Ole Christian Veiby har Rallycross-VM som sitt hovedvirke i år som i fjor, og han var også forberedt på at han ikke fikk se sin nye datter før flere dager etter fødselen. Her fra seierspallen unnder VM-runden i Höljes som åpnet sesongen tidligere denne måneden.

Nybakt pappa rett før neste VM-oppdrag

Ole Christian Veiby rakk ankomsten til sin førstefødte i 12. time. Under et døgn etterpå måtte han nemlig sette seg på flyet.

Publisert

RALLYCROSS: Forrige lørdag var termin, men det skulle gå fire dager over før Ole Christian Veiby og samboeren Caroline Jarl kunne hilse på deres nyeste tilskudd i familien. Halv åtte onsdag kveld kom en liten datter til verden, men allerede halv syv torsdag kveld var Ole Christian allerede på flyet på vei til Ungarn.

En stolt Ole Christian rakk å ta imot sin nyfødte datter onsdag kveld, dagen før han satte kursen mot Ungarn.

RALLYCROSS: Forrige lørdag var termin, men det skulle gå fire dager over før Ole Christian Veiby og samboeren Caroline Jarl kunne hilse på deres nyeste tilskudd i familien. Halv åtte onsdag kveld kom en liten datter til verden, men allerede halv syv torsdag kveld var Ole Christian allerede på flyet på vei til Ungarn.

– Nei, vi har jo ikke noen vanlig jobb akkurat. Så jeg har til og med vært forberedt på at man ikke kan være der i det hele tatt. Men det er bra at vi slapp det da, og fødselen gikk veldig bra, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Det var naturlig nok avtalt på forhånd at VM-kjøringen må prioriteres, og hodet var innstilt på at han måtte reise denne torsdagen. 

– Klart, men så få løpshelger som vi har, så er du f**ked om du mister n helg. Samtidig var det ikke like lett å reise, nei. Men det er viktig å skru om hodet nå og fokusere på dette, og det sa Caroline også, sier Ole Christian.

Timmy Hansen er en av få førere på griden med erfaring fra Nyirad-banen i Ungarn, som nå arrangerer VM-runde for første gang. Her fra 2013, der svensken tok sin første EM-seier i toppklassen.

Ser fram til ny bane

Nå går altså turen til Ungarn og Nyirad for den andre løpshelgen i Rallycross-VM. Det er første gang at verdensmesterskapet kjører her nede, men europamesterskapet har lange tradsisjoner. Likevel er det bare Timmy Hansen og Rene Münnich av de permanente førerne som har erfaring fra banen, så for de aller fleste er dette førstereis.

– Banen ser jævlig kult ut. Den så humpete ut, og den er litt teknisk, så jeg tror den passer bilen vår bra, slår Veiby fast, og tror at forbrenningsbildene deres ikke har like stor ulempe her som på en del andre baner når det er tørt.

Ole Christian Veiby har ladet kanonen både på rallycrossbanen og på hjemmebanen denne sesongen, og reiser til Nyirad som nybakt pappa. Her fra sesongstarten i Höljes i begynnelsen av mai.

For i Höljes var det sprutregn, og i denne berømte kampen mellom elektrisitet og utslippsfri forbrenningsmotor som sporten nå markedsføres som, så innrømmer Veiby at de kanskje hadde større fordel enn elbilene akkurat der.

– Men når vi kommer til for eksempel Portugal, med den lange rettstrekningen og mange høydemeter over havet, så blir det en tøff helg for oss. Det er ikke sikkert vi havner på pallen en gang der, slår Kongsvinger-gutten fast.

Gode tilbakemeldinger

Han er likevel positiv til retningen som Rallycross-VM nå på ny tar i halmstrået om å beholde VM-statusen og attraktiviteten oppe for både flere fabrikkteam og flere profiler og talenter inn i toppklassen. Han merker også mer positivitet, samtidig som han opplever mindre motstand og kritikk rundt at elbilene fortsatt er med.

– Folk syns det var kult i Höljes, at lyden ble blandet inn, så tilbakemeldingene har vært bra. Det ser vi også i sosiale medier nå. Men samtidig syns folk at denne «battle of technologies» også er kult. For sporten fikk også mange nye tilhengere med elbilene, mener Ole Christian.

Powered by Labrador CMS