Royal Rally of Scandinavia:
Oliver i føringen – men bare såvidt foran en knalltid fra Frank Tore
Den seminorske Volkswagen-duoen satte skapet på plass under kvalifiseringen til den svenske EM-runden Royal Rally of Scandinavia..
RALLY: Mens man i VM bruker sammenlagtstillingen til å definere startposisjonen til første dags gjennomkjøring, så kjører man i VM et kvalifiseringssystem hvor man får ett forsøk på shakedown-etappen til å sette en tid som setter startposisjonen din. Raskeste fører får første valget til å sette startposisjonen til fredag, og så videre.
Torsdag skulle EM-feltet gjennom Bäck-Hult om trening og kvalifisering før alt braker løs i Värmland i Sverige fredag og lørdag. Så allerede under kvalifiseringen var det knyttet stor spenning til hvordan de norske førerne ville stille seg mot resten av EM-eliten.
Dårlig værforhold
Været var svært varierende, og titt og ofte kom det kraftige regnskyll innover Karlstad og omegn, som satte sitt preg på både veiforhold og ikke minst dekkvalg. Men da alt kom til alt så skulle det bli en interessant resultatliste, også sett med norske øyne.
Selv var det hjemmehåpet Oliver Solberg som var raskest. Den norsk-svenske unggutten er tilbake i sin familieeide Volkswagen Polo som han oppnådde svært mange gode resultater med i 2019 og 2020. 21-åringens bestetid holdt med tretidelers margin over en aldri så liten oddsbombe.
Blant noen biler bak Solberg var det Frank Tore Larsens tur, også han i Volkswagen Polo GTI R5, og gjør et innhopp i EM-sirkuset etter sin siste nokså mislykket forsøk på EM-satsing i 2018. Og den regjerende norgesmesteren traff da det gjaldt som mest og satte en solid andretid, kun tre tideler bak Solberg. Finkse Mikko Heikkilä i en Skoda Fabia satte tredjetiden, fire tideler bak Larsen igjen.
Østberg og Veiby langt bak
De øvrige norske, Mads Østberg og Ole Christian Veiby, skuffet mer under kvalifiseringen. Østberg, som kjører full sesong i EM, klarte ikke mer enn en 14. tid i sin Citroën C3 Rally2, 2,8 sekunder bak Solberg. Syv tideler ned igjen finner vi Veiby, som riktig nok ikke har kjørt nordisk grusrally på godt og vel ett år, men det ble altså bare en 17. tid for den norske rally- og rallycrossprofilen.
Den svenske EM-runden starter fredag med åtte etapper, fire etapper som kjøres to ganger. Det samme oppsettet gjelder på lørdag, med fire nye etapper som kjøres to ganger, deriblant på legendariske Colin's Crest inne på Vargåsen-etappen - denne gang på sommerføre - som avslutter løpet som Power Stage.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!