Ola har akkurat pådratt seg koronaviruset – likevel slipper han å gå glipp av sesongstarten i Rally-EM

Hell i uhell for den unge og lovende friskusen fra Noresund som følge av den globale pandemien.

Publisert

I utgangspunktet skulle Ola Jr. Nore vært på et fly til Portugal denne uka. For i utgangspunktet skulle altså Rally-EM startet med Rally Serras de Fafe på den iberiske halvøya førstkommende helg. Men ettersom koronasituasjonen fortsatt ikke er under 100 prosent kontroll verden over, så besluttet EM-sirkuset å flytte sesongstarten til Azorene i begynnelsen av mai.

Ola Jr. Nore under Rally Kanariøyene i fjor. (Foto: Gregory Lenormand / FIA ERC)

I utgangspunktet skulle Ola Jr. Nore vært på et fly til Portugal denne uka. For i utgangspunktet skulle altså Rally-EM startet med Rally Serras de Fafe på den iberiske halvøya førstkommende helg. Men ettersom koronasituasjonen fortsatt ikke er under 100 prosent kontroll verden over, så besluttet EM-sirkuset å flytte sesongstarten til Azorene i begynnelsen av mai.

Og når Ola Jr. Nore først skulle være så uheldig å bli smittet av viruset, så skjedde det altså nå i midten av mars mens EM-sesongen er utsatt. Derfor sitter han nå isolert hjemme i sin nye leilighet i påvente av å bli frisk, samtidig som han kan være nokså glad for at symptomene ikke ser ut til å være verre.

– Jeg har mest vondt i muskler og ledd, egentlig. Så det har vært mest det. Ellers er det for meg som en vanlig influensa. Fordelen nå er at jeg slipper alle disse testene før løp, sier Ola Jr. Nore til Parc Fermé.

«Alt eller ingenting»

En nærkontakt med en kamerat som også hadde fått viruset var årsaken. Men Ola bruker ikke mye energi på viruset nå som han først har fått det, og fokuserer i stedet på å se framover. For et drøyt år siden uttalte Nore at han baserer karrieren sin på «alt eller ingenting». Var det ingen full EM-satsing innen 2021, så ville han heller gi seg mens leken var god.

– Rally krever så mye, og man må ofre så mye for det. Jeg gidder ikke å skrape sammen penger i ti år til for bare å kjøre. Jeg skal aldri kjøre forhjulstrekk i ti år til, sier Nore bestemt, og understreker at han ikke skal ha altfor mange sesongene i tohjulstrekk før han skal opp på Rally2-nivå.

Tilknyttet det tysk-tyrkiske teamet Toksport har han nå fått tillit Junior-EM med en Renault Clio Rally4, kategorien som er etterfølgeren til det vi har kjent som R2 de siste ti årene. Han fikk en smakebit med EM og teamsamarbeidet i fjor med en Rally5-bil, og skal nå få kjøre samme karosseriet i kategorien over.

Mistet Renault-samarbeidet

Teamsjef Serkan Duru har et håp om at Ola kan være god nok for gull allerede i år. Selv vil han ikke gape over for mye før han har fått sjekket nivået.

– Serkan håper jo det, men vi får bare ta det som det kommer. Vi får bare prøve og henge oss på, så får vi se. Jeg har jo bare vært innom Gran Canaria og Ungarn, så jeg vet ikke hvor mye man kan forvente i de andre løpene. Men jeg har jo lyst til å henge på i toppen, sier Nore.

– Hvilke forventninger har du til den nye Rally4-bilen?

– Jeg har ikke testet den enda, så. Hmm. Jeg håper den fungerer bra da. At den er kjørbar, denne bilen. Så får håpe den fungerer greit.

Planen var at Toksport skulle få til et tett fabrikksamarbeid med Renault om videre utvikling av bilen, og at dette ville være til fordel for Nore med tanke på budsjettet. Dessverre ble ikke den avtalen landet som håpet, noe som gjør at unggutten ikke får den vesentlig lavere prislappen han hadde håpet på.

Ola Jr. Nore og kartleser Veronica Engan under Rally Ungarn i fjor høst. (Foto: Bastien Roux / DPPI)

– Det er jo litt kjedelig å betale for det som blir en utvikling av bilen. Jeg aner jo ikke hvor bilen står enda. Så det var synd. Det beste hadde vært å få til det samarbeidet med Renault som var på gang. Da vi kjørte de to løpene i fjor så var det mange kostnader vi slapp å ta som følge av det samarbeidet, sier 20-åringen.

Planlegger Rally2-test i år

Signalene fra teamet er dog klare. Teamsjef Duru vil bygge opp unge utøvere, og Ola kan være «gullgutten» som får ta videre steg i teamet. Etter planen skal de begynne med testing av Rally2-bil (kjent som R5, journ.anm.) allerede i år.

– Jeg prøver jo å komme i posisjon til å være den unge sjåføren som han vil bygge opp. Etter Gran Canaria var planen at vi i 2021 skal få begynt med å teste en R5-bil.

– Hvordan blir det å kjøre en slik bil for første gang?

– Det blir spennende. Jeg tror ikke det er noe problem å kjøre en R5. Men det er det å få med seg notene i den farta, da. Og få det til å flyte bra, sier Nore.

Powered by Labrador CMS