Vålerbanen er stedet hvor det nye motorsportforbundet «Motorsport Norge» vil ha sitt tilholdssted.

Nytt forbund er stiftet – slik ønsker de å påvirke norsk motorsport i framtiden

Ambisjonene er klokkerklare for nystiftede «Motorsport Norge». Det store målet er å overta den eksklusive FIA-rettigheten fra Norges Bilsportforbund.

Publisert Sist oppdatert

MOTORSPORT: Fredag gikk NAF, AMCAR og LMK sammen og dannet Motorsport Norge, hvis formål er å kunne utøve og arrangere all type motorsport såfremt de får sine papirer formelt godkjent av Statens vegvesen som myndighetenes kontrollorgan. Status per i dag er at selve organisasjonen er stiftet, men det mangler fortsatt formelle godkjenninger før de får lov til å gjennomføre arrangement innenfor motorsport.

MOTORSPORT: Fredag gikk NAF, AMCAR og LMK sammen og dannet Motorsport Norge, hvis formål er å kunne utøve og arrangere all type motorsport såfremt de får sine papirer formelt godkjent av Statens vegvesen som myndighetenes kontrollorgan. Status per i dag er at selve organisasjonen er stiftet, men det mangler fortsatt formelle godkjenninger før de får lov til å gjennomføre arrangement innenfor motorsport.

Denne ambisjonen er nå muliggjort etter at den såkalte «Forskrift om kjøring på lukket bane eller annet avsperret område og om annen bruk av gokart», på folkemunne kalt «Motorsportforskriften» ble revidert i fjor sommer. Den mest vesentlige endringen her handler om at Norges Bilsportforbund (NBF) og Norges Motorsportforbund (NMF) ikke lenger har den såkalte eneretten til å arrangere motorsport, men at flere forbund i bunn og grunn kan gjennomføre aktiviteter med kjøretøy som kan fravike fra Vegtrafikkloven, formelt forklart.

En kamp over mange år

For mange har dette vært en mangeårig kamp for å få politisk gjennomslag for, mens Norges Bilsportforbund på sin side fra et bilsportperspektiv utvist klar skepsis til hvorvidt dette vil gagne bilsporten på den måten forkjemperne står for. De frykter heller det motsatte, og setter også spørsmålstegn til hvorvidt sikkerheten vil bli ivaretatt like godt.

Utad er det også lagt liten skjul på at det ligger en sterk motivasjon fra blant annet AMCAR på dette. Allerede da nyheten om endring av forskriften ble kjent på vårparten i fjor, gikk de umiddelbart ut og sa at de var klar for å sette seg ned for å benytte seg av muligheten til å utnytte de nye mulighetene.

NAF har også tidligere en historikk over flere år med uoverenstemmelse overfor NBF, og i så måte KNA som har den formelle eksklusive sportsrettigheten fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) overfor norsk bilsport, også kjent som den såkalte «sporting power». Sporting power innebærer at FIA tildeler denne rettigheten til kun én organisasjon per nasjon som ønsker å tilslutte seg konkurranser og regelverk tilknyttet det internasjonale forbundet. Konflikten nådde sin topp da forholdet mellom NAF og norsk bilsport var over fra og med 1. januar 2017.

Allerede i 2019 gikk AMCAR og NAF felles ut og ville utfordre det de selv omtalte som «motorsportmonopolet» med tanke på eneretten som NBF og NMF satt på. Og nå er altså en ny aktør etablert på papiret, med tidligere administrerende direktør for NAF Trafikksenter Vålerbanen, Trygve Schjerpen, i spissen som generalsekretær.

– Denne uka starter jobbingen med alt av regelverk. Så vi har satt ned en god del seksjoner som skal jobbe med ulike regelverk. Når dette er på plass, så har vi vært i forhåndsdialog med Statens vegvesen og prosjektgruppa som tar seg av nye forbund. De er forberedt på at vi nå kommer med et sett med regelverk som skal godkjennes i vegvesenet, sier Schjerpen til Parc Fermé.

Ingen krav til klubbtilhørighet

Det er først når denne godkjenningen er klar at de kan begynne å iverksette motorsport i praksis. Forbundet vil ha fysisk tilholdssted på Vålerbanen, som forøvrig er majoritetseid av NAF. Sammen med AMCAR og LMK går de inn med midler de første tre årene, men ifølge Schjerpen vil ikke disse tre organisasjonene ha noen annen innflytelse i forbundet.

Motorsport Norge

• Motorsportforbund stiftet av NAF, AMCAR og LMK 11. februar 2022.
• Generalsekretær er Trygve Schjerpen
• Tilholdssted er Vålerbanen i Innlandet

Styret:

• Fredrik Andersen, NAF, styreleder

• Tore Tøtdal, AMCAR

• Jan Erik Larsen, NAF

• Hilberg Ove Johansen, AMCAR

• Stein Christian Husby, LMK

Grenbaserte seksjoner:

• Autoslalåm
• Bakkeløp
• Bilcross
• Challenge (regularity)
• Crosskart
• Dragracing
• Enduro
• Formula offroad
• Historisk racing
• Karting
• Motocross
• Offroad
• Racing
• Rallycross
• Rally

• Roadracing

• Trial

Administrative seksjoner:

• Baneeier
• Barne- og ungdomsidrett

• Funksjonær

• Kommersiell

De står nemlig på at alt skal være drevet helt og holdent på medlemmenes prinsipper og fullstendig demokratisk styrt gjennom dette.

– Forbundet eies av medlemmene, altså et selveiende forbund. Selv om disse tre går inn med kapital nå, så er det kapital som kommer utøverne til gode. De er kun fødselshjelpere. Her vil alle utøverne få én stemme hver, og klubben vil ha én stemme, konstaterer Schjerpen, og understreker at de slår ut armene for alle og enhver organiserte klubber i Norge, også de som allerede er tilsluttet NBF og NMF, for eksempel via NMK.

– Men det er ingen krav til klubbmedlemskap for å få utløst lisens?

– Det er ikke noe krav til klubbtilhørighet. Men en klubb, for eksempel i NMK, kan melde seg inn hos oss, og hvis de vil det - og ta med seg medlemmene, så vil enkeltmedlemmene også få én stemme.

Skal kjempe om FIAs rettighet

Ambisjonene er store og målsetningene er høye. De har uttalt planer om å søke seg inn i Norges Idrettsforbund, en tilslutning som kun NMF har og ikke NBF av de etablerte motorsportforbundene. Motorsport Norge omtaler seg også som et forbund for alle typer motorsport, uavhengig av antall hjul eller hva slags kjøretøy.

I tillegg er Schjerpen klar på at de i framtiden vil utfordre NBF om den eksklusive «sporting power»-tildelingen fra FIA.

– Vi sa vel allerede på møtet på fredag at vi skal konkurrere om plassen i FIA, sier Schjerpen.

Trygve Schjerpen, generalsekretær i Motorsport Norge.

– Hvordan skal dere komme i posisjon til dette?

– Vi kommer til å få så mye medlemmer at vi blir de største, og da skjønner de at det er oss de bør gå til. Nå vet jeg ikke hva som gjelder hos FIA isolert sett, men vi tror nå at når vi blir en stor og seriøs aktør, så blir FIA nødt til å ta en vurdering på hvem som skal ha «sporting power», mener generalsekretæren.

21 seksjoner

Så lenge det er KNA som formelt har denne posisjonen i FIA, der KNA selv tildeler denne rettigheten videre til NBF som selvstendig organisasjon, så har Motorsport Norge heller ingen rett til å knytte seg til noe av FIAs regelverk og andre standarder. For eksempel vil ikke en lisens fra Motorsport Norge ha gyldighet hos utenlandske arrangører tilknyttet FIA.

Til det trenger man en NBF-lisens. NBF har såkalt mønsterbeskyttelse på sitt eget nasjonale regelverk, med tilknytning og oversettelser fra FIA sitt internasjonale regelverk, så ethvert avsnitt i Motorsport Norges regelverk kan ikke lene seg på FIAs og NBFs etablerte regler under noen omstendigheter.

Dermed må Motorsport Norge og deres seksjoner sette seg ned og etablere et såpass solid regelverk fra bunn av dersom de også skal få en godkjennelse til å gjennomføre motorsporten. Dette jobbes det nå iherdig med å få klart innen påsketider. Totalt 35 personer er engasjert, fordelt på 17 grenbaserte seksjoner og fire administrative seksjoner.

– Vi tenker å lage oss et nasjonalt regelverk i første omgang. Og når vi etterhvert er på et internasjonalt nivå, så vil vi kunne ha et internasjonalt regelverk, sier Schjerpen.

For å begynne i det små, så åpner de fokuset sitt mot banedager - selv om de etablerer seksjoner i de aller fleste motorsportgrener på både fire hjul og mindre (se faktaboks). Men banedager, såkalte trackdays, er noe de allerede har fasiliteter til og etablert kompetanse på gjennom blant annet Vålerbanen.

Banedager, eller såkalte trackdays, vil stå sentralt den dagen Motorsport Norge kommer igang med sin aktivitet. Dette bildet er forøvrig fra Bilsporttalentet-konkurransen på Vålerbanen, som er i regi av Norges Bilsportforbund.

Vil åpne dialog med NBF

Men skal Motorsport Norge leve på medlemsstyringen og begrepet «av utøvere - for utøvere», så er de også avhengig av et stort engasjement fra miljøet slik at de stiller sterkt nok med ressurser og kompetanse.

– Vi kommer til å ha fysisk tilholdsted på Vålerbanen, og Vålerbanen vil selvfølgelig tilby anlegget til alle som ønsker å kjøre der. Og det er ingen eksklusivitet for noen. Vi kommer til å lage regelverk for det meste av det som durer av motorsport, og i første omgang ser vi at det enkleste er det med banedager. Det vil være det første, men på sikt skal vi tilby alt, konstaterer han.

– Ser dere på dere som en utelukkende konkurrent til de etablerte forbundene i dag, eller snakker vi også her om potensielle samarbeid?

– Vi ser for oss mulighetene for et samarbeid dersom det er ønskelig fra andre hold. Et samarbeid vil alltid være tosidig. Vi skal gå inn i en samtale med NBF om dette, sier Schjerpen.

Powered by Labrador CMS