Omsider skal han vise muskler i en firehjulsdreven rallybil
Steve Røkland får turbomotor og trekk på alle hjørnene under årets Aurskog-Høland Rally.
Foto: Simen Næss Hagen (Arkiv, 2014)
Tidligere har vi skrevet om den 24 år gamle Kongsvinger-gutten, som mer eller mindre har tatt seg et sabbatsår dette året i påvente av et større gjennombrudd i karrieren.
Etter tre NM-gull for tohjulsdrevne biler, og til og med flere pallplasser totalt i en R2-bil, har Røkland vært klar på at han ønsker seg større utfordringer - men at det er pengene som har satt en stopper for videre utvikling.
LES OGSÅ: Dette tenker Steve Røkland om framtiden i rallysporten
Han har ikke lagt skjul på at firehjulsdreven rallybil er det neste steget, og i Aurskog-Høland Rally blir han å finne i en Subaru Impreza eid av Synnfjellet og tidligere kjørt av Geir Helge Frøslid.
– Grunnen er for å få erfaring fra firehjulstrekker for fremtiden, noe som er bestemt av meg og støtteapparatet rundt meg, sier Steve Røkland til Parc Fermé.
Røkland har ved flere anledninger leid ut sin Peugeot 208 R2 til Håkon Sveen Frøslid, men Kongsvinger-gutten ønsker ikke si noe om hva slags avtale som er inngått vedrørende Subaruen og utlånet av Peugeoten.
LES OGSÅ: Frykter ikke rattrust tross fire måneder på sidelinja
Men det er i alle fall på det rene at Røkland omsider får målt krefter i en firehjulsdreven rallybil. Tidligere har han blant annet testet Ford Fiesta S2000 på M-Sports testarena, og i 2014 kjørte han en Ford Fiesta R5 under Bjerkesprinten. Det «teller» likevel ikke for Røkland med tanke på den utfordringen han får nå.
Foto: Simen Næss Hagen (Arkiv 2015)
– Det hjelper jo litt, men en R5- eller S2000 bil er helt annerledes å kjøre enn en Gruppe N-bil, i tillegg til at det er annerledes å kjøre på skogen enn på bane. Jeg har jo ikke kjørt mye firehjulstrekk, men jeg har vel alltid hatt en følelse på at en slik bil vil passe min kjørestil nesten bedre enn en tohjulstrekker.
Og hvor havner Røkland på totallisten? Det er han usikker på, for selv om han har ligget høyt opp på totallisten i en R2-bil tidligere, så er han ikke like sikker på at det er like enkelt i NM-debuten med en Subaru.
– Jeg har egentlig ikke satt noen ambisjoner. Det største målet er jo å få erfaringen fra firehjulstrekker. Men bilen bør jo gå fortere enn R2-bilen og det er jo ikke så ofte de siste årene jeg har vært bak Gruppe N- og klasse 13-biler på på totalen, ler 25-åringen og legger til:
– Men jeg regner med det vil ta tid til å bli vant til både farten og at bilen er tyngre enn R2en, sier Kongsvinger-gutten.
LES OGSÅ: Flere norske rallyprofiler har håvet inn seire i utlandet