Ole Henry har fått smaken på elektrisk - slik var den nye RX2-bilen å kjøre
Han tenker langsiktig om sin egen karriere og vil følge strømmen, bokstavelig talt. Nå har Ole Henry Steinsholt fått teste bilen som skal brukes i den helt nye elektriske rallycrossklassen i år.
På Calafat-anlegget i Spania har Olsbergs MSE, som i alle år har vært konstruktørene bak RX2-bilene, gjennomført den første åpne testen for interesserte førere. Nå legger vi i tillegg på en liten «e» etter klassebetegnelsen som understreker at årets RX2e-klasse altså er 100 prosent elektrisk.
Odberg-gutten Ole Henry Steinsholt har hatt en langsiktig drøm om å komme så langt som mulig i internasjonal rallycross etter at han startet med crosskart som så mange andre likesinnede.
LES OGSÅ: Slik får du kjørt internasjonal rallycross neste sesong – uten å stille eget team
De siste årene har det gått i forhjulsdreven Super 1600-bil, senest med en nymotens og potent Skoda Fabia, men etter å ha fått gjennomført 30 runder i Spania vurderes det nå å bytte både drivlinje og antall hjul med trekk på.
– Det var en veldig lettkjørt bil. Og jeg vil også si at den går enda bedre enn den vanlige RX2-bilen, er Steinsholts første kommentar om bilen overfor Parc Fermé.
Han understreker at budsjettet for å gjennomføre en sesong er noe høyere enn om han skulle satset på Super 1600, men regner man kjøpsverdien på en slik bil, så går det opp i opp. Dessuten vil ingen eie sin egen RX2e-bil, da dette driftes av eget team ute på løpene som organiseres av Olsbergs MSE, QEV Technologies og deres egen promotor RX Promotion. Totalt 20 plasser er tilgjengelig for denne sesongen, og Steinsholt vurderer sterkt å melde overgang - selv om ingenting er bestemt enda.
– Det er absolutt mer aktuelt enn Super 1600 og det er det vi jobber med å få kjørt i år. Mye på grunn av at at framtiden er elektrisk, og jeg tror det kan være lurt å være med på dette fra starten av. Så kan man vise til erfaring i elektrisk bil senere, sier 18-åringen.