Ole Henry (18) får sjansen i en helt ny klasse under sesongåpningen av VM-sirkuset i rallycross

Målet har alltid vært å satse elektrisk i rallycrossen, og nå får Ole Henry Steinsholt realisert det.

Publisert

Den siste uka har Parc Fermé satt fokus på at ingen nordmenn blir å finne i EM- eller VM-klassen under den spanske sesongåpningen av rallycross, og som følge av det er det ingen som har forpliktet seg til full sesong. I RX2e derimot, som har en internasjonal FIA-status uten å bli kalt for EM eller VM, så blir det heldigvis et norsk unntak på Circuit de Barcelona-Catalunya, og med det får vi like vel et internasjonalt rallycrossløp med en nordmann på startstreken.

Ole Henry Steinsholt fra testen i Spania denne vinteren. (Foto: Privat)

Den siste uka har Parc Fermé satt fokus på at ingen nordmenn blir å finne i EM- eller VM-klassen under den spanske sesongåpningen av rallycross, og som følge av det er det ingen som har forpliktet seg til full sesong. I RX2e derimot, som har en internasjonal FIA-status uten å bli kalt for EM eller VM, så blir det heldigvis et norsk unntak på Circuit de Barcelona-Catalunya, og med det får vi like vel et internasjonalt rallycrossløp med en nordmann på startstreken.

Ole Henry Steinsholt (18) fra Larvik er nå presentert som en av deltakerne til nye RX2e, som er arvtageren til RX2 som tidligere også var kjent innunder RX Lites med sine Olsbergs MSE-utviklede Supercar Lites-biler. Olsbergs MSE står fortsatt bak de nye lites-bilene i tett samarbeid med QEV Technologies som følge av at drivlinjen er helelektrisk. Og foruten Projekt E-konseptet i fjor blir dette den første helelektriske internasjonale serien i rallycross som supportklasse til Rallycross-VM.

– Jeg ser veldig fram til å ta del i den nye RX2e-klassen. Framtiden i rallycross er elektrisk, og jeg tenker at det er viktig å ta del i dette helt fra starten, sier Steinsholt i en offisiell uttalelse fra promotoren.

Steinsholt har de siste årene satset med Skoda Fabia i Super 1600, men debutsesongen i EM i 2019 ble ikke like vellykket som han ønsket. Tidligere har 18-åringen kjørt juniorklassen i Norge, og før dette også gjort det sterkt i crosskart som sitt første springbrett i rallycrosskarrieren. Han har også allerede rukket å teste den nye elektriske bilen som skal benyttes i serien.

Ole Henry Steinsholt, her sammen med Oliver Eriksson som har hatt en sentral rolle i utviklingen av de helt nye elektriske bilene til RX2e-serien. (Foto: Xevi Montero)

– For meg er det viktig at alle bilene er identiske, slik at det kun er føreren som kan utgjøre en forskjell. Så dette kommer til å framkalle god racing. Jeg har hatt god suksess i crosskart gjennom karrieren, så jeg håper jeg kan overføre denne rallycrosserfaringen over til RX2e, sier Steinsholt

Powered by Labrador CMS