hvordan framtiden blir for norske Mads Østberg.

– Vi har ikke noe tidsperspektiv på det (WRC-kjøring, journ.anm), men det er jo naturlig etter å ha kjørt WRC 2 at man gå videre. Så vi jobber med det som et langsiktig mål, sier Kongsvinger-gutten.

Etter hva Parc Fermé kjenner til var også EVEN Managements sportssjef Roy Snellingen delaktig i møtevirksomheten med Citroën, og i pressemeldingen fra managementet forklarer Snellingen viktigheten av at Veiby skifter beite.

– Å konkurrere i WRC-klassen er det langsiktige målet til Ole Christian. Han har fått verdifull erfaring som fabrikkfører for Skoda, og har også vært med å testet fram en videreutviklet versjon av deres bil. Dette er erfaringer han tar med seg til Citroën. Ole Christian er en ung fører som allerede begynner å få bra med VM-erfaring, og vi ser fram til at han nå tar nye steg i sin sportslige utvikling, sier Snellingen.

Enn så lenge skal Veiby få testet bilen og gjort seg komfortabel med den, mens den sportslige målsetningen for de to kommende løpene er å kjempe om bronsemedaljen i WRC 2. I front er det han tidligere Skoda-kolleger Jan Kopecky og Pontus Tidemand som har gjort opp om WRC 2-tittelen, hvor den mest sannsynlig ser ut til å gå til tsjekkiske Kopecky.

Powered by Labrador CMS